2026-02-11, 16:20
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Om det handlar om pensionärer kan jag förstå det eftersom den generation som fortfarande har ATP pension har det mycket bra. Gör om denna enkät om 10 år och svaren kommer bli helt annorlunda.

Det där har du hittat på. 2002/2003 "frystes" ATP (tilläggspension) och räknas därefter enligt samma följsamhetsindex som inkomstpensionen. Det nya beräkningssättet gör att ATP inte alls utvecklats så bra som om det hade fortsatt att räknas enligt de gamla reglerna.

Du kan ju titta i statistiken här: https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/pensionsstatistik/?domain=tab-3&report=report-3-1&columns=APATot&rows=aldersklasser&sex=SKM&metric s=sumMeanLength&Folkbokford=Samtliga&time=2026-01-01&complete-input=false&childrows-store=

Tycker du att det ser ut som att 80-åringarna får så mycket mer i pension än de yngre?

Jag skulle också säga att de äldre inte heller har lika bra tjänstepensionsförsäkringar som de yngre (på gruppnivå).

70+:arna har det däremot ofta bättre på annat sätt. Högt värderade avbetalda kåkar, ärvda pengar, etc..
Citera
2026-02-11, 16:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Det är exakt den där "de flesta kan men många vill inte"-attityden som gör att yngre inte gillar äldre. Ni har noll insikt i att det är högre tryck på allt: tuffare att komma in på utbildningar, svårare att få tag i hyresrätter, dyrare att köpa lägenhet, svårare att få jobb osv.

Det är en väldigt enkel slutsats ni äldre kör med att "alla kan jobba sig upp om man bara vill", utan att ens reflektera över hur svårt det är att få in en fot som ung idag och att det krävs otroligt mycket mer idag än när ni var samma ålder. Det blir lite "let them eat cake" över hela attityden - totalt verklighetsfrånvänt.
Ja man måste lära sig saker i skolan för att få betyg så man kan söka till högskola mm.
Jag har anställt rätt många yngre och sett dem göra karriär.
Men vill man inte så händer inte ett skit.
Mina barn, nu vuxna har klarat det bra men de är av attityden att man får inget gratis utan måste jobba för det.

Så släng dig i väggen med att jag har noll insikt.
Citera
2026-02-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du är helt galen.
Det är vi äldre som varit med och byggt upp landet och sedan kommer lata yngre jävlar och gnäller för att de inte har råd med ditt och datt. Jobba för katten som vi fått göra.
Vad betalade du för ditt hus?
Citera
2026-02-11, 16:27
Medlem
GlobalVisions avatar
För dom lever på våra skattepengar
Citera
2026-02-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja man måste lära sig saker i skolan för att få betyg så man kan söka till högskola mm.
Jag har anställt rätt många yngre och sett dem göra karriär.
Men vill man inte så händer inte ett skit.
Mina barn, nu vuxna har klarat det bra men de är av attityden att man får inget gratis utan måste jobba för det.

Så släng dig i väggen med att jag har noll insikt.
Det finns många som jobbar för saker men aldrig når fram idag. På din tid var det en garanti att bara man ansträngde sig lite fick man all trygghet.
Citera
2026-02-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Inte hjälpa mig för att göra mig frisk och få mig ut i arbetslivet. Det har jag aldrig skrivit.
Är det en guru
Citera
2026-02-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Äldre svenskar bland de lyckligaste i världen – men de yngre mår skit"

"Äldre svenskar hör till världens lyckligaste. Samtidigt sticker unga vuxna svenskar ut internationellt genom att må betydligt sämre än alla andra åldersgrupper i Sverige, visar en ny stor studie."

"Medan äldre svenskar rapporterar mycket hög livstillfredsställelse kämpar unga vuxna med ensamhet, psykisk ohälsa och ekonomisk otrygghet."

