2026-02-12, 11:08
Medlem
Hörde att kineserna redan har byggt två stora bankvalv, ett i Shanghai och ett i Hongkong.
Syftet är att erbjuda andra länder lagring för (en del av) sin guldreserv i valven, och dessa guldtackor skall sedan kunna användas som säkerhet vid internationella stora affärer.

Vad jag förstått skall det fungera så att t.ex. ett betrott svenskt företag lånar guldtackor (400 uns 12,1 kg) av Sveriges Riksbank, vilka sedan används som säkerhet vid stora importaffärer det svenska bolaget gör.
Tackorna kommer ligga kvar i samma bankvalv hela tiden, bara registreras om vem dessa tillhör.

Vitsen med detta system är givetvis att det till slut blir betalningar mellan inhemska aktörer, och några utländska valutor blir helt överflödiga.

Vad tror ni.
Kommer detta fungera i Kina?
Kanske vill andra också tillämpa liknade upplägg, att använda guldreserver på ett aktivt sätt  som säkerhet vid stora affärer?
Finns det några bluffmakare som kan lura till sig tillgångar?
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-02-12 kl. 11:13.
Citera
2026-02-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Hörde att kineserna redan har byggt två stora bankvalv, ett i Shanghai och ett i Hongkong.
Syftet är att erbjuda andra länder lagring för (en del av) sin guldreserv i valven, och dessa guldtackor skall sedan kunna användas som säkerhet vid internationella stora affärer.

Vad jag förstått skall det fungera så att t.ex. ett betrott svenskt företag lånar guldtackor (400 uns 12,1 kg) av Sveriges Riksbank, vilka sedan används som säkerhet vid stora importaffärer det svenska bolaget gör.
Tackorna kommer ligga kvar i samma bankvalv hela tiden, bara registreras om vem dessa tillhör.

Vitsen med detta system är givetvis att det till slut blir betalningar mellan inhemska aktörer, och några utländska valutor blir helt överflödiga.

Vad tror ni.
Kommer detta fungera i Kina?
Kanske vill andra också tillämpa liknade upplägg, att använda guldreserver på ett aktivt sätt  som säkerhet vid stora affärer?
Finns det några bluffmakare som kan lura till sig tillgångar?
Man anlitar en tredje part för clearing som båda parter litar på. Frågan är väl mest om dom litar på kinesiska staten.

För att kunna fungera som clearinginstitut måste man ha ett klanderfritt förflutet. Och visa att man är tillräknelig.
Citera
2026-02-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Man anlitar en tredje part för clearing som båda parter litar på. Frågan är väl mest om dom litar på kinesiska staten.
För att kunna fungera som clearinginstitut måste man ha ett klanderfritt förflutet. Och visa att man är tillräknelig.

Den stora uppbyggnaden av olika länders guldreserv på senaste åren kanske har detta syfte, att guld skall kunna användas som säkerhet stora import-export transaktioner?
Många har mycket riktigt påpekat att det finns långtifrån så mycket guld i världen, att det skulle räcka till ersätta hela penningmängden.
Däremot finns det nog så mycket, så det kan brukas som garantier vid relativt kortsiktiga internationella affärer.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-02-12 kl. 12:12.
Citera
2026-02-12, 12:15
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Och tackorna kommer absolut inte att bytas ut mot guldpläterade kopior. Självklart litar vi på kineserna i detta hänseende.

Nej, jag skulle aldrig lita på kineserna, och anförtro dem med guld, som de lovar att "hålla" åt mig.

Jag skulle inte ens vilja ha en betydande summa pengar på ett kinesiskt bankkonto.

Jag har noll förtroende för den kinesiska kommunistdiktaturen. Ingen annan litar på dem heller.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-12 kl. 12:19.
Citera
2026-02-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Och tackorna kommer absolut inte att bytas ut mot guldpläterade kopior. Självklart litar vi på kineserna i detta hänseende.
Nej, jag skulle aldrig lita på kineserna, och anförtro dem med guld, som de lovar att "hålla" åt mig.

Självklart kommer kineserna erbjuda tillträde i bankvalven, för representanter från länder vilka har något guld i valven.
Sen fungerar det så att samtliga (400 uns 12,44 kg, värde idag ca 18 miljoner SEK) guldtackor som finns i världen har ett unikt serienummer.
En falsk guldtacka kan synnerligen lätt avslöjas med en enkel ultraljud mätare.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-02-12 kl. 12:34.
Citera
2026-02-12, 12:36
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Självklart kommer kineserna erbjuda tillträde i bankvalven, för representanter från länder vilka har något guld i valven.
Sen fungerar det så att samtliga (400 uns 12,44 kg, värde idag ca 18 miljoner SEK) guldtackor som finns i världen har ett unikt serienummer.
Så att representanterna både kan se och känna att guldet finns där. Men äktheten vet de inget om.

