2026-02-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lite som en klok redan då gammal kvinna en gång sa: -Skulle man skiljt sig skulle man skiljt sig 100 gånger!

Inga dagis, dagmamma var dyrt. Var dagmamman sjuk och smart nog att meddela det fanns inga alternativ, var hon sjuk och inte meddelade så blev varenda unge som var där sjuk. Vi bodde i en tvårummare på 50kvm tills jag var 8 år. Båda mina föräldrar arbetade heltid, morsan dag och farsan kvällar/nätter. När det var något lov, Påsk/sommar/jullov så blev man utsparkad kl. 09.00 efter frukost för pappa behövde sova (han var ju inte ledig) Farsan köpte bilar nya, jag minns en PV Han hade, den kostade en årslön för honom. runt 10 000k, hittade kvittot när jag städade ut. Även Volvo 244, den kostade runt 35 000k 1974-75 när han köpte den. Inga lån, det var en årslön cash. De köpte hus för runt tio årslöner med lån, vad jag vet var det de enda lån mina föräldrar någonsin hade.

Lånen betalades så småningom så fort det bara gick. När de sålde var de skuldfria men hyresrätten var mycket dyrare att bo i än det gamla huset. Medicin och sjukvård åt upp resterande kapital.

Livet var nog ingen dans på rosor då på den tiden heller.
Jag minns också hur det var på den tiden du beskriver. Ingen dans på rosor för arbetarklassen men det mesta var ändå enklare. Det fanns fortfarande många hemmafruar - de flesta stannade hemma med barnen tills de började skolan . Deltidsarbete eller tillfälliga vikariat var det som mammor oftast hade för att hinna med hem och barn. Stockholmsfamiljer i arbetarklassen hade i regel en hyreslägenhet kombinerat med ett fritidshus/sommarstuga plus bil och en mamma som inte jobbade heltid eller var hemmafru.
Jämför med idag om en svetsare skulle ha råd med en trerums lägenhet i närförort i Stockholm plus ett fritidshus och bil och med hustru som jobbar deltid i skolmatsalen.
Citera
2026-02-12, 09:58
Medlem
Lofns avatar
Man hittar på alla möjliga förklaringar förutom de uppenbara. Dagens ungdomar kommer inte kunna köpa drägligt boende utan blir livegna. Antingen till banken eller hyresvärden. Och jobb ska de konkurrera med hela världen om så lönerna hålls nere. Dessutom har man fört en tes att kvinnor och män ligger i konflikt med varandra vilket verkar skapat en märklig dynamik i förhållanden.

Och på detta ska det hånskrattas: haha, du får bo i en liten sliten hyresrätt med skitlön medan en indier som kom till Sverige för 5 år sedan har villa, xc90 fru och tre barn. Fan vad dålig du är.

Jag hade också blivit deprimerad.
Senast redigerad av Lofn 2026-02-12 kl. 10:03.
Citera
2026-02-12, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker det är konstigt att man är så avundsjuk på boomers. De hade ofta dåliga arbetsplatser, jobbade mycket, slet ut sig (även om det inte var alls lika som deras föräldrar som var utslitna vid 60), var fattiga när barnen om, sällan hade pengar över, hade bara en bil, kvinnan sällan ens körkort, kvinnorna födde utan smärtlindring, fanns absolut inte dagis till fler än kanske 5 %, all teknologi var svindyr, man kunde knappt hålla kontakten över landet, för det var att ringa riks och det hade man inte råd med.

Ungarna hade man inte tid med för kvinnorna skulle ut i arbete så fort barnen kunde bre mackor. Att leva på en lön då var alls inte så görbart som vi uppmålar det. Det fanns en bestämd väg man skulle gå, med ett heterosexuellt äktenskap och 2 barn. Skilsmässa fick knappt förekomma.

Jag är väldigt glad att jag inte är den generationen.

