2026-02-12, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Det blir inte fler jobb eller billigare bostäder för att staten kör ut invandrare. Reglerad invandring är en helt annan sak men inte heller det löser framtidsproblemen.

Det blir allt mindre behov av mänsklig arbetskraft och bostäderna blir bara märkbart billigare efter en finans- och fastighetskrasch. Kanske det enda att hoppas på för dagens ungdom är en katastrof och återgång till en mer jordnära tillvaro som inte styrs av miljardärer i USA?
Om 1 1/2 miljoner invandrare körs på porten kommer efterfrågan på bostäder, både från privat och offentligt håll minska drastiskt varvid ägare och hyresfastigheter blir tvungna att sänka priserna. Det blir en korrektion från massiva överpriser till mer hanterbara nivåer.

Vidare kommer svenskar återigen att kunna ta arbeten de tidigare hade för staten kan inte längre subventionera invandrare utan kommuner och företag blir tvungna att betala fullt pris för lön och anställa de dem behöver.

Reglerad invandring behöver vi inte lika lika som vi behöver oreglerad invandring. Blatten från MENA fyller ingen funktion annat än som kaoselement och alla muslimer bör köras ut med alla medel stående till buds. MENA:iter är en gökunge, inget annat. Visst, det finns några personer som har assimlerat, men att motivera att övriga ska få stanna för att några sköter sig blir idioti.
Citera
2026-02-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Om 1 1/2 miljoner invandrare körs på porten kommer efterfrågan på bostäder, både från privat och offentligt håll minska drastiskt varvid ägare och hyresfastigheter blir tvungna att sänka priserna. Det blir en korrektion från massiva överpriser till mer hanterbara nivåer.

Vidare kommer svenskar återigen att kunna ta arbeten de tidigare hade för staten kan inte längre subventionera invandrare utan kommuner och företag blir tvungna att betala fullt pris för lön och anställa de dem behöver.

Reglerad invandring behöver vi inte lika lika som vi behöver oreglerad invandring. Blatten från MENA fyller ingen funktion annat än som kaoselement och alla muslimer bör köras ut med alla medel stående till buds. MENA:iter är en gökunge, inget annat. Visst, det finns några personer som har assimlerat, men att motivera att övriga ska få stanna för att några sköter sig blir idioti.
Bara fantasier. Inte ens hundra tusen invandrare kommer att behöva lämna och billigare bostäder är bara en ny start för spekulation riktad mot morgondagens ungdomars behov.
Citera
2026-02-12, 07:51
Medlem
Kan stämma, jag är medelålder och mår helt okej
Citera
2026-02-12, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

Då blir det ingen guldkant på tillvaron för pensionärer, vilket är det som man tänkt med detta.
Sedan är ju tanken att pensionärerna ska sätta sprätt på pengarna innan de lämnar in och yngre ska ta dyra lån som de får betala tills de själva blir pensionärer.
Hela systemet sköts och är riggat av kapitalisterna som har makten.
Flyttade själv hemifrån på 80-talet när jag var 18 år och bodde centralt i Lund.
Hade flera kompisar som bodde centralt i Malmö.
Det var ju inget konstigt med det utan frågan var bara mer över hur fint man verkligen kunde få det.
Hade en polare som var lite äldre typ 21 år och hade en riktig centralt belägen paradvåning med nedsänkt golv som såg ut som någon typ av balgolv, samt marmorpelare vid sidorna.
Vanlig knegare och 21 år, säg den som bor så idag ens i 40 års åldern.
Personligen tycker jag med att man borde göra en rejäl utrensning av invandrarna och verkligen skicka hem exakt all som inte har jobb, alltså riktiga jobb och inte kan svenska efter ett par år i Sverige, så det verkligen blir ordning på bostadsmarknaden och vanliga, skötsamma ungdomar kan flytta hemifrån när det är tänkt vid 18 års åldern, samt har en chans att börja vandra sin väg mot bättre boende, jobbkarriär och kunna skaffa familj.
Vi borde försöka komma bort från detta riggade system, där man bara fyller på med familjer från tredjevärlden som får bidrag och förtur och ungdomar får kuska runt i 2-3 hands boende, samt spara kopiöst mycket för att kunna köpa en svindyr, överprisad lägenhet.
Citera
2026-02-12, 08:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Byggt upp landet ? Knappast. Genom att rösta in regeringar som tagit in miljontals människor är inte att bygga upp landet. Bostadsmarknaden har förstörts de senaste 30 åren. Men det är ju kul för dom som kunde köpa ett hus 300 tusen. Det är ni äldre, eran passivitet som förstört landet. Ni har accepterat att landet blivit rövknullat av politiker och globalister.

