2026-02-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Så att representanterna både kan se och känna att guldet finns där. Men äktheten vet de inget om.

Det är därför jag talar om guldpläterade kopior. Om länderna inte ens hade tillträde vill valvet, så skulle det inte finnas någon vits att fejka guldet.

Systemet bygger på tillit. Dvs att du inte ska behöva kontrollera att du inte blir lurad.

Varför skulle man placera sitt guld på ett ställe man har så låg tillit till, att man vill analysera guldet med jämna mellanrum?

Har man varit dum nog att placera sitt guld hos kommunisterna, så måste det vara för att man är dum nog att lita på dem.

Utländska representanter kommer väl bara tillåtas att gå in och titta på guldet.

Att byta ut guldtackorna längst bak och längst ner i stapeln, är också svårt att avslöja med ultraljud.
Det finns ett land som i modern tid betett sig bedrägligt angående guld avseende väldigt stora värden, du får själv lista ut vilket.
Citera
2026-02-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Tror inte detta är något problem när det gäller Kina.
Kollade förresten om den kinesiska guldreserven och detta är lite förvirrande.
Den kinesiska centralbanken har ca 2,5 tusen ton i sin guldreserv, vilket offentligt redovisas.
Sen finns det andra statliga kinesiska aktörer som har egen guldreserv, vilken ej redovisas, och detta är.
1. Stora kinesiska statliga "vanliga" banker.
2. Kinesiska statliga pensions och och investeringsfonder.
3. Kinesiska gruvföretag med guldgruvor, vilka alla påstår sitter med stora lager både ca 80% råguld och även 99,99% "vanliga guldtackor".
Bedömningar som jag läst så tros Kina ha runt 30 000 ton guld.
Citera
2026-02-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Bedömningar som jag läst så tros Kina ha runt 30 000 ton guld.

Jag undrar om Xi själv vet hur mycket guld det finns hos olika statliga aktörer i Kina?
Det finns ju massor med andra statliga bolag förutom Centralbanken som sitter på eget guld, som aldrig redovisas offentligt.
Citera
2026-02-12, 17:58
Medlem
Citat:
Tycker faktiskt detta är mycket smart, att ett lands officiella guldreserv används som säkerhet åt företag i det aktuella landet.
Detta kommer kraftigt minska behovet använda utländska valutor vid import-export affärer.
Har svårt se detta kommer missbrukas, då givetvis centralbanken endast kommer låna ut sina guldtackor till betrodda bolag i landet.
Importörer i andra känder behöver INTE låna ut till företag, guldet kan fungera som säkerhet istället för bankgarantier, som kinesiska staten hanterar.

Kina har även kört igång:
/annat system för internationell handel där dollar struntas i
/och även en konkurrent till Swish.

Så Kina manövrerar ut USA mer och mer - och Trump gör det extra lätt för kineserna
Citera
2026-02-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Importörer i andra känder behöver INTE låna ut till företag, guldet kan fungera som säkerhet istället för bankgarantier, som kinesiska staten hanterar.
Kina har även kört igång:
/annat system för internationell handel där dollar struntas i
/och även en konkurrent till Swish.
Så Kina manövrerar ut USA mer och mer - och Trump gör det extra lätt för kineserna

Det har du rätt i!
Exempelvis ett betydande svenskt bolag kan skaffa sig en egen guldreserv, som man deponerar i t.ex. ett kinesisk bankvalv.
Sedan kan man lämna ett antal 400 uns 12,44kg (ca 18 miljoner SEK i dagens guldvärde) guldtackor som säkerhet, när man gör större importaffärer.
Men sen åker man väl på avgifter vid valutaväxling, när betalning till slut skall göras?
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-02-12 kl. 18:37.
Citera
2026-02-12, 18:51
Medlem
Citat:
Det har du rätt i!
Exempelvis ett betydande svenskt bolag kan skaffa sig en egen guldreserv, som man deponerar i t.ex. ett kinesisk bankvalv.
Sedan kan man lämna ett antal 400 uns 12,44kg (ca 18 miljoner SEK i dagens guldvärde) guldtackor som säkerhet, när man gör större importaffärer.
Men sen åker man väl på avgifter vid valutaväxling, när betalning till slut skall göras?

Skulle hur som helst tro, att den stora ökningen av guldpriset beror just på detta.
Att fysiska guldtackor lämnas som säkerhet vid internationell handel, istället för t.ex. bankgarantier.
Det kan inte kosta särskilt mycket, varken att deponera guldtackorna i ett bankvalv, eller tillfälligt ändra äganderätten när man ställer tackorna som säkerhet.
Citera
2026-02-12, 22:32
Medlem
Citat:
Skulle hur som helst tro, att den stora ökningen av guldpriset beror just på detta.
Att fysiska guldtackor lämnas som säkerhet vid internationell handel, istället för t.ex. bankgarantier.
Det kan inte kosta särskilt mycket, varken att deponera guldtackorna i ett bankvalv, eller tillfälligt ändra äganderätten när man ställer tackorna som säkerhet.
Det kan göras mycket enklare än så. Man behöver inte ändra äganderätten - annat än då någon inte betalar som överenskommits - de är ju redan lämnade som säkerhet och då kan de beslagtas om man inte följer kontraktet. Då behöver man inte ändra ägarrätten fram och tillbaka hela tiden.
Citera
2026-02-12, 22:46
Medlem
Citat:
Det kan göras mycket enklare än så. Man behöver inte ändra äganderätten - annat än då någon inte betalar som överenskommits - de är ju redan lämnade som säkerhet och då kan de beslagtas om man inte följer kontraktet. Då behöver man inte ändra ägarrätten fram och tillbaka hela tiden.

Sådana där lagar du nämner gäller nog i Sverige, men i andra länder, vet inte?
Därför tror jag bestämt att ett svenskt företag som lämnar guldtackor i ett kinesiskt bankvalv som säkerhet vid en importaffär, då måste äganderätten övergå till exportören?
Men sen hur man löser tvister, det vet jag faktiskt inte?
Men det kan knappast vara någon skillnad mot vanliga bankgarantier som gäller idag!
Citera
2026-02-12, 23:03
Medlem
Citat:
Sådana där lagar du nämner gäller nog i Sverige, men i andra länder, vet inte?
Därför tror jag bestämt att ett svenskt företag som lämnar guldtackor i ett kinesiskt bankvalv som säkerhet vid en importaffär, då måste äganderätten övergå till exportören?
Men sen hur man löser tvister, det vet jag faktiskt inte?
Men det kan knappast vara någon skillnad mot vanliga bankgarantier som gäller idag!
Det är ju som ett lån som man bekräftar att man lämnar guldtackor som säkerhet för.
Det finns många länder där säkerheter för lån tas och säljs för att täcka skulden om man inte betalar som överenskommits, men det kan vara olika hur smidigt sådana tas och skillnader på om man bara säljer för skuldbeloppet
eller för så mycket som möjligt och den som förlorade säkerheten får överskottet då det blir något.

Om en sådan lösning ordnas av Kina, kan de säkert ordna så sådana processer går fort.

Sådana processer där säkerheten TAS är ju UNDANTAGEN
alltså bör man göra de andra VANLIGA processerna så enkla som möjligt och det är ju INTE att överlåta dem varenda gång.
Dessutom kan det bli problem vid överlåtelser fastän man betalar, eftersom guldpriset är knappast detsamma vid överlåtelsen och åter-överlåtelsen.
Citera
2026-02-12, 23:35
Medlem
Citat:
Det är ju som ett lån som man bekräftar att man lämnar guldtackor som säkerhet för.
Det finns många länder där säkerheter för lån tas och säljs för att täcka skulden om man inte betalar som överenskommits, men det kan vara olika hur smidigt sådana tas och skillnader på om man bara säljer för skuldbeloppet
eller för så mycket som möjligt och den som förlorade säkerheten får överskottet då det blir något.
Om en sådan lösning ordnas av Kina, kan de säkert ordna så sådana processer går fort.
Sådana processer där säkerheten TAS är ju UNDANTAGEN
alltså bör man göra de andra VANLIGA processerna så enkla som möjligt och det är ju INTE att överlåta dem varenda gång.
Dessutom kan det bli problem vid överlåtelser fastän man betalar, eftersom guldpriset är knappast detsamma vid överlåtelsen och åter-överlåtelsen.

Hur man hanterar tvister med guldtackor som säkerhet, i jämförelse med bankgarantier som gäller idag, det vet jag faktiskt inte?
Men kan aldrig tänka mig guldtackor skulle vara sämre än bankgarantier, och samma regler måste gälla.
Dock måste kostnaden vara mycket lägre för guldtackor, då detta inte kräver att en aktiv tredje part är inblandad.
Den passiva roll som drivaren av bankvalvet spelar, genom att ändra rätten till vissa numrerade guldtackor, detta kan inte kosta särskilt mycket.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-02-12 kl. 23:41.
Citera
2026-02-12, 23:44
Medlem
Citat:
Hur man hanterar tvister med guldtackor som säkerhet, i jämförelse med bankgarantier som gäller idag, det vet jag faktiskt inte?
Men kan aldrig tänka mig guldtackor skulle vara sämre än bankgarantier, och samma regler måste gälla.
Dock måste kostnaden vara mycket lägre för guldtackor, då detta inte kräver att en aktiv tredje part är inblandad.
Ja, eftersom man har lämnat FULL säkerhet med guldet,
medan vid en bankgaranti tar banken kreditupplysning och tar en hög avgift för banken tar en risk. (I alla fall var det så när jag höll på med sådant för länge sedan.)
Citera
2026-02-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ja, eftersom man har lämnat FULL säkerhet med guldet,
medan vid en bankgaranti tar banken kreditupplysning och tar en hög avgift för banken tar en risk. (I alla fall var det så när jag höll på med sådant för länge sedan.)

Hur som helst tror jag bestämt att den våldsamma ökningen av guldpriset de senaste åren beror på i hög grad.
Att både länder (centralbanker) och enskilda företag vill använda guld som säkerhet vid internationella affärer, både för att undvika kostnader för bankgarantier och valutaväxling.

Sen kanske det blir något symbios mellan centralbankens guldinnehav och enskilda företags guldtackor?
Så fungerar det redan i Kina idag, att centralbanken guldinnehav, detta är bara en liten del av alla statliga kinesiska aktörers guld. Sen finns det säkert också privata bolag i Kina som har guld också.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-02-13 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in