Jag förstår inte heller denna avundsjuka när de äntligen känner sig lyckliga. Boomers var många och de var arbetsamma och betalade mycket skatter som bekostade andras uppväxt. De kunde inte "vara sociala" på arbetsplatser och bara stå och prata om dittan och dattan utan de skulle jobba hela tiden. Det var helt andra krav på arbetsplatser då, många boomers är slutkörda efter ett långt arbetsliv. Många av dom började jobba tidigt, bara en del studerade vidare.

Alla blir vi lyckligare som gamla, det har inget att göra med hur fattiga eller rika vi är. Vi mognas och blir klokare, anpassar oss, lär oss av livet och kan äntligen känna oss lyckliga. Det här kommer även dom yngre uppleva om dom lever tillräckligt länge.
Citera
2026-02-12, 10:03
Medlem
mosucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du är helt galen.
Det är vi äldre som varit med och byggt upp landet och sedan kommer lata yngre jävlar och gnäller för att de inte har råd med ditt och datt. Jobba för katten som vi fått göra.
Snick snack. Ni söp, knullade och köpte hus för sommarjobbspengar. Vi har hört era historier.
Citera
2026-02-12, 10:27
Medlem
När man pratar om dom yngre här tar man upp dom fattigaste och när man talar om Boomers talar man om dom rikaste. Klar att man får en vriden blid av verkligheten när man gör så. Vi ska tala om hur dom rikaste och dom fattigaste har i varje grupp om vi vill ha en mer realistisk bild.
Citera
2026-02-12, 10:34
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är snarare de som röstat de senaste 20-30 åren som lett till mycket av haveriet vi ser idag. Unga naiva människor som tror våra tillgångar och välfärd uppkommit av sig själv och sen frikostigt kan dela ut den till hela världen.

Njae.. problemen är nog betydligt äldre än så. Sverige är ett fullständigt misslyckat socialt experiment som kommer ur 50-talets sossetankar. Med påtvingat dagis, kulturell och social konformitet (folkhem) och förlitande på staten. Ur detta kom vänsterrörelsens 70-tal när man skulle rädda världen, åkte på charter, tittade på tv och upptäckte världens mångfald. Och bestämde sig för att döda den älskade mångfalden genom att ta hem den och i oförstånd göra världen homogen.

Efterkrigstidens svenskar har fått pengar kastade på sig p.g.a en tillverkningsindustri som stod redo efter krigen. Välfärden är inte ett resultat av hårt arbete och uppoffrande satsningar, utan har kommit av sig självt till stor del. Och svenskar har haft lyxen att totalt klema bort sin befolkning och göra den samtidigt både krävande och bekväm. Dagens ungdomar är nästa version. Lite mer bortklemad. Lite mer krävande. Lite aggressivare. 😀
Citera
2026-02-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Njae.. problemen är nog betydligt äldre än så. Sverige är ett fullständigt misslyckat socialt experiment som kommer ur 50-talets sossetankar. Med påtvingat dagis, kulturell och social konformitet (folkhem) och förlitande på staten. Ur detta kom vänsterrörelsens 70-tal när man skulle rädda världen, åkte på charter, tittade på tv och upptäckte världens mångfald. Och bestämde sig för att döda den älskade mångfalden genom att ta hem den och i oförstånd göra världen homogen.

Efterkrigstidens svenskar har fått pengar kastade på sig p.g.a en tillverkningsindustri som stod redo efter krigen. Välfärden är inte ett resultat av hårt arbete och uppoffrande satsningar, utan har kommit av sig självt till stor del. Och svenskar har haft lyxen att totalt klema bort sin befolkning och göra den samtidigt både krävande och bekväm. Dagens ungdomar är nästa version. Lite mer bortklemad. Lite mer krävande. Lite aggressivare. 😀

Ja, du har en poäng där, men den extrema invandringen vi haft på senare år har jag då aldrig stött på någon 60+ som är positiv till
Citera
2026-02-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag har jobbat klart i livet och håller endast på med förvaltning av våran familjs ägor..

