2025-12-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej, under ett års tid så åkte jag buss hem till en person, jag har inte blivit bjuden eller personen har inte bett mig att komma.

När jag kom till trapphuset så ringde jag på dörren och ingen öppnade dörren. Men eftersom jag väntade på att personen ska komma ut från lägenheten så vissa dagar så stod jag i trapphuset i 5 timmar och väntade på att personen ska komma ut från lägenhet. Det har hänt att jag skulle kunna vara i trapphuset hela natten.

Ibland så kommer personen hem från att vara ute någonstans. Personen har aldrig under detta perioder som personen bodde där släppt in mig i lägenheten. Jag gick till den här lägenheten/trapphus under 1 års tid. Personen har inte bett mig att inte komma till personens lägenhet och ringde polisen istället.

Det har hänt att många gånger att polisen har fått komma till samma trapphus och hämtat mig.

Det har hänt flera gånger att jag gick till samma trappuppgång.

Ja du har stalkat en person. Det är ett brott, och du behöver nog vård för ditt sjuka uppförande. Nästa gång knackar du inte på utan du sparkar in dörren och går in. Och möter du personen så kanske det är bättre att avsluta det hela direkt istället för att slösa tid på att åka fram och tillbaka hela tiden.
Citera
2025-12-27, 16:26
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Du gick inte hem till någon, du gick till ett trapphus.
Citera
2025-12-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Jag skulle säga att det blir aktuellt med hemfridsbrott när brottet sker upprepade gånger med uttalat syfte att kränka personen i dennes hem, i slutändan är det upp till åklagaren att välja rubricering.

Men en domstol kan knappast döma för hemfridsbrott på en plats där det inte råder hemfrid.
Ett trapphus i ett flerfamiljshus tillhör inte en enskild bostad, där har ägaren, vaktmästare(och liknande) alla boende i huset och alla deras besökare fri tillgång.
Det är knappast en plats där du har hemfrid.

Hemfridsbrott innebär att man olovligen beträder eller kvarstannar ett område där hemfrid råder.
Därför kan det aldrig bli hemfridsbrott utanför hemfridzonen.
Citera
2025-12-27, 19:25
Medlem
Han låtsas vara invandrare genom att skriva på dålig svenska. I hans andra trådar så skriver han korrekt svenska. Alltså detta är ett jävla rasist-troll som vill få folk att hata invandrare.

On topic: Om detta hade varit sant - vilket inte är - såbborde du omgående spärras in på psyket!
Citera
2025-12-27, 19:38
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du har varit medlem här sålänge nu att du borde veta att Ts=Trådstart/aren dvs. VirtuellVerklighet.
Ts har skrivit ett antal inlägg i tråden varav jag refererade till ett av dom och det är inte redigerat.
Jag har dessvärre blundat för de flesta av dem men jag hittade det. Då är saken löst. Hoppas att grannarna också reagerat.
Citera
2026-02-11, 17:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
En person har flyttat till annan stad och vi har bott i samma stad. Jag vill gärna åka och hälsa på. Men vet inte personens telefonnummer och har inte hittat personen på sociala medier. Så jag kommer att gå runt i området och hoppas att vi träffas. Är det okej att åka till annan stad utan att jag har stämt träff med personen. Jag har inte träffat personen på två år.

Jag har tänkt att gå till stället personen bor på och vänta tills personen lämnar området eller ringa på dörren. Eftersom jag har inte personens telefonnummer så kan vi inte bestämma vilken tid vi ska träffas. Är det lagligt att åka till stället personen bor på utan att personen har bett mig komma eller att vi har bestämt tid att träffas? Jag kommer att fråga efter personens telefonnummer.

Jag funderar att gå hem till personen och stå utanför dörren utan att gå in i trapphuset. Utan att jag kommer vara i bostadsområde och hoppas att personen dyker upp. Det kan hända att vissa dagar att person inte är i bostadsområde eller på väg hem någon stans.