Kunde man inte se varningsklockorna på 90 talet är det något fel på en.
Jag passiv?
Idiot.
Jag jobbade till 69 vilket var för ett halvår sedan och under många år jobbat inom tillverkningsindustrin och sett till att vi skapar mer arbetstillfällen här i Sverige och kunnat anställa en hel del personer både yngre och medelålders. Det går att producera saker mer kostnadseffektivt här i Sverige än t.ex. Kina som jag också varit i en hel del.
Ja, jag anser att jag bidragit till att fler ska få arbete här.

Vad gör du? Gläfser enbart här eller har du överhuvudtaget anställt någon? Skapat ett enda arbetstillfälle här?
Det är nog du som är passiv.
Citera
2026-02-12, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det där har du hittat på. 2002/2003 "frystes" ATP (tilläggspension) och räknas därefter enligt samma följsamhetsindex som inkomstpensionen. Det nya beräkningssättet gör att ATP inte alls utvecklats så bra som om det hade fortsatt att räknas enligt de gamla reglerna.

Du kan ju titta i statistiken här: https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/pensionsstatistik/?domain=tab-3&report=report-3-1&columns=APATot&rows=aldersklasser&sex=SKM&metric s=sumMeanLength&Folkbokford=Samtliga&time=2026-01-01&complete-input=false&childrows-store=

Tycker du att det ser ut som att 80-åringarna får så mycket mer i pension än de yngre?

Jag skulle också säga att de äldre inte heller har lika bra tjänstepensionsförsäkringar som de yngre (på gruppnivå).

70+:arna har det däremot ofta bättre på annat sätt. Högt värderade avbetalda kåkar, ärvda pengar, etc..
Jag har egna exempel inom min egen familj och vänkrets på att ATP pensionärer har bättre utfall än de som omfattas av det nya pensionssystemet (födda 1955 och senare)
Du måste också ta med i beräkningen att ju längre tid du har haft pension så utvecklas inte pensionen i samma takt som löneutvecklingen.
Dessutom måste man jämföra med den allmänna pensionen eftersom tjänstepensioner är individuellt och gäller inte för alla.
Svenska pensionärer idag har det relativt sett bättre än vad de hade för 60 år sedan emedan den yngre generationen inte har det om man backar filmen.
Citera
2026-02-12, 08:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
så båda era släkter var uteliggare då eller. Ni har inte förvaltat era tillgångar på ett ordentligt sätt, och nu ska vi hylla er för att ni jobbar.

Varför skänker du inte bort hälften av din inkomst till utsatta barn? Är ditt behov att sitta själv i sommarstugan och ryggdunka dig själv viktigare .

Vad ska du med ett extra boende till?
Duger inte din stadigvarande boplats, klarar du inte utav att njuta där. Hoppas det är billigt då att bo på ett ställe som tvingar en till att skaffa ett ytterligare boende.

Om du inte trivs i ditt fasta boende så håller du kanske på att bli sjuk. Psykisk ohälsa är rekordstora hos urbaniserade tätortsmänniskor..