Det var många förtappade själar som kastade upp allt de hade eller spenderade det på på hor eller spel.
.

Men faktum är att med det äldre är systemet så behölls oftast gårdarna, växte och gav viss avkastning ibland.
Rättsligt kanske bara till första sonen.
Men välfungerande familjer delade med sig, skulle det röjas i skogen så hjälpte man till osv ,.

Men folk som flyttat till städerna ,urbaniserats in i en fabrik, har sällan något liv eller pengar över till något arv.. Det är slavar som redan kastat in handduken, man önskar bara kunna få äta sig mätt själv någon gång ,men någon tanke på tre generationer är framtid finns inte.

Men nu pratar du ju 1800-tal, i dag behöver man inget arv för att skapa sig ett bra liv. Man utbildar sig, skaffar ett jobb och sen rullar det på.
Citera
2026-02-12, 11:03
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ja, du har en poäng där, men den extrema invandringen vi haft på senare år har jag då aldrig stött på någon 60+ som är positiv till

Absolut. Inte i dagsläget. Men hur lät det 2005-2012?
Citera
2026-02-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Absolut. Inte i dagsläget. Men hur lät det 2005-2012?

Ungefär samma är min uppfattning
Citera
2026-02-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så mina erfarenheter är det fel på men alla andras är det rätta?
Vi söker folk till företaget jag jobbar på och av 20 ansökningar så är det TVÅ personer med svenska namn. Det är ett jobb som kan medföra att man blir smutsig men man kan också få resa en del men tydligen var det inte fint nog åt svenskar med ett jobb.

Jag är utbildad elektriker och automationstekniker och genom att direkt gå mot industrin istället för installation så gick man in på en normal lön direkt och slapp lärlingstiden även om man inte kunde så värst mycket ändå när man väl kom ut i verkligheten.
Man fick helt enkelt lära sig på företaget, visa framfötterna så man fick vidareutbildning och slita.

Nix, livet är inte gratis.
Man får jobba sig uppåt och visa att man faktiskt kan klara av de bättre jobben först innan man kan räkna med att få dem, det kallas erfarenhet och det är ingenting man får från skolbänken utan där får man verktygen som sen ska användas i yrket man går vidare till.

Sant, tror inte många ungdomar idag har FB utan nu är det Insta, Snap och liknande som gäller. Tycker fortfarande det är konstigt att många mindre butiker gör hela sin marknadsföring på just FB när som jag inte har konto där och kan då inte ens se informationen istället för att ha en enkel snygg hemsida där alla kan komma in och läsa informationen och sen kan man länka det vidare mot alla andra sociala medier om man nu vill ha det.

Dom vet att ni betalar blattelöner, då får ni bara blattar.

Elektriker är ingen utbildning din slusk. Sluta skriv på internet, vi blir dummare av att läsa ditt dravel.
Citera
2026-02-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Man hittar på alla möjliga förklaringar förutom de uppenbara. Dagens ungdomar kommer inte kunna köpa drägligt boende utan blir livegna. Antingen till banken eller hyresvärden. Och jobb ska de konkurrera med hela världen om så lönerna hålls nere. Dessutom har man fört en tes att kvinnor och män ligger i konflikt med varandra vilket verkar skapat en märklig dynamik i förhållanden.

Och på detta ska det hånskrattas: haha, du får bo i en liten sliten hyresrätt med skitlön medan en indier som kom till Sverige för 5 år sedan har villa, xc90 fru och tre barn. Fan vad dålig du är.

Jag hade också blivit deprimerad.
och det är ett medvetet resultat av alla sjuklöverpartier och kallas för söndra-och-härska. Vart och ett av dessa partier får några av sina intressen tillgodosedda och har inga intressen av att åtgärda problemen som finns TILL FULLO.

SD har försökt, men får inflytande till 20%. AFS argument är att SD ska konstra och bråka med övriga Tidö för mer, men hur stor är sannolikheten är att de får mer än de har mandat för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in