Det är därför jag talar om guldpläterade kopior. Om länderna inte ens hade tillträde vill valvet, så skulle det inte finnas någon vits att fejka guldet.
Citat:
En falsk guldtacka kan synnerligen lätt avslöjas med en enkel ultraljud mätare.
Systemet bygger på tillit. Dvs att du inte ska behöva kontrollera att du inte blir lurad.

Varför skulle man placera sitt guld på ett ställe man har så låg tillit till, att man vill analysera guldet med jämna mellanrum?

Har man varit dum nog att placera sitt guld hos kommunisterna, så måste det vara för att man är dum nog att lita på dem.

Utländska representanter kommer väl bara tillåtas att gå in och titta på guldet.

Att byta ut guldtackorna längst bak och längst ner i stapeln, är också svårt att avslöja med ultraljud.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-12 kl. 13:01.
Citera
2026-02-12, 12:46
Medlem
Citat:
Så att representanterna både kan se och känna att guldet finns där. Men äktheten vet de inget om.
Jag kan beskriva hur man gör med en ultraljudmätare.
Man trycker dit några droppar av siraps-liknande gel på guldtackan.
Sedan placerar man givaren till mätaren över dropparna och pressar nedåt.
Man ser sedan direkt på mätaren om det är massivt guld i hela tackan.
Principen är precis samma som en medicinsk ultraljud undersökning.
Citera
2026-02-12, 13:22
Medlem
Iofs litar jag inte på kinesiska staten heller,
men jag litar mer på den än på Trump
eftersom kineser tänker i genomsnitt mycket mer långsiktigt än andra folk.

Jag myntade det här gruppgeneralicerande uttrycket efter att folk från majoritetsetnisiteten i SOasialandet, som jag satsar i, gjort bort sig igen genom att inte tänka framåt:
Ni tänker till imorgon
svenskar tänker till nästa semester
kineser tänker generationer framåt.

Alltså vill inte kineserna göra bort sig som Trump gör för de vet att skadat rykte går ALDRIG att reparera helt...

En relaterad lustighet i det SOasienlandet är att en stor del av undantagen har kinesiskt blod
((T ex en, som jag diskuterat att starta företag ihop med, har en kinesisk mormor, som försköts av familjen för att hon gifte sig med en annan folkgrupp, som inte tänker sig för, så hon fick börja företagande utan kapital. Dotterdottern håller nu på att dubbla sin egen verksamhet.))
Citera
2026-02-12, 13:58
Medlem
Citat:

Jag skulle inte ens vilja ha en betydande summa pengar på ett kinesiskt bankkonto.

Jag har noll förtroende för den kinesiska kommunistdiktaturen. Ingen annan litar på dem heller.
Man kan inte lita på dessa kineser övt
Citera
2026-02-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Tror inte detta är något problem när det gäller Kina.
Kollade förresten om den kinesiska guldreserven och detta är lite förvirrande.
Den kinesiska centralbanken har ca 2,5 tusen ton i sin guldreserv, vilket offentligt redovisas.
Sen finns det andra statliga kinesiska aktörer som har egen guldreserv, vilken ej redovisas, och detta är.
1. Stora kinesiska statliga "vanliga" banker.
2. Kinesiska statliga pensions och och investeringsfonder.
3. Kinesiska gruvföretag med guldgruvor, vilka alla påstår sitter med stora lager både ca 80% råguld och även 99,99% "vanliga guldtackor".
Citera
2026-02-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Iofs litar jag inte på kinesiska staten heller,
men jag litar mer på den än på Trump
eftersom kineser tänker i genomsnitt mycket mer långsiktigt än andra folk.
Jag myntade det här gruppgeneralicerande uttrycket efter att folk från majoritetsetnisiteten i SOasialandet, som jag satsar i, gjort bort sig igen genom att inte tänka framåt:
Ni tänker till imorgon
svenskar tänker till nästa semester
kineser tänker generationer framåt.

Tycker faktiskt detta är mycket smart, att ett lands officiella guldreserv används som säkerhet åt företag i det aktuella landet.
Detta kommer kraftigt minska behovet använda utländska valutor vid import-export affärer.
Har svårt se detta kommer missbrukas, då givetvis centralbanken endast kommer låna ut sina guldtackor till betrodda bolag i landet.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-02-12 kl. 16:36.
Citera
2026-02-12, 16:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Nationalekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto