2026-02-11, 08:53
Medlem
Om det bara vore brottslingar eller folk som varit i domstol skulle jag kunna överväga att hålla med dig.
Men vi talar om ostraffade individer. Som inte skrivit plumpa meddelanden. Som får allvarliga problem för att de är män. Eller för att de träffat fel person. Som blir uthängda både på ds och utanför.

Citat:
Ursprungligen postat av CuriousMind69
Det är ju inte ett allmänt problem att kvinnliga profiler söker upp andra och går emot kontaktönskemål eller på annat sett beter sig illa. Däremot har kvinnliga profiler (men även manliga) print screenat dåligt beteende och delat i album. Det är dock inte detsamma som en uthängning, som fö inte får göras med användarnamn ändå.

Att man annars varnar för olika typer av (sexual)brottslingar eller toxiska personer är bara rimligt för att skydda andra. Det görs på många forum och plattformar på nätet och är inget DS unikt.
Citera
2026-02-11, 13:13
Medlem
CuriousMind69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Om det bara vore brottslingar eller folk som varit i domstol skulle jag kunna överväga att hålla med dig.
Men vi talar om ostraffade individer. Som inte skrivit plumpa meddelanden. Som får allvarliga problem för att de är män. Eller för att de träffat fel person. Som blir uthängda både på ds och utanför.

Vad blir det uthängda för då? Vad är det folk säger att de gjort? Jag har inte stött på ”uthängningar” som inte varit:
1. Creeps i chat/kommentarer
2. Övergrepp
3. Toxiskt beteende (även inslag av olagligheter)

Det finns gott om sexualbrottlingar som antingen inte döms eller som inte (ännu) anmälts. Det betyder inte att de inte är brottslingar bara för att de har ett clean record.
Citera
2026-02-12, 08:33
Medlem
Vad är din definition på övergrepp?
Det är många som påstår att de blivit utsatta för övergrepp. Men det verkar som att det är falska påståenden i ca 10-20 procent av fallen på ds.
Sen är det kanske 10-20 procent där det är sannolikt att det är ett övergrepp. Ofta flera utsatta Resten är svårt att bedöma.

Det är klart om en lever efter devisen att tro på alla kvinnor som en del gör på ds. Då är det naturligtvis övergrepp alltihop. Det är den attityden som är ett av problemen där.

Citat:
Ursprungligen postat av CuriousMind69
Vad blir det uthängda för då? Vad är det folk säger att de gjort? Jag har inte stött på ”uthängningar” som inte varit:
1. Creeps i chat/kommentarer
2. Övergrepp
3. Toxiskt beteende (även inslag av olagligheter)

Det finns gott om sexualbrottlingar som antingen inte döms eller som inte (ännu) anmälts. Det betyder inte att de inte är brottslingar bara för att de har ett clean record.
Citera
2026-02-12, 09:04
Medlem
Citat:
Det är många som påstår att de blivit utsatta för övergrepp. Men det verkar som att det är falska påståenden i ca 10-20 procent av fallen på ds.
Sen är det kanske 10-20 procent där det är sannolikt att det är ett övergrepp. Ofta flera utsatta Resten är svårt att bedöma.

Det är klart om en lever efter devisen att tro på alla kvinnor som en del gör på ds. Då är det naturligtvis övergrepp alltihop. Det är den attityden som är ett av problemen där.
Blir det juridiska processer av dessa? Eller handlar det mer om män som inte är lyhörda för gränser och liknande och att kvinnor därmed väljer bort dessa samt ev varnar sina vänninor?
Citera
2026-02-12, 09:15
Medlem
Det är sällan det handlar om en juridisk process.
Det är hela spektrat . Vissa av männen är kräk. De utsätter kvinna efter kvinna.
Ibland är det ett misstag. Ibland är det kvinnor som påstår att något är ett övergrepp för att få uppmärksamhet och status.
Ibland är det en traumatiserade kvinnor som ser ett övergrepp som inte är ett övergrepp.
Ibland handlar det om att någon har en annan åsikt.
Själva uthängningarna är allt från mejlkedjor. Till att dela domar . Till att svartmåla dem på både ds och andra sidor.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Blir det juridiska processer av dessa? Eller handlar det mer om män som inte är lyhörda för gränser och liknande och att kvinnor därmed väljer bort dessa samt ev varnar sina vänninor?
Citera
2026-02-12, 10:42
Medlem
Citat:
Det är sällan det handlar om en juridisk process.
Det är hela spektrat . Vissa av männen är kräk. De utsätter kvinna efter kvinna.
Ibland är det ett misstag. Ibland är det kvinnor som påstår att något är ett övergrepp för att få uppmärksamhet och status.
Ibland är det en traumatiserade kvinnor som ser ett övergrepp som inte är ett övergrepp.
Ibland handlar det om att någon har en annan åsikt.
Själva uthängningarna är allt från mejlkedjor. Till att dela domar . Till att svartmåla dem på både ds och andra sidor.
Själv tar jag gärna emot varningar om män från andra kvinnor såklart.

