Michael Fanone vs Ivan Raiklin under Jack Smiths vittnesmål.
Det gick livligt till i representanthusets justitieutskott.
Sammanfattning från YT om händelsen.
Det uppstod ett hetsigt gräl mellan Fanone och en framstående valförnekare (Raiklin) i samband med Jack Smiths första offentliga vittnesmål.
Raiklin presenterade sig för Fanone under en paus i torsdagens utfrågning.
Bakgrund:
◾️Michael Fanone, fd i Washington, DC, försvarade Kapitolium från en mobb av Donald Trumps anhängare.
Fanone släpades nerför trappan vid Kapitolium och misshandlades med rör, pepparsprejades och hotades med sin egen pistol av mobben den 6 januari.
Michael Fanone bar en Dropkick Murphy's-t-shirt med texten "kämpar mot nazister sedan 1996" och satt med andra före detta poliser på första raden vid den tidigare specialåklagarens vittnesmål.
◾️Raiklin, en Trump-lojalist som utnämnde sig själv till "vedergällningssekreteraren", var bland de främsta rösterna att förstärka konspirationsteorin som uppmanade dåvarande vicepresident Mike Pence att förkasta resultatet av presidentvalet 2020. valet.
Republikanska kongressledamöter anklagade Smith för att ha gått med i en långvarig demokratisk konspiration för att undergräva presidenten, vars falska berättelse om ett "stulet" och "riggat" val gav upphov till upplopp vid Kapitolium.
Mer än 600 personer åtalades för att ha attackerat, gjort motstånd mot eller hindrat poliser i samband med attacken, inklusive nästan 200 som åtalats för att ha använt ett dödligt eller farligt vapen eller orsakat allvarlig kroppsskada på en polis.
De fd poliser som satt samman med Fanone fick hålla tillbaka honom innan det blev fysiskt med Ivan Raiklin, en högerextrem aktivist som filmade interaktionen under en paus vid torsdagens utfrågning.
Fanone sa upprepade gånger till honom "dra åt helvete" och kallade honom en "förrädare mot det här jävla landet".
"Grabben, låtsas inte som att vi inte är dödsfiender", sa Fanone. "Du är en förrädare mot det här jävla" land.”
Raiklin sa till honom att ”hålla tillbaka ditt Tourettes syndrom.”
”Du hotade min familj, och du hotade min fru”, sa Fanone.
”Varför är du så spastisk, svarade Raiklin.
Fanone utmanade honom att ”göra något.”
”Varför skulle jag? Jag kommunicerar med dig, försöker lugna ner dig”, sa Raiklin.
”Titta på ditt ansikte just nu. Jag tror att du behöver behärska dig.”
”Fan i helvete, jag håller tillbaka mycket just nu”, sa Fanone när den tidigare polismannen Harry Dunn försökte dra undan honom.
”Ser du hur många som håller fast dig? Titta på mig”, sa Raiklin när en annan polismannen från Capitol försökte komma emellan dem.
”Total kontroll över mitt sinne och min kropp och jag dominerar dig.”
När Fanone drogs undan anklagade han Raiklin för att hota sin familj och kallade honom en ”sjuk jävel”:
“This guy’s threatened my family, threatened my children,” said Fanone. “Threatened my — threatened to rape my children, you sick b*stard! Rape my children!”
https://youtu.be/RVy__Jh1BiY?si=F-mMYG0coXUYtYqy
"Rep. Troy Nehls (R-TX) made comments blaming the Capitol police for the Jan. 6 violence."
"Fanone was seriously wounded during the Capitol riot, physically beaten with pipes, stunned with a Taser, sprayed with chemical irritants. He suffered burns, a concussion and traumatic brain injury, a heart attack, and was diagnosed with post-traumatic stress disorder in the aftermath of the attack."
"As the clips of Fanone during the hearing spread on social media, many people recognized he was wearing a t-shirt for the Dropkick Murphys, which said “FIGHTING NAZIS SINCE 1996,” the year the band was founded.
Shortly thereafter, the shirt was sold out in nearly all youth and adult sizes."
"The band praised Fanone on their social media accounts in posts that shared the video clip.
“Much love to Michael Fanone for standing up for the people,” the caption read. “[Fanone’s] been with us from the beginning. He was at our first DC show in ‘96. #SpiritOf96.”
https://www.yahoo.com/entertainment/music/articles/dropkick-murphys-shares-video-michael-170519014.html