2026-02-11, 22:28
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Spiken i kistan för aset...
Nu tortyr Några veckor i häktet

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/slutsatsen-vilma-andersson--frisk-nog-for-fangelsestraff/
Citera
2026-02-11, 22:29
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det stämmer inte. Det är 3/4 villkorlig frigivning som gäller.
Ah, du verkar betydligt mer insatt än jag i juridiken. Tack för ett informativt inlägg ovan!

Låt oss hoppas att det blir livstid. Men man kan ju undra varför han hoppades på rättspsykiatrisk vård? Numera är det väl ganska svårt att komma ut därifrån om man väl hamnar där? Inte som på 70-talet då man kunde bli ”frisk” och komma ut efter mindre än ett år trots att man mördat sin flickvän samt hennes föräldrar och invalidiserat hennes dotter för livet…
Senast redigerad av Antoinette 2026-02-11 kl. 22:39.
Citera
2026-02-11, 22:36
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonewiththewind
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/slutsatsen-vilma-andersson--frisk-nog-for-fangelsestraff/

Go figure
Citera
2026-02-11, 22:43
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja. Jag tvivlar dock på att det stämmer att han fått den diagnosen (ASPD). Antisociala drag precis som förra gången tror jag menas.

Nä de beskrev bara en ”problematisk personlighetsstruktur”

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, det är huvudsaken.

Märkligt hur de landar i ASPD när han ej haft uppförandestörning, kontakt med psyk osv i barndomen.
Utlåtandet lär överklagas om det kommer stå fast senare.

Han hade rätt stora problem med att hantera tillsägelser vill jag minnas. Inte alla hamnar i systemet..
Citera
2026-02-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Ah, du verkar betydligt mer insatt än jag i juridiken. Tack för ett informativt inlägg ovan!

Låt oss hoppas att det blir livstid. Men man kan ju undra varför han hoppades på rättspsykiatrisk vård? Numera är det väl ganska svårt att komma ut därifrån om man väl hamnar där? Inte som på 70-talet då man kunde bli ”frisk” och komma ut efter två år trots att man mördat sin flickvän och invalidiserat hennes dotter för livet…

Varför han vill dömas till rättspsykiatrisk vård finns det många olika uppfattningar om. Det kan ju vara så att han faktiskt uppfattar sig själv som sjuk och därför vill ha vård. Men det kan ju också vara så att han ser rättspsykiatrisk vård som mer fördelaktigare.

Även om den genomsnittliga vårdtiden för rättspsykiatrisk vård endast är 7,5 år så spelar man ett högt spel när man dömts till rättspsykiatrisk vård, för man vet ju di facto inte hur länge man kommer att sitta där. Inom den rättspsykiatriska vården har man dessutom rätt att tvångsmedicinera de intagna, vilket Kriminalvården inte har. Det finns också en annan parameter som ofta glöms bort, och där det råder missuppfattningar hur det fungerar, nämligen särskild utskrivningsprövning (SUP). Den särskilda utskrivningsprövningen görs av Förvaltningsrätten som beslutar om påföljden/vården skall avslutas eller inte. Här tror många att det endast handlar om att man skall vara färdigbehandlad för att Förvaltningsrätten skall besluta att påföljden/vården skall upphöra. Visst är en förutsättning för detta att läkare anser att man är färdigbehandlad, eftersom att Förvaltningsrätten skall kunna konstatera att det inte med hänsyn till den dömdes psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt är påkallat med psykiatrisk tvångsvård. Men Förvaltningsrätten skall också kunna konstatera att det inte längre till följd av den psykiska störning som föranlett beslutet om särskild utskrivningsprövning finns risk för fortsatt allvarlig brottslighet. Det sistnämnda är alltså en prövning som enkom handlar om en bedömning av risken för återfall i brott, oavsett om man skulle anse att vederbörande inte längre har en allvarligt psykiskt störning. Detta är alltså en faktor som kan förlänga straffet ytterligare.
Citera
2026-02-11, 23:07
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Nä de beskrev bara en ”problematisk personlighetsstruktur”

