Citat:
Ursprungligen postat av
LKKINGEN
Är en gåta för mig att folk gör detta men jag som amatör suger gärna upp den kunskap som finns inför mina egna projekt.
Är dessutom tacksam för att det finns.
Samtidigt finns det gott, gäller bara o se det, byggde mitt egna hus 2016 i Östersund, var tvungen o flytta dit för min son skull.
Skrev på en tråd ang el dragning, fanns även personen från elsäkerhetsverket med på tråden.
Jag som varit i branschen länge vill gör så stor vinst som möjligt på detta hus, visste om jag kommer bara bo där några år sedan är sonen vuxen o jag kan flytta till Umeå igen.
Ett sätt var o be elektriker dra så lite el som möjligt i huset, 1 eluttag per rum, men säkra upp med 10amp, "det kommer användas skarvsladdar"
Men vad jag gjorde var o dra övriga uttag själv, det samma med spottar osv, kunde halvera priset för el instalationen.
Dom flesta på byggahus gick emot mig även denna snubbe från elsäkerhetsverket, där man försökte med att det är brottsligt, du kan inte försäkra huset osv.
Men sanningen är att elkektriker skriver inte hur många eluttag man har per rum, inte heller spottar osv, samt allt är gjort med samma material o under exakt samma tid som huset byggdes, kunna bevisa vem som gjort vad är omöjligt.
Byggahus valde att radera tråden trots fler hundra inlägg. bara för jag redogjorde hur jag drog el o bekräfta med bilder att 70% av hela nybygget drog jag själv utan behörighet o ändå blev allt godkänt vid slutbesiktningen, det menas alla försäkringar allt gäller, det går inte o bevisa vem som gjort vad vid ett ny bygge, jag vann ca 95000kr på dra detta själv.