2026-02-12, 04:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag ärvde ca 10.000 kr från min far och mor. Det var det som blev över när kostnaderna för begravning var betalda.

Vilka tillgångar har jag sålt?
De pengar och villa och sommarstuga jag har är betalda enbart med de pengar jag tjänat själv ihop med frugan. Så har många fått göra om man vill ha sådana saker.

Du kommer med ett påstående som inte stämmer.

Jo jag och frugan har det betydligt bättre ekonomiskt som än många andra. Men beror enbart på eget arbete och sparande. Även nu med pension.
så båda era släkter var uteliggare då eller. Ni har inte förvaltat era tillgångar på ett ordentligt sätt, och nu ska vi hylla er för att ni jobbar.

Varför skänker du inte bort hälften av din inkomst till utsatta barn? Är ditt behov att sitta själv i sommarstugan och ryggdunka dig själv viktigare .

Vad ska du med ett extra boende till?
Duger inte din stadigvarande boplats, klarar du inte utav att njuta där. Hoppas det är billigt då att bo på ett ställe som tvingar en till att skaffa ett ytterligare boende.

Om du inte trivs i ditt fasta boende så håller du kanske på att bli sjuk. Psykisk ohälsa är rekordstora hos urbaniserade tätortsmänniskor..

Och gör du något vettigt som tillför något i ditt och andras liv när du är i sommarstugan? Eller åker du bara dit och latar dig?
I många länder t,ex Portugal, så är det vanligt att statsbirna har en liten tomt inom cykelavstånd, där odlar man så mycket grönsaker man kan, har hon, kanske någo gris, vin gör man så det räcker för hela året.

Du förstår skillnaden mellan svenskens lantställen och övriga länders, det är ingen lekstuga där utan en förutsättning för självförsörjning och övlerlevnad.

Om ni ändå bara ska lata er och enbart utgöra en direkt hotbild vid ett ev, krig eller zombieapokkalyos.
Varför skänker du inte bort hälften av din inkomst för att stödja hemlösa barn som driver runt i olika storstäder. Är din lathet där du inte odlar tillför något till samhället. Är en direkt hotbild vid ett krig viktigare än en 6 årig flickas liv.
Hon dog ikväll, precis som under alla andra kvällar.
Citera
2026-02-12, 04:36
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Tror du alla ärvde gårdar och egendom eller? Skaffa ett jobb och spara lite så blir din pension också trevlig.
Jag har jobbat klart i livet och håller endast på med förvaltning av våran familjs ägor..

Det var många förtappade själar som kastade upp allt de hade eller spenderade det på på hor eller spel.
.

Men faktum är att med det äldre är systemet så behölls oftast gårdarna, växte och gav viss avkastning ibland.
Rättsligt kanske bara till första sonen.
Men välfungerande familjer delade med sig, skulle det röjas i skogen så hjälpte man till osv ,.

Men folk som flyttat till städerna ,urbaniserats in i en fabrik, har sällan något liv eller pengar över till något arv.. Det är slavar som redan kastat in handduken, man önskar bara kunna få äta sig mätt själv någon gång ,men någon tanke på tre generationer är framtid finns inte.
Citera
2026-02-12, 04:53
Medlem
B´stards avatar
Såg en insändare skriven av två 80+ häromdan, de tyckte inte det var något problem med att det föddes så få barn och ansåg det vara bättre att pengarna satsades på bättre äldreboenden.

-Tro fan att de tänker så, 80+ har inget att förlora på om barnafödandet helt upphör...
Generation ego är verkligen motsatsen till "A society grows great when old men plant trees whose shade they know they shall never sit in"
Citera
2026-02-12, 05:39
Medlem
Tror många yngre idag mår dåligt pga orimlig skuldsättning. Jag närmar mig pensionen och har aldrig haft lån mer än bostad och bil. Det handlar inte om mina förutsättningar. Redan som ung tyckte jag det var idiotiskt skuldsätta mig mer än nödvändigt. Men i dag lånar yngre till all möjlig annan konsumtion och spel. Sägs blitt för lätt å låna. Men man har ju ett eget ansvar när man trycker på knappen för lånet på 30t och 14% ränta. Sen så visst fann jag det märkligt med massinvandringen. Den svenska kultur jag känner till under min uppväxt på 1970-80talet är försvunnen och ersatt med annat där mycket är tveksamt och inte bra. Det går dock inte vrida klockan tillbaka. Men man känner sig ibland mer som observatör än att man vill ta aktiv del i dagens samhälle. Hur ska jag säga? Det fanns mer av strukturer,förhållningssätt och gemenskap i samhället när jag växte upp. Lite filosofiskt: Du kanske blev vald sist i olika sammanhang då, men ville fortfarande vara med. Som äldre i dag så vill man inte ens vara med i vissa sammanhang även om du väljs först. Man vill inte riktigt ta del i dagens Sverige. Det är en falsk gemenskap.
Senast redigerad av DrGiggles 2026-02-12 kl. 05:53.
Citera
2026-02-12, 06:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Äldre svenskar bland de lyckligaste i världen – men de yngre mår skit"

