2026-02-11, 17:44
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Men vad snackar du ens om ditt lufthuvud? 😂
Jag har sagt att om det är ord mot ord kanske det inte är tillräckligt för dom.
Men då krävs ju också att båda orden är lika pålitliga.
Josef har betett sig skumt och ljugit från start.

Om en person ljuger från start är det ganska självklart att de ordet inte väger lika tungt.
Men jag låter lagen ha sin gång så kan ni gråta ut här vid nästa dom med om hur fel alla insatta har och hur rätt ni har
TR tar upp detta fenomen på s12 i domen:
Citat:
Högsta domstolen har också, aningen dubiöst måste det påpekas, som ett tillförlitlighetskriterium ansett att om en förhörd person kan beslås med lögn i en del, påverkar det tillförlitligheten i negativ riktning av hens uppgifter i övrigt. Det kan uttryckas i sentensen ”en gång lögnare, alltid lögnare” (falsus in uno falsus in omnibus) och brukar ibland benämnas som smittoeffekten.
Det handlade inte om att ngn av dem belades med lögn.
Ur domen s14:
Citat:
Överlag uppfyller hennes uppgifter mycket väl de krav som regelmässigt anses indikera sanningsenlighet. I mångt och mycket gäller detsamma i och för sig också för JB:s uppgifter.
Det underlättar om du läser FUP & dom ist för att gissa & hitta på.
Varför blev han dömd (enl. dom)? Du hittar länk till domen i inlägg #2 i tråden.
Citera
2026-02-11, 18:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
TR tar upp detta fenomen på s12 i domen:

Det handlade inte om att ngn av dem belades med lögn.
Ur domen s14:

Det underlättar om du läser FUP & dom ist för att gissa & hitta på.
Varför blev han dömd (enl. dom)? Du hittar länk till domen i inlägg #2 i tråden.

Och vart har jag sagt att det är därför han blev dömt menar du?
Jag sa bara att FÖR MIG väger hans ord ingenting när det första han gjorde vid kontakt med polisen va att börja ljuga.
Dessutom kan största delen av hennes berättelse bekräftas, väldigt få av hans påståenden kan det.
Hade det varit en tjej som anmälde en våldtäkt där det va ord mot ord och mer av mannens berättelse gick att bekräfta än hennes så vet ni att det högst sannolikt inte ens hade gått till domstol.
Att folk är helt förundrade och skriker rättsosäkerhet så fort samma system funkar åt andra hållet är rent av ganska underhållande

Jag har flera gånger citerat pappren precis som dig så uppenbarligen har jag läst dem.
Sen att jag inte kommer ihåg allt som står där kommer jag inte påstå - där med sa jag också att I stand corrected när du påminde om att han visst påstått sig haft samtycke.
Citera
2026-02-11, 18:29
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Tack för insyn.

Utifrån den informationen så går det inte hitta något som gör honom skyldig till våldtäkt.

Två olika berättelser från händelsen och rätten valde att helt lita på tjejens historia?

Det går undra hur pass mycket en sådan sak som att det är en ung tjej det handlar om mot en vuxen man. Har du som ung tjej några pluspoäng i trovärdighet pgr av samhället ser den gruppen som mindre kapabel att ta hand om sig själva.

Men det borde väl vara ovidkommande när man ska göra en nyanserad och rättvis bedömning av brottet han blev anklagad för.

Rättsväsendet ska ju inte vara en förälder utan en hållplats för rättvisa utan att samhällets föreställningar eller fördomar ska kunna påverka utfallet av dom.
Jag tolkar det såhär, väldigt kortfattat: bägges utsagor bedömdes sanningsenliga. Men hon hade vittnen (hennes kompisar) som kunde styrka hennes berättelse & det hade inte han.

Den ena av bartendrarna är objektiv i första förhöret dock, tycker jag. Men det ändrar sig sedan & TR bortser från att han beskrivit deras samvaro som ömsesidig, ”flirtig, trevlig och avslappad” med att han även beskriver J som ”lite hetsig & speedad” men det står i FUP att han inte tror J agerade så mot henne.
Citera
2026-02-11, 18:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Och jag har svarat på det flera ggr.

Så du tycker alltså att det finns tillräckliga bevis för att fastställa att en våldtäkt har skett utom rimligt tvivel, fastän det står ord mot ord så att han ska dömas till 3 års fängelse för våldtäkt och högt skadestånd?
Citera
2026-02-11, 21:44
Avstängd
Citat:
Jag tolkar det såhär, väldigt kortfattat: bägges utsagor bedömdes sanningsenliga. Men hon hade vittnen (hennes kompisar) som kunde styrka hennes berättelse & det hade inte han.

Den ena av bartendrarna är objektiv i första förhöret dock, tycker jag. Men det ändrar sig sedan & TR bortser från att han beskrivit deras samvaro som ömsesidig, ”flirtig, trevlig och avslappad” med att han även beskriver J som ”lite hetsig & speedad” men det står i FUP att han inte tror J agerade så mot henne.

Plus att han va påverkad, gjorde minst sagt dåliga val och ljög det första han gjorde för polisen.
Man kan skriva att det inte spelar in i domen men SJÄLVKLART påverkar det
Citera
2026-02-11, 21:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du tycker alltså att det finns tillräckliga bevis för att fastställa att en våldtäkt har skett utom rimligt tvivel, fastän det står ord mot ord så att han ska dömas till 3 års fängelse för våldtäkt och högt skadestånd?