Och gör du något vettigt som tillför något i ditt och andras liv när du är i sommarstugan? Eller åker du bara dit och latar dig?
I många länder t,ex Portugal, så är det vanligt att statsbirna har en liten tomt inom cykelavstånd, där odlar man så mycket grönsaker man kan, har hon, kanske någo gris, vin gör man så det räcker för hela året.

Du förstår skillnaden mellan svenskens lantställen och övriga länders, det är ingen lekstuga där utan en förutsättning för självförsörjning och övlerlevnad.

Om ni ändå bara ska lata er och enbart utgöra en direkt hotbild vid ett ev, krig eller zombieapokkalyos.
Varför skänker du inte bort hälften av din inkomst för att stödja hemlösa barn som driver runt i olika storstäder. Är din lathet där du inte odlar tillför något till samhället. Är en direkt hotbild vid ett krig viktigare än en 6 årig flickas liv.
Hon dog ikväll, precis som under alla andra kvällar.
Det är fantastiskt så mycket skit som kan komma från dig utan att de vet vem jag är.
Sommarstugan ligger vid havet och där jag har mitt hus så är det inåt landet där jag är uppväxt och tidigare arbetat.
Jag har inte fått något arv eller på annat sätt ekonomiska fördelar utan fått skapa allt själv.
Våra barn har också fått skaffa sig en bra ekonomi på egen hand. Det de fått är en bra uppfostran där egenskapen att ta hand om sig själv och ärlighet är viktigast.

Du är troligen en drogberoende ynkrygg som gillar att gnälla och sprida skit. Troligen kommit upp i åren och har ångest för att du snart kommer dö troligen ensam utan en hustru som kan ta hand om dig.
Citera
2026-02-12, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
De barn som scrollar igenom TikTok är naturligtvis traumatiserade av skolplikten. Det är otroligt att skolplikten fortfarande finns kvar. Det är som att tvinga en fotbollstalang hos La Masia att flytta till Nordkorea och sparka på en läderkula på en leråker. AI-utvecklingen har fått mig att gå från att vara filosofiskt skeptisk till skolplikten till att vara fullkomligt övertygad att de länder som inte avskaffar skolplikten eller har en skitsamma-attityd till skolfrånvaro kommer vara U-länder inom 30 år. Det är garanterat att en nationalstat som spenderar en fjärdedel av statsbudgeten på att tvinga barn att befinna sig i träslöjdsalar och hemkunskapskök kommer förvandlas till en total misär. Det är garanterat att de stadsstater som inte har statlig skolplikt kommer att rövknulla övriga länder lika effektivt som de europeiska imperierna rövknullade andra världsdelar.

Och visst kan det låta motsägelsefullt att först förkasta den moderna nationalstaten och samtidigt hävda att det är ett problem att den går i konkurs, men problemet är inte att staten går i konkurs eller eller lever vidare som ett osynligt spaghettimonster med politiker som ingen röstar på. Problemet är att nationalstaten kommer ta med sig folket som den representerar ner i graven. Nationalstatens språk kommer mer och mer att framstå som ett förtryckarredskap som inga intellligenta föräldrar är villiga att lära sina egna barn. Det är därför som marxistiska och mångkulturella stater har en mer patriotisk befolkning idag. Operation failed but the patient survived. Staten gick i konkurs men folket överlevde.