"Äldre svenskar hör till världens lyckligaste. Samtidigt sticker unga vuxna svenskar ut internationellt genom att må betydligt sämre än alla andra åldersgrupper i Sverige, visar en ny stor studie."

"Medan äldre svenskar rapporterar mycket hög livstillfredsställelse kämpar unga vuxna med ensamhet, psykisk ohälsa och ekonomisk otrygghet."

"Studien bygger på enkätsvar från över 15.000 personer och har genomförts av forskare vid bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Lunds universitet. Resultaten visar att unga vuxna har lägre livstillfredsställelse och mindre mening i livet än äldre. De uppger också betydligt högre nivåer av depression och ångest."

https://www.friatider.se/aldre-svenskar-bland-de-lyckligaste-i-varlden-men-de-yngre-mar-skit

1. Vad beror detta på?
2. Har äldre riggat spelet till sin fördel inom arbete, bostadsmarknad, politik, juridik och sett till att ha ryggen fri samtidigt som de i sina beslut gör allt miserabelt med invandring, brottslighet, ökade skatter, "grön omställning" samt ökade konflikter mellan grupper i samhället "söndra och härska" o.s.v.?
3. Eller är den lägre tillfredsställelsen beroende av relativa orsaker i sina liv där yngre är i ständig flux och inte beroende av materiella faktorer?
4. Har studien någon relevans på de politiska beslut som görs?
Det är exakt vad de gjort. Mina föräldrar köpte en villa 1996 för 600k som idag är värd över fem miljoner. Det är som att vinna på en vinstlott hela tiden. De köpte den på en lön och CSN-lån, lycka till att som ungt par idag görs samma sak. Samtidigt är de oroliga över att vi föder få barn? Ja men det är ju klart som satan att vi gör då de låst ut alla unga från att ens ha en stabil bostad. Vart är min villa för 600k (justerat för inflation skulle den nog kosta en miljon nu), då hade jag gärna skapat familj och barn. Jag tror att just bostadsproblemet är a och o. Vi måste se till att unga familjer kan bo billigt och bra. Idag har du få alternativ alls. Behövs ett nytt miljonprogram men också att alla också då accepterar att deras inflaterade värden för bostäder går ner eller åtminstone står stilla som vore rimligt.

Att bostaden är en investering är det vi måste frångå, det ska vara en nödvändighet som är för alla medborgare. Inte ett dyrt privilegium. Annars får vi aldrig fler svenskar och de få vi får är somalier
Senast redigerad av needAlife 2026-02-12 kl. 06:24.
Citera
2026-02-12, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det är exakt vad de gjort. Mina föräldrar köpte en villa 1996 för 600k som idag är värd över fem miljoner. Det är som att vinna på en vinstlott hela tiden. De köpte den på en lön och CSN-lån, lycka till att som ungt par idag görs samma sak. Samtidigt är de oroliga över att vi föder få barn? Ja men det är ju klart som satan att vi gör då de låst ut alla unga från att ens ha en stabil bostad. Vart är min villa för 600k (justerat för inflation skulle den nog kosta en miljon nu), då hade jag gärna skapat familj och barn. Jag tror att just bostadsproblemet är a och o. Vi måste se till att unga familjer kan bo billigt och bra. Idag har du få alternativ alls. Behövs ett nytt miljonprogram men också att alla också då accepterar att deras inflaterade värden för bostäder går ner eller åtminstone står stilla som vore rimligt.

Att bostaden är en investering är det vi måste frångå, det ska vara en nödvändighet som är för alla medborgare. Inte ett dyrt privilegium. Annars får vi aldrig fler svenskar och de få vi får är somalier
Landet har fyllts med en och en halv miljon icke svenskar som har ökat ”efterfrågan” på bostäder och satt i system att vara gökungen som knuffar ut svenskarna. Ingen vill göra det Trump gör, d.v.s ta i med hårdhandskaran för att göra det bättre för det egna landet. Då blir en eventuell vändning sent kommen.
Citera
2026-02-12, 06:31
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Såg en insändare skriven av två 80+ häromdan, de tyckte inte det var något problem med att det föddes så få barn och ansåg det vara bättre att pengarna satsades på bättre äldreboenden.