Handlar det hela om att kvinnor pratar med kvinnor? För det tror jag blir svårt arr stoppa.
Citera
2026-02-12, 10:56
Medlem
Att folk pratar med varandra kommer aldrig försvinna. Det är naturligt. Samma sak att information delas mellan vänner och bekanta en känner irl.
Men här är det ofta publikt och ofta människor som inte känner varandra som kommer med påståenden. Om du inte känner någon så vet du inte heller hur tillförlitliga påståendena är.

Citat:
Själv tar jag gärna emot varningar om män från andra kvinnor såklart.

Handlar det hela om att kvinnor pratar med kvinnor? För det tror jag blir svårt arr stoppa.
Citera
2026-02-12, 11:12
Medlem
Citat:
Att folk pratar med varandra kommer aldrig försvinna. Det är naturligt. Samma sak att information delas mellan vänner och bekanta en känner irl.
Men här är det ofta publikt och ofta människor som inte känner varandra som kommer med påståenden. Om du inte känner någon så vet du inte heller hur tillförlitliga påståendena är.

Hellre safe than sorry dock. Jag hade inte haft några problem att kontakta en okänd kvinna som har kännedom om en man jag står i begrepp att träffa.

För att parafrasera Margret Atwood:
Män är rädda för att kvinnor ska tala illa om dem.
Kvinnor är rädda att män ska döda dem.
Citera
2026-02-12, 11:32
Medlem
Problemet är att informationen du får inte har något värde som helst. Ren hörsägen.
Tyvärr finns risken att du kan få information att någon är bra som inte är det. Och du kan få information om att någon är dålig som inte är det.
Allt beroende på källan och dess trovärdighet.
Har sett bägge sakerna.

Citat:
Hellre safe than sorry dock. Jag hade inte haft några problem att kontakta en okänd kvinna som har kännedom om en man jag står i begrepp att träffa.

För att parafrasera Margret Atwood:
Män är rädda för att kvinnor ska tala illa om dem.
Kvinnor är rädda att män ska döda dem.
Citera
2026-02-12, 11:39
Medlem
Citat:
Problemet är att informationen du får inte har något värde som helst. Ren hörsägen.
Tyvärr finns risken att du kan få information att någon är bra som inte är det. Och du kan få information om att någon är dålig som inte är det.
Allt beroende på källan och dess trovärdighet.
Har sett bägge sakerna.
Såklart är det så och det tror jag de flesta kvinnor är medvetna om. Att höra sig för är bara ett led i riskminimeringen.

Men visst är det trist att dejtande bara upplevs som positivt och ofarligt för de flesta män (trots att män också kan råka illa ut) medan kvinnor har ett helt batteri av trygghetsskapande åtgärder innan och när de träffar en ny man.

Verkar kul att dejta utan rädsla!
Citera
2026-02-12, 11:49
Medlem
Skulle vilja påstå att dejting är farligt för män på ds. Och flertalet män därför tar många säkerhetsåtgärder. Och en del är rädda. Och det med fog. Många missar det att en fastbunden man är minst lika utsatt som en kvinna.
Sen är nog en del män dumdristiga och vill inte se risken.

Citat:
Såklart är det så och det tror jag de flesta kvinnor är medvetna om. Att höra sig för är bara ett led i riskminimeringen.

Men visst är det trist att dejtande bara upplevs som positivt och ofarligt för de flesta män (trots att män också kan råka illa ut) medan kvinnor har ett helt batteri av trygghetsskapande åtgärder innan och när de träffar en ny man.

Verkar kul att dejta utan rädsla!
Citera
2026-02-12, 12:34
Medlem
CuriousMind69s avatar
Citat:

Bara att du ställer frågan får mig att tänka att du inte riktigt förstått det där med samtycke. Hur kan du inte veta vad ett övergrepp är? Fysiska övergrepp är när du gör saker mot en person de inte fritt samtyckt till. Det är bla när du tjatar, kräver, guilttrippar eller på annat sätt ser till att du får din väg trots att den andra inte vill. Sen har vi mentala övergrepp när man på olika sätt bryter ner personen.

Jag har själv fysiskt behövt försvara mig när partners gått över uttalade gränser eller inte lyssnat när jag sagt ifrån. Jag har sedan hört från andra att de också haft dåliga erfarenheter från samma person. Om jag hamnar i en sits att jag kan varna någon för den personen så skulle jag självklart göra det. För mig slutade det bra för jag lyckades freda mig själv men för en annan hade det kunnat sluta i en våldtäkt eftersom det var dit det barkade.

Oftast varnas det om män i dominanta eller sadistiska roller då dessa har en makt i interaktionen och det kan rent ut sagt bli farligt. Självklart tycker ingen att kvinnliga dominas eller sadister har fri lejd att begå övergrepp.

Dina procent referenser ger jag inte mycket för, så det inte finns någon chans att du 1. Ser alla varningar eller 2. Vet med sig vad som är sant eller ej. Du drar bara ett nummer ur tomma intet på känsla och finns ingen fog för att det är korrekt, högt eller lågt räknat öht.

Din indignation får man att tro att du eller någon du känner till känner er felaktigt uthängda och du har därför beslutat dig att alla dessa är felaktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in