2026-02-12, 10:23
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullykta
Han kanske själv tror att det finns något mer att vinna på det, t.ex. en lite "skönare" tillvaro än i fängelse, vilket han uppenbarligen har fått vara med om denna tid under undersökningen.. personligen skulle jag nog känna mig mer trygg om han hamnar under RPV, i fängelset lär han aldrig ha en chans att komma ur sitt beteende eller tankebanor, utan bara komma ut som äldre och göra liknande saker igen. Det beror förstås på hur återfallsstatistken ser ut mellan RPV och fängelse också. Just denna person vet man inte om det går att "rädda", men ändå.

Hur naiv är du? Den här killen är en psykopat, du kan inte ändra hans tankesätt och med behandling göra honom till en bättre person.

Förvaring för alltid är det enda som gäller
Citera
2026-02-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Nej, det kan du bara hoppas på.
Har man en gång gått över gränsen, finns ingen bot.
Ingen vård kommer ändra på det.
Kastrering är det närmaste vi kan komma, men social stigmatisering funkar också.
Tatuera in peddo i pannan med tillräckligt stor text och begränsa områden där dessa ens får röra sig fritt. Om alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Hur naiv är du? Den här killen är en psykopat, du kan inte ändra hans tankesätt och med behandling göra honom till en bättre person.

Förvaring för alltid är det enda som gäller

Man kan faktiskt ändra deras tankesätt till viss del, men man kan inte "bota" dom. Det går ut på att minska riskbeteendet genom t.ex kognitiv beteende terapi, impulskontrollträning, med läkemedel som minskar sexuell drift samt stöd och social struktur.
Citera
2026-02-12, 11:29
Medlem
Kebabkas avatar
Bilden på någon som lämnar rättspsyk publicerades på Aftonbladet (tror jag) igår..
Är det horbög-Robin eller en annan könsdysforiker?
Inte jättelik slynapan
Citera
2026-02-12, 11:42
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Rättspsykiatrisk vård kan utdömas för alla slags brott, bortsett från rena bötesbrott. Om man då ser till det faktumet så är ju en snittid på 7,5 års fängelse oerhört långt. Jag menar vem som begår en stöld eller skadegörelse får i vanliga fall sitta inne i 7,5 år?

Detta är som sagt endast en snittid som inte säger någonting om vårdtiden vid mord i allmänhet, eller för Vilma i synnerhet. Den statistik man har visar också att vårdtiden generellt är längre för de personerna som begått våldsbrott. Som jag redan sagt så krävs det ju både att det inte längre till följd av den psykiska störning som föranlett beslutet om särskild utskrivningsprövning finns risk för fortsatt allvarlig brottslighet, samt att det inte annars med hänsyn till den dömdes psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt är påkallat med psykiatrisk tvångsvård. Så det är ju oerhört individuellt och ser man just till Vilma så talar väl allt för att det kommer finnas en bedömd hög risk för återfall i brott under en oerhört lång tid framöver. Så jag tror inte han hade vunnit särskilt mycket på att döma till rättspsykiatrisk vård.
Tack för dina mycket informativa inlägg i ett - utan proffession - annars synnerligen svårnavigerat område. Oaktat vårdtid resp, livstid bedömer kanske Vilma/Robin tillvaron i sig fördelaktigare inom rättspsyk vilket kanske är den allmänna uppfattningen. Han verkar funnit sig till ro med en egen avdelning. Vågar man gissa att restriktionerna ter sig annorlunda inom rättspsykiatrisk vård vs fängelse(vård)? Tid till att manipulera sig till första permission luckras upp till avgörande av läkare etc..
Senast redigerad av Taggad 2026-02-12 kl. 11:51.
Citera
2026-02-12, 11:52
Medlem
My Törnbloms begravning är idag KL 14 i Oscarskyrkan i Stockholm. Familjen har meddelat att den är öppen för allmänheten men kameror är förbjudna i respekt för My. Jag tänder ett ljus för dig här hemma. Vila i frid, My ❤️
Citera
2026-02-12, 11:59
Avstängd
dude2ks avatar
Våra makthavare är direkt skyldiga till detta med deras galna woke virus ideologi. Transgender for Everybody!
Citera
2026-02-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Man kan faktiskt ändra deras tankesätt till viss del, men man kan inte "bota" dom. Det går ut på att minska riskbeteendet genom t.ex kognitiv beteende terapi, impulskontrollträning, med läkemedel som minskar sexuell drift samt stöd och social struktur.