-Tro fan att de tänker så, 80+ har inget att förlora på om barnafödandet helt upphör...
Generation ego är verkligen motsatsen till "A society grows great when old men plant trees whose shade they know they shall never sit in"
Hahaha fyfan vad sjukt. Ja alltså det är enormt viktigt att vi verkligen som samhälle ser till att vända på detta men det måste ske genom aktiv bostadspolitik där vi ser till att unga svenska par enkelt och billigt kan skapa sig en egen bostad där de känner en trygghet. Det är DET som saknas idag men samhället har skapat ett system där alla som är inne i det systemet inte vill att det ska rubbas på. Inte heller har re flesta råd med att det rubbas på men det kommer behövas. Det är det enda alternativet om vi vill se att fler ungar föds. Det blir då en fråga om att bevara bostadsvärden som uppblåsta i 30 års tid eller om vi vill ha fler svenskar. Alla BRF- ägare kommer rösta för det förstnämnda så om vi faktiskt vill komma någonstans måste vi sluta i den gruppen men vilket parti vill gå till val med den politiken?
Citera
2026-02-12, 06:34
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Landet har fyllts med en och en halv miljon icke svenskar som har ökat ”efterfrågan” på bostäder och satt i system att vara gökungen som knuffar ut svenskarna. Ingen vill göra det Trump gör, d.v.s ta i med hårdhandskaran för att göra det bättre för det egna landet. Då blir en eventuell vändning sent kommen.
Helt korrekt. Bostadsproblemet har absolut inflateratd med de inflyttade. Ett svenskt ICE, fan man blir sugen.
Citera
2026-02-12, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi äldre (50+) lever inte våra liv genom facebock, insta, snap eller tiktok och blev också födda när man fortfarande delade ut hjärnor vid födseln, nu tycks det bara vara en degklump och en mobiltelefon att styra allt med.

Herregud. ALLA sitter fast i mobilträsket.
Citera
2026-02-12, 06:45
Medlem
Citat:
Det blir inte fler jobb eller billigare bostäder för att staten kör ut invandrare. Reglerad invandring är en helt annan sak men inte heller det löser framtidsproblemen.

Det blir allt mindre behov av mänsklig arbetskraft och bostäderna blir bara märkbart billigare efter en finans- och fastighetskrasch. Kanske det enda att hoppas på för dagens ungdom är en katastrof och återgång till en mer jordnära tillvaro som inte styrs av miljardärer i USA?
Citera
2026-02-12, 06:58
Medlem
slagskotts avatar
När vi var små lekte vi hela tiden, byggt otaliga kojor och flottar, fick som tioåring ta med oss tält, mat och fiskegrejer för att spendera några dagar på ett berg med många olika sjöar.
Total frihet med ansvar.
Man hjälpte till hemma med att städa, skotta, klippa gräs, handla så man satt aldrig still så därför blev jag väldigt aktiv och ser egentligen bara på tv när det är skidåkning.
Citera
2026-02-12, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Exakt det gör ju enormt stor skillnad, förutsättningarna idag är ju klart sämre för dom unga men Sverige är ju även sämre för oss som växte upp på 80-talet. En mycket tragisk utveckling av detta land men gäller ju många länder i västvärlden.

Ja, jag håller med. Trots att vi har det materiellt bra i vår generation så är det ju deprimerande att se vad som har hänt med landet vi växte upp i. Det finns inte längre.

Det som har kommit i stället är så otroligt mycket sämre på alla sätt.
Tänk hur Sverige hade kunnat vara utan massinvandring, utan feminism och HBTQ, utan Tik Tok och Snapchat.
Utan Nato. Ja, till och med utan EU.
Och med utbyggd kärnkraft och med en syn på arkitektur lite mer som i Polen där de återställer det gamla, vackra.
Det hade krävts så lite av 90-talets politiker för att allt skulle ha blivit så otroligt mycket bättre. Men i stället lät de Mona Sahlin och Bengt Westerberg bestämma.

Att det gått lika illa eller värre i Tyskland, Frankrike och England, och att Norge och Finland tycks följa oss i spåren gör det snarare ännu mer deprimerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in