"Studien bygger på enkätsvar från över 15.000 personer och har genomförts av forskare vid bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Lunds universitet. Resultaten visar att unga vuxna har lägre livstillfredsställelse och mindre mening i livet än äldre. De uppger också betydligt högre nivåer av depression och ångest."

https://www.friatider.se/aldre-svenskar-bland-de-lyckligaste-i-varlden-men-de-yngre-mar-skit

1. Vad beror detta på?
2. Har äldre riggat spelet till sin fördel inom arbete, bostadsmarknad, politik, juridik och sett till att ha ryggen fri samtidigt som de i sina beslut gör allt miserabelt med invandring, brottslighet, ökade skatter, "grön omställning" samt ökade konflikter mellan grupper i samhället "söndra och härska" o.s.v.?
3. Eller är den lägre tillfredsställelsen beroende av relativa orsaker i sina liv där yngre är i ständig flux och inte beroende av materiella faktorer?
4. Har studien någon relevans på de politiska beslut som görs?
Visste inte Handelshögskolan höll på med sån simpel "forskning"
Tänk att få lön för detta i antal år och sen presentera "resultatet"
DET retar jag mig på!
Citera
2026-02-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
När ungdomsåren var klara kunde man göra något som är vanligt idag, nämligen låna. Räntan var 14% (nej det var inte SMS-lån, det var på samma bank man sparade). Sedan köpte man en liten etta som man släpade upp damer i.
Ränteavdraget var 100% och storleken på lånet var mycket mindre än idag.
Citera
2026-02-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Många av dagens unga överdriver minsta motgång och blir kränkta av sånt man själv knappt höjde på ögonbrynen åt. De lever genom sina skärmar och jämför sina liv med filtrerade fantasibilder, och tror att alla andra lever ett drömliv.
Om de dessutom på hemmaplan matas med domedagsretorik om klimatet, trump m.m. då är det kanske inte så konstigt att de går runt med en nattsvart framtidstro.

Sen tycks så många ha ambitioner att bli någonting vilket såklart är bra om man jämför mig hur en själv var när man gick ut gymnasiet och bara ville leva livet och inte tänkte på framtiden. Men kan också ge en massa prestationsångest. Å andra sidan är det ju andra tider nu, många har svårt att ens få det mest simpla jobbet.
Vad konstigt att yngre känner att de måste ha ambitioner när det kostar flera miljoner att skaffa bostad och hyresrätter med låg kötid bara finns i utsatta områden med max 10% svenskar. Kan det ha något att göra med att den äldre generationen har ombildat massor av hyresrätter och sänkt fastighetsskatten för sin egen vinning? Samtidigt som man har öppnat folkhemmet för 2 miljoner asylsökanden.
Citera
2026-02-11, 16:41
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Samhället var för jävligt när 40-talister var unga, går inte att jämföra med dagens samhälle. Men de såg till att skapa ett helt nytt samhälle, som var bättre för alla.

Varför gör inte dom yngre generationerna något för att få det bättre? Som gamlingarna som ändrade hela samhället gjorde. Tyvärr hann de inte se till att gamlingarna har det bra i äldrevården, nu ligger dom och ruttnar där med dålig omsorg och ingen bryr sig.

Det fanns framtidstro då. Det saknar många unga idag.

Sen att många unga är curlade och har en rutten tik tok hjärna och inte kan hantera delayed gratifikation till skillnad från förr hjälper inte.
Citera
2026-02-11, 16:55
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ränteavdraget var 100% och storleken på lånet var mycket mindre än idag.
Ränteavdraget var 100% fram till 1983. Skulle vilja påstå att dom gamlingarna sitter på hemmet idag, och att deras barn (icke-boomers) har ärvt kåkarna.

När jag köpte min BRF 1990 (på dåvarande pristoppen) var ränteavdraget 30%. Lägenheten kostade mig då ca en årslön. Sedan kom räntechocken med finanskrisen....

Som tur var så var jag sparsam och kunde lösa lånet.
Citera
2026-02-11, 16:58
Medlem
Tycker man mer eller mindre borde göra en transfereringen från äldre direkt till den yngre generationen. Sen var eller hur man rent praktiskt ska ”stjäla” pengarna lämnar jag till våra politiker att luska ut, de är bra på sånt.

Kanske dags för en svenska subprimelån 🤣
Senast redigerad av har 2026-02-11 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in