Tack för att någon i alla fall försöker förstå vad jag menar. Som jag skrev är det nog ett hopplöst fall, men han har kanske en lite bättre chans att inte utöva nya brott i RPV än i fängelse. Tycker inte direkt att han förtjänar det, mer att han kanske inte släpps ut förrän han anses mindre benägen att återfalla. Har själv inte full koll på hur det funkar, men tvivlar på att tiden i fängelse kan göra samma bedömning om han ansöker om tidsbestämt?

Nu pratar vi ju om scenariot att han blir dömd för mordet också, men det hoppas och tror vi nog alla ska ske.
Citera
2026-02-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tack för dina mycket informativa inlägg i ett - utan proffession - annars synnerligen svårnavigerat område. Oaktat vårdtid resp, livstid bedömer kanske Vilma/Robin tillvaron i sig fördelaktigare inom rättspsyk vilket kanske är den allmänna uppfattningen. Han verkar funnit sig till ro med en egen avdelning. Vågar man gissa att restriktionerna ter sig annorlunda inom rättspsykiatrisk vård vs fängelse(vård)? Tid till att manipulera sig till första permission luckras upp till avgörande av läkare etc..

I vissa avseenden är RPV och fängelsestraff ganska lika varandra - och i andra avseenden ganska olika varandra. Tar man permission som exempel så reglerar ju Fängelselagen att permission kan beviljas efter (minst) 1/4del av straffet. Vid livstidsstraff så utgår man från 18 års fängelse, dvs permission efter tidigast 4,5 år. Vid LRV och rättspsykiatrisk vård (med särskild utskrivningsprövning) så finns ingen sådan tidsbegränsning, men däremot så skall förvaltningsdomstol ta beslut i frågan och kan därefter delegera permissionsbeslutet till chefsöverläkare.
Citera
2026-02-12, 12:30
Avstängd
Seabeers avatar
Detta är vedervärdigt…. Jag hoppas någon skadar Robin väldigt grovt inne på kåken….

( döda Robin är ett alternativ också men jag vill att rövhålet ska få lida )

Jag är så jävulskt förbannad på denna woke skit och hbtq smörja.

Hoppas många kommer idag på begravningen kl 14:00.🥺✊🏽🌹⭐️
Senast redigerad av Seabeer 2026-02-12 kl. 12:39.
Citera
2026-02-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullykta
Tack för att någon i alla fall försöker förstå vad jag menar. Som jag skrev är det nog ett hopplöst fall, men han har kanske en lite bättre chans att inte utöva nya brott i RPV än i fängelse. Tycker inte direkt att han förtjänar det, mer att han kanske inte släpps ut förrän han anses mindre benägen att återfalla. Har själv inte full koll på hur det funkar, men tvivlar på att tiden i fängelse kan göra samma bedömning om han ansöker om tidsbestämt?

Nu pratar vi ju om scenariot att han blir dömd för mordet också, men det hoppas och tror vi nog alla ska ske.

Om han någonsin ska släppas ut i det fria så är givetvis rättspsykiatrisk vård att föredra, om man ser återfallsrisken. I fängelset är vården i grunden frivillig, så han kan välja att helt stå utanför den och förbli precis lika knäpp vid ett frisläppande som han är idag.

Rättspsykiatrisk vård bygger däremot på tvångsvård och upphör inte förrän den allvarliga psykiska störningen och återfallsrisken bedöms ha minskat tillräckligt, ofta efter domstolsprövning.
Citera
2026-02-12, 12:41
Medlem
Kommer man kunna få tag på rättspyskiatriska utredningen. Kommer den i samband med FUP?
Om den är klar nu så borde man väll kunna få ut den eller?
Citera
2026-02-12, 12:41
Medlem

Hur i hela helvete då?
Förvisso har du du en poäng i att de är ansvariga pga nedmonteringen av psykvården i Sverige. Men det är ju en helt annan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Våra makthavare är direkt skyldiga till detta med deras galna woke virus ideologi. Transgender for Everybody!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in