Så då åker jag buss och tåg sedan promenera i området.
Din historia låter ju lite knepig, Du har ju redan blivit polisanmäld för detta enligt en tråd startad av dig tidigare. Hur gick det med den saken? Skriv ett brev annars, får du inget svar så vill inte personen ha med dig att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Vill personen i fråga veta av dig?
Detta är ju en förutsättning för att TS ska få ut något av sitt kontaktförsök, men jag har bara en känsla av svaret på denna fråga är NEJ.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Räcker det inte med en tråd?

(FB) Jag blev polisanmäld för att jag gick hem till någon, har jag brutit mot lagen?
Hur gick det med detta, TS? Är det samma person du ska förfölja? Nog högst sannolikhet att det blir ytterligare ett polisärende. Bara BEGRIP ATT HAN INTE VILL HA MED DIG ATT GÖRA!! Hur jävla svårt ska det vara?

De flesta uppfattar sånt här beteende som extremt obehagligt. Ska nog också säga att du kan skatta dig lycklig om det stannar med polisanmälan och eventuell påföljd inom lagens råmärken. Finns många som löser såna här problem på "eget sätt" och då är det inte saft och bulle det blir frågan om.
Citera
2026-02-11, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Din historia låter ju lite knepig, Du har ju redan blivit polisanmäld för detta enligt en tråd startad av dig tidigare. Hur gick det med den saken? Skriv ett brev annars, får du inget svar så vill inte personen ha med dig att göra.

Detta är ju en förutsättning för att TS ska få ut något av sitt kontaktförsök, men jag har bara en känsla av svaret på denna fråga är NEJ.

Hur gick det med detta, TS? Är det samma person du ska förfölja? Nog högst sannolikhet att det blir ytterligare ett polisärende. Bara BEGRIP ATT HAN INTE VILL HA MED DIG ATT GÖRA!! Hur jävla svårt ska det vara?

De flesta uppfattar sånt här beteende som extremt obehagligt. Ska nog också säga att du kan skatta dig lycklig om det stannar med polisanmälan och eventuell påföljd inom lagens råmärken. Finns många som löser såna här problem på "eget sätt" och då är det inte saft och bulle det blir frågan om.
Då skickar jag ett brev hem till honom med mitt telefonnummer. Jag inser inte att det är obehagligt förens nu.

Det är samma person som polisanmälde mig.
Citera
2026-02-11, 18:45
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Då skickar jag ett brev hem till honom med mitt telefonnummer. Jag inser inte att det är obehagligt förens nu.

Brev! är ju = svar, lösningen
Citera
2026-02-11, 18:53
Medlem
Alonens avatar
Citat:

Om du blivit polisanmäld - släpp taget, gå vidare med ditt eget liv.
Citera
2026-02-11, 18:53
Medlem
godboys avatar
Citat:

Ja, det är samma person som tröttade och till slut gjorde en polisanmälan, jag ska säga att jag inte vet om det är lönt att du tar kontakt, det känns ju lite som broarna är brända. Men om du nu skriver ett brev, formulera det väl, be om ursäkt att du förföljt vederbörande och att du inser att du gjort fel. Får du inget svar så nöj dig med det. Man kan inte tvinga någon till umgänge.
Citera
2026-02-11, 21:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Brev! är ju = svar, lösningen
Tack, vas ska jag skriva i brevet? Jag funderar på att föreslå träff och sedan skriva mitt telefonnummer.

Jag funderar på att använda postnords Riktiga Vykort.
Senast redigerad av VirtuellVerklighet 2026-02-11 kl. 22:25.
Citera
2026-02-12, 04:59
Medlem
Citat:

Skicka inget brev. Personen vill ju inte ha med dig att göra, och har även polisanmält dig. Ville personen ha kontakt med dig, så hade ni kunnat utbyta kontaktuppgifter tidigare. Personen har uppenbarligen inte velat ha dig där, eller släppa in dig i lägenheten. Polisen har fått hämta dig flera gånger.

Åk inte dit mer. Skicka inga brev. Försök inte kontakta personen på något vis. Personen vill inte ha kontakt med dig. Även om du trots allt skickar brev och skriver ditt telefonnummer, så kommer du inte bli uppringd. Personen skulle nog tycka att det vore obehagligt att få brev också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in