Jag känner mig fett trygg med att han är korrekt dömd ja. Att du inte förstått det ännu är väldigt lustigt
Citera
2026-02-11, 22:06
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Plus att han va påverkad, gjorde minst sagt dåliga val och ljög det första han gjorde för polisen.
Man kan skriva att det inte spelar in i domen men SJÄLVKLART påverkar det
Ni är för roliga i denna tråd…

Du menar att det har påverkat domen.
Samtidigt förnekar ni bestämt att det finns ngn svågerpolitik / korruption. Allt går rätt till i rättsväsendet på ön.

Påverkade hans ”minst sagt dåliga val & lögner” (dina ord) även polisutredningen oxå?
Citera
2026-02-11, 22:43
Medlem
Citat:

Samtidigt förnekar ni bestämt att det finns ngn svågerpolitik / korruption. Allt går rätt till i rättsväsendet på ön.

Påverkade hans ”minst sagt dåliga val & lögner” (dina ord) även polisutredningen oxå?

Det finns ingen svågerpolitik/korruption i Gotlands Tingsrätt du lär se det när han även blir dömd i hovrätten. Polis och åklagare har gjort ett jobb som räcker för att få någon dömd med den lagstiftningen vi har idag i dessa typ av mål.

Du har tidigare sågat Wihlborg men du underskattar henne. Hon har nischat sig sedan länge på mål som rör kvinnor och barn. Hennes man tar de andra typen av mål. Hon vet exakt vilket underlag som krävs, vad hon ska säga, poängtera, trycka på i en domstol.
Senast redigerad av Mr Magoo21 2026-02-11 kl. 22:56.
Citera
2026-02-11, 23:09
Avstängd
Citat:

Vad har det med ”svågerpolitik” att göra?
Det är ord mot ord och han visar sig på en miljon sätt opålitlig.
Du borde väl också ha hjärna nog att förstå att sådant alltid minimalt kommer påverka?
Sen är ju domen giltig alldeles utan den faktorn - men det är klart att det troligen gjort att de känt tydligare att det är något som inte stämmer och behöver utredas klokt jämfört med de flesta andra anmälningar som bara läggs ner
Citera
2026-02-11, 23:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Det finns ingen svågerpolitik/korruption i Gotlands Tingsrätt du lär se det när han även blir dömd i hovrätten. Polis och åklagare har gjort ett jobb som räcker för att få någon dömd med den lagstiftningen vi har idag i dessa typ av mål.

Du har tidigare sågat Wihlborg men du underskattar henne. Hon har nischat sig sedan länge på mål som rör kvinnor och barn. Hennes man tar de andra typen av mål. Hon vet exakt vilket underlag som krävs, vad hon ska säga, poängtera, trycka på i en domstol.

Exakt.
Och min enda poäng med att lyfta att han visat sig villig att ljuga och bete sig jävligt shady är bara för att mena på att hans beteende gjort att utredare och åklagare lär ha fått jövligt dåliga vibbar och känt att han är någon som behöver utredas för att allting med han skriker skyldig.

Sen har dem gjort utredningen korrekt och noggrant helt utan någon korruption.
De har heller inte favoriserat henne bara för att han ger dåliga vibbar.
Han har bara varit en jävkigt genomskådlig kriminell för alla med en hjärna - och självklart såg även utredarna och åklagarna det - det är min enda poäng.
Citera
2026-02-11, 23:33
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Det finns ingen svågerpolitik/korruption i Gotlands Tingsrätt du lär se det när han även blir dömd i hovrätten.
Citat:
Vad har det med ”svågerpolitik” att göra?
Lägg undan spriten nu & följ tråden.
Det började såhär (mina fetingar):
Citat:
Gotland är väldigt speciellt. Liten ö där åklagare, domare, poliser & advokater lunchar ihop.
Vill man ens försöka bli friad - el. ha en advokat som anstränger sig lite - bör man ha en advokat från fastlandet.
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle666
Efter ha läst fupen så lutar de åt oaktsam våldtäkt. Om fallet skulle skötas på sådant sätt på innan ort i Sverige är tveksamt då de således känns som lång häktning, där har du en poäng när det gäller Gotland och ev svågerpolitik. I detta håller jag med dig men dock är det de enda.
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle666
Dessvärre stämmer det som hon säger gällande rättsväsendet på Gotland (säkerligen de flesta). Oundvikligt med korruption. Åklagare och poliser ”får inte” men dom gör det, och det är omöjligt för gemene man att sätta sig in i hur mycket fuffens det är egentligen som pågår, eftersom rättsystemet i sig är ganska komplext och allmänheten litar blint på att det sköts korrekt och det ifrågasätts för sällan. I övrigt håller jag med om B*edell
Citat:
Ursprungligen postat av pebles333
Hela rättegången var ett skämt!! Svågerpolitik på Gotland och inte alls rättssäkert!!! Alla känner alla, käkar tillsammans och hänger. Nämdemännen var gamla kvinnor som 100 % går och handlar i morsans affär. Tjejen åkte fast för rattfylla tidigare i år, 17 år.
Citera
2026-02-12, 00:17
Avstängd
Citat:
Lägg undan spriten nu & följ tråden.
Det började såhär (mina fetingar):

Hahah du kan ju inte använda citat från era åsikter utan bevis SOM BEVIS 😭😂
Vem är det som behöver lägga undan spriten.

Btw: han har ju haft en advokat från fastlandet och ändå blivit dömd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in