Frågan är om Ryssland redan har avskaffat skolplikten. Jag är lite halv-epstein och följer några ryska tonårsflickor på Instagram, och det man noterar är att de verkar vara på väldigt oregelbundna semesterresor. Vill inte romantisera Putin, men han verkar iaf inse att det inte är något problem om de intelligenta (och får man väl erkänna, rika) medborgarna uppehåller sig i Dubai och Thailand medan de riktigt dumma jävlarna (och tragiskt nog fattiga) stupar på ett slagfält, istället för att alla ska tvingas sitta och häcka på en skola för att tillgodogöra sig en utbildning som är 100 gånger dyrare och 100 gånger sämre än en Large Language Model. Den politiska ambitionen bör vara att de nationalister som avgudar staten förintas och att de vackra och intelligenta medborgarna får leva vidare som kosmopoliter. Fast problemet är väl om Putin startar ett kärnvapenkrig. Det bästa vore ju om vi kunde få se större Actium-liknande sjöslag ute på Östersjön med 500 meter långa oljetankers bemannade med tiotusentusentals tatuerade skäggnationalister som tar kål på varandra. Man skulle kunna såga upp kanonportar och bygga batteridäck inne i de där Alang-skorvarna och filma sjöslagen med en drönare. Det tror jag alla skulle bli lyckligare av.
Vad ska barn göra istället för att gå i skolan, sitta vid skärmar o prata med Chatgpt?
Vi går absolut mot ett mer automatiserat samhälle, folk ersätts med AI vilket ger fler arbetslösa. Vi kanske hamnar i ett läge där istället för a-kassa så har vi en medborgarlön, men tror det är långt kvar tills det. Och det ger bara människor mer tid att doomscrolla, de är en myt att folk ska bli lyckliga o vara ute i skogen och skratta. Inget ger mer (dock falsk) dopamin som mobilen.. Känns som det går mot filmen Wall-E, människor skjutsas runt, överviktiga, allt sker genom skärmar, folk har glömt hur man beter sig utan skärm.

Men igen, tror det är långt kvar och det jag ser, och dom jag känner som var bäst i skolan är faktiskt dom som tveklöst har det bäst ställt. Hus, bil, båt, pengar, trygghet osv. Vi är fortfarande i läget att den som utbildar sig har störst chans att vara ekonomiskt trygg.
Alla kan ej jobba med sociala medier, dropshipping, bla bla.. De är en ytterst liten skara som lyckas, men många drömmer om det och bombas av drömmarna om det när dom sitter vid skärmar så mkt, dom misslyckas i skolan, sen blir de ingen youtube karriär istället sitter dom 25 år gamla hemma hos föräldrarna och luktar ost.
Citera
2026-02-12, 08:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker det är konstigt att man är så avundsjuk på boomers. De hade ofta dåliga arbetsplatser, jobbade mycket, slet ut sig (även om det inte var alls lika som deras föräldrar som var utslitna vid 60), var fattiga när barnen om, sällan hade pengar över, hade bara en bil, kvinnan sällan ens körkort, kvinnorna födde utan smärtlindring, fanns absolut inte dagis till fler än kanske 5 %, all teknologi var svindyr, man kunde knappt hålla kontakten över landet, för det var att ringa riks och det hade man inte råd med.

Ungarna hade man inte tid med för kvinnorna skulle ut i arbete så fort barnen kunde bre mackor. Att leva på en lön då var alls inte så görbart som vi uppmålar det. Det fanns en bestämd väg man skulle gå, med ett heterosexuellt äktenskap och 2 barn. Skilsmässa fick knappt förekomma.

Jag är väldigt glad att jag inte är den generationen.
Lite som en klok redan då gammal kvinna en gång sa: -Skulle man skiljt sig skulle man skiljt sig 100 gånger!

Inga dagis, dagmamma var dyrt. Var dagmamman sjuk och smart nog att meddela det fanns inga alternativ, var hon sjuk och inte meddelade så blev varenda unge som var där sjuk. Vi bodde i en tvårummare på 50kvm tills jag var 8 år. Båda mina föräldrar arbetade heltid, morsan dag och farsan kvällar/nätter. När det var något lov, Påsk/sommar/jullov så blev man utsparkad kl. 09.00 efter frukost för pappa behövde sova (han var ju inte ledig) Farsan köpte bilar nya, jag minns en PV Han hade, den kostade en årslön för honom. runt 10 000k, hittade kvittot när jag städade ut. Även Volvo 244, den kostade runt 35 000k 1974-75 när han köpte den. Inga lån, det var en årslön cash. De köpte hus för runt tio årslöner med lån, vad jag vet var det de enda lån mina föräldrar någonsin hade.

