Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-27, 11:24
Medlem
needAlifes avatar
Ett tips är ju att gå dit igen och vänta tills han kommer hem och be honom dra tillbaka polisanmälan. Be honom sätta på lite kaffe också så kan ni diskutera det som vuxna över en fika. Ta med lite fikabröd så blir han nog glad ska du se.
Citera
2025-12-27, 11:25
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Se ovan.
Det är inte det som står efter det att TS redigerade 16:20. 4 minuter efter tråden startats...
Citera
2025-12-27, 11:31
Medlem
Det kanske låter harmlöst det du gör men det är fruktansvärt obehagligt även om du inte kände någon i huset hade nog alla grannar kände sig illamående över att se dig där.

Stalker så att det skriker om det, trakasserier så sluta med det omgående. Det är uppenbart att ingen vill ha dig där eftersom polisen måste hämta dig.
Citera
2025-12-27, 11:36
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det är inte det som står efter det att TS redigerade 16:20. 4 minuter efter tråden startats...
Du har varit medlem här sålänge nu att du borde veta att Ts=Trådstart/aren dvs. VirtuellVerklighet.
Ts har skrivit ett antal inlägg i tråden varav jag refererade till ett av dom och det är inte redigerat.
Citera
2025-12-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Solklart hemfridsbrott. Du har inte i det där trapphuset att göra, det är ingen allmän plats á la fritidsgård. Du är dessutom uttalat där för att trakassera en person som inte vill ha med dig att göra.
Olaga intrång skulle jag nog säga är det brott som kan ha begåtts om man utan orsak gått in i ett trapphus. För att dömas för hemfridsbrott krävs ju att man tar sig in i en bostad eller typ någons tomt, där det råder hemfrid.
Citera
2025-12-27, 12:31
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Olaga intrång skulle jag nog säga är det brott som kan ha begåtts om man utan orsak gått in i ett trapphus. För att dömas för hemfridsbrott krävs ju att man tar sig in i en bostad eller typ någons tomt, där det råder hemfrid.

6 § Den som olovligen tränger in eller stannar kvar i någon annans bostad eller annat liknande boende döms för hemfridsbrott till böter eller fängelse i högst ett år. För hemfridsbrott döms även den som olovligen tränger in eller stannar kvar i en trädgård, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats som tillhör bostaden eller boendet."
Citera
2025-12-27, 12:37
Medlem
Citat:
6 § Den som olovligen tränger in eller stannar kvar i någon annans bostad eller annat liknande boende döms för hemfridsbrott till böter eller fängelse i högst ett år. För hemfridsbrott döms även den som olovligen tränger in eller stannar kvar i en trädgård, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats som tillhör bostaden eller boendet."
Och det finns en hel del domar som visar på att det är stor skillnad på en gårdsplan och en gårdsplan.

Om du har en villa eller ett radhus så tillhör gårdsplanen med stor säkerhet din hemfridszon. Om du bor i ett flerfamiljshus så är det inte samma sak, då är gårdsplanen varjken din eller någon annans hemfridszon och tillhör alltså inte ditt boende. Samma sak med ett trapphus.

Så trädgårdar, garage, gårdplaner och annat som tillhör en bostad där det bor någon är en sak. Men pratar vi flerfamiljshus så är de något annat.

https://lawline.se/answers/hemfridsbrott-eller-olaga-intrang-att-befinna-sig-i-en-trappuppgang
Citera
2025-12-27, 13:02
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och det finns en hel del domar som visar på att det är stor skillnad på en gårdsplan och en gårdsplan.

Om du har en villa eller ett radhus så tillhör gårdsplanen med stor säkerhet din hemfridszon. Om du bor i ett flerfamiljshus så är det inte samma sak, då är gårdsplanen varjken din eller någon annans hemfridszon och tillhör alltså inte ditt boende. Samma sak med ett trapphus.

Så trädgårdar, garage, gårdplaner och annat som tillhör en bostad där det bor någon är en sak. Men pratar vi flerfamiljshus så är de något annat.

https://lawline.se/answers/hemfridsbrott-eller-olaga-intrang-att-befinna-sig-i-en-trappuppgang

Jag skulle säga att det blir aktuellt med hemfridsbrott när brottet sker upprepade gånger med uttalat syfte att kränka personen i dennes hem, i slutändan är det upp till åklagaren att välja rubricering.
Citera
2025-12-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej, under ett års tid så åkte jag buss hem till en person, jag har inte blivit bjuden eller personen har inte bett mig att komma.

När jag kom till trapphuset så ringde jag på dörren och ingen öppnade dörren. Men eftersom jag väntade på att personen ska komma ut från lägenheten så vissa dagar så stod jag i trapphuset i 5 timmar och väntade på att personen ska komma ut från lägenhet. Det har hänt att jag skulle kunna vara i trapphuset hela natten.

Ibland så kommer personen hem från att vara ute någonstans. Personen har aldrig under detta perioder som personen bodde där släppt in mig i lägenheten. Jag gick till den här lägenheten/trapphus under 1 års tid. Personen har inte bett mig att inte komma till personens lägenhet och ringde polisen istället.

Det har hänt att många gånger att polisen har fått komma till samma trapphus och hämtat mig.

Det har hänt flera gånger att jag gick till samma trappuppgång.

Varför gör du detta? har du funderat på det?

Om någon du inte kände gjorde likadant mot dig, hur hade du känt då? kan vara något att fundera på

du verkar inte tänka speciellt långt
Citera
2025-12-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur kan du inte förstått det innan?
Det här är riktigt vidrigt beteende.
Jo, jag förstår inte innan och jag har inte personens mobil nummer så det ända jag kan göra är att åka till trapphuset.
Citera
2025-12-27, 14:27
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Jo, jag förstår inte innan och jag har inte personens mobil nummer så det ända jag kan göra är att åka till trapphuset.

Den här personen vill väll uppenbarligen inte ha med dig att göra.. så varför har du åkt dit i över ett år och stått i trapphuset?
Citera
2025-12-27, 14:53
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att det blir aktuellt med hemfridsbrott när brottet sker upprepade gånger med uttalat syfte att kränka personen i dennes hem, i slutändan är det upp till åklagaren att välja rubricering.
Det är det. Men står man varje dag i någons trapphus och trapphuset är ett flerfamiljshus, då är det nog varken hemfridsbrott eller olaga intrång som åklagaren kommer åtala för. Och det lär nog bli någon form av åtgärd/åtal även om personen står kvar på trottoaren, dvs inte går in i huset överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in