Lånen betalades så småningom så fort det bara gick. När de sålde var de skuldfria men hyresrätten var mycket dyrare att bo i än det gamla huset. Medicin och sjukvård åt upp resterande kapital.

Livet var nog ingen dans på rosor då på den tiden heller.
Citera
2026-02-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Företagen ropar efter sina konkurrenters anställda med 10 års erfarenhet i branschen.

Prova hemtjänsten, vården och städjobb, där finns sådana krav.
Citera
2026-02-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Byggt upp landet ? Knappast. Genom att rösta in regeringar som tagit in miljontals människor är inte att bygga upp landet. Bostadsmarknaden har förstörts de senaste 30 åren. Men det är ju kul för dom som kunde köpa ett hus 300 tusen. Det är ni äldre, eran passivitet som förstört landet. Ni har accepterat att landet blivit rövknullat av politiker och globalister.

Kunde man inte se varningsklockorna på 90 talet är det något fel på en.

Vad har du själv gjort för att alla ska ha det bättre? Vad har din generation gjort? Det är enkelt att lägga skulden på andra medan man själv gör ingenting.
Citera
2026-02-12, 09:44
Medlem
LKKINGENs avatar
Märkligt de yngre mår dåligt.
De får precis som dom vill, skolan är ett öppet forum inte ett ställe för lärande.
Dom blir söndercurlade av föräldrar som blev söndercurlade.
Dom har inget eget ansvar inte ens att mobilen är laddad verkar vara något som själv tar ansvar för.
Dom kan själv välja kön.
Dom vet att den vita människan=svensken inte finns och att Sverige inte är svenskt utan multikulturellt.
Dom kan själv välja hårfärg och kan äta många gånger sitt egentliga behov av kalorier eftersom dom är kroppspositiva.
Dom vet att det är en mänsklig rättighet att alltid ha mobilen i handen, även på arbetstid.
Dom vet inte att sedan 1975 har det konstaterats en betydande minskning av det sk iq värdet.
Dom vet inte att det krävs betydligt lägra kunskaper för ett högre betyg än vad det gjorde för 25 år sedan.
Dom vet inte att deras kognitiva förmåga, initiativförmåga och att tänka utanför boxen förmåga är kraftigt försämrad sedan inträdet av smarttelefon en i våra liv.
Dom vet inte att det är en lögn när det påstås att vi har yttrandefrihet och åsiktsfrihet i Sverige.
Dom vet inte att alla generationer alltid haft något att säga om de generationerna som växer upp efter dem.
Dom vet inte att att det idag faktiskt är sant att de nya generationerna är sämre på det mesta än vad föregående generationer varit istället för tvärtom som det varit under hela det moderna samhällets utveckling.
Dom vet inte att det är reklam när företag förkunnar sitt hållbara tillverknings sätt och att dom är socialt hållbara.
Dom vet inte att kraven sänkts för att kvinnor ska kunna bli brandmän och poliser.
Dom vet inte att inkvoteringen har stor del i att arbetsplatser inte rekryterar de mest lämpade alla gånger utan för att fylla upp kvoter så dom kan lägga anbud hos tex stat och landsting och därav finns det många gånger fel personer på fel plats i många företag, bla HR.
Dom vet inte att HR en gång i tiden kallades personalkontor och hade en uppgift, nämligen att sköta om löner och egentliga personalärenden som tex rekrytering.
Saker som idag sköts av externa bolag trots att HR avdelningarna har många gånger fler medarbetare än någonsin förut dvs dom gör inget konstruktivt dom är bara en utgift för att ha någonstans att placera inkvoterade och håll möten om??
Det som de äldre generationerna inte kan se är att det är dom som skapat dagens samhälle och de individer som idag befolkar och förstör det som många föregående generationer skapat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in