Han hade rätt stora problem med att hantera tillsägelser vill jag minnas. Inte alla hamnar i systemet..
Han kan ha varit smart nog att dölja sina tankar och avsikter i yngre ålder. Jag skulle gissa att han inte bara har antisocial personlighetsstörning utan att det finns komorbiditet med andra störningar eller diagnoser. Han har ju beskrivits av klasskamrater som väldigt udda, lite gränslös, märklig humor osv. Men en ”glad och trevlig kille” med kompisar. När han begår sina brott får jag intryck av att det är lite 50/50 att han går igång på störda grejer och inte har några spärrar, respektive ”Mållgan made me do it” typ. Kanske inte psykiskt sjuk i lagens mening men ändå inte helt …frisk.
Senast redigerad av Antoinette 2026-02-11 kl. 23:13.
Citera
2026-02-11, 23:18
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Varför han vill dömas till rättspsykiatrisk vård finns det många olika uppfattningar om. Det kan ju vara så att han faktiskt uppfattar sig själv som sjuk och därför vill ha vård. Men det kan ju också vara så att han ser rättspsykiatrisk vård som mer fördelaktigare.

Även om den genomsnittliga vårdtiden för rättspsykiatrisk vård endast är 7,5 år så spelar man ett högt spel när man dömts till rättspsykiatrisk vård, för man vet ju di facto inte hur länge man kommer att sitta där. Inom den rättspsykiatriska vården har man dessutom rätt att tvångsmedicinera de intagna, vilket Kriminalvården inte har. Det finns också en annan parameter som ofta glöms bort, och där det råder missuppfattningar hur det fungerar, nämligen särskild utskrivningsprövning (SUP). Den särskilda utskrivningsprövningen görs av Förvaltningsrätten som beslutar om påföljden/vården skall avslutas eller inte. Här tror många att det endast handlar om att man skall vara färdigbehandlad för att Förvaltningsrätten skall besluta att påföljden/vården skall upphöra. Visst är en förutsättning för detta att läkare anser att man är färdigbehandlad, eftersom att Förvaltningsrätten skall kunna konstatera att det inte med hänsyn till den dömdes psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt är påkallat med psykiatrisk tvångsvård. Men Förvaltningsrätten skall också kunna konstatera att det inte längre till följd av den psykiska störning som föranlett beslutet om särskild utskrivningsprövning finns risk för fortsatt allvarlig brottslighet. Det sistnämnda är alltså en prövning som enkom handlar om en bedömning av risken för återfall i brott, oavsett om man skulle anse att vederbörande inte längre har en allvarligt psykiskt störning. Detta är alltså en faktor som kan förlänga straffet ytterligare.

Oj, är den genomsnittliga vårdtiden såpass kort ändå? Jag trodde nästan att dödligt våld var lite av en förutsättning för att hamna där men så kanske det inte är alls? Läste nånstans att 80-90% av de dömda har särskild utskrivningsprövning så det är ju ändå de flesta. Rent statistiskt har han då kanske inte helt fel i att han i teorin hade kunnat gynnas av denna typ av påföljd. Jag trodde nog att de var lite hårdare än så, just med tanke på att återfallsrisken ska anses låg för att vården ska avslutas…
Citera
2026-02-11, 23:43
Medlem
Citat:

Låt oss hoppas att det blir livstid. Men man kan ju undra varför han hoppades på rättspsykiatrisk vård? Numera är det väl ganska svårt att komma ut därifrån om man väl hamnar där? Inte som på 70-talet då man kunde bli ”frisk” och komma ut efter mindre än ett år trots att man mördat sin flickvän samt hennes föräldrar och invalidiserat hennes dotter för livet…

Han hoppas väl på RPV för att han tror sig komma ut tidigare. Sedan blir det väl knepigt för honom i en manlig fängelsemiljön då han vill vara en hon. Tror han är rädd för att få spö av andra intagna. Undrar om han kommer fortsätta sminka sig, ha nagellack och pastellfärgade hårclips. Det bäddar nog inte för någon större respekt bland de andra (männen).
Citera
2026-02-11, 23:48
Medlem
Det kan ju vara så att en förövare VILL sitta på lång obestämd tid - för tryggheten, en 'clarity that makes peace' och klär skuldra mot den yttervärld man känner att man har svårt att bära samklang i..
Citera
2026-02-11, 23:54
Medlem
Citat:
Oj, är den genomsnittliga vårdtiden såpass kort ändå? Jag trodde nästan att dödligt våld var lite av en förutsättning för att hamna där men så kanske det inte är alls? Läste nånstans att 80-90% av de dömda har särskild utskrivningsprövning så det är ju ändå de flesta. Rent statistiskt har han då kanske inte helt fel i att han i teorin hade kunnat gynnas av denna typ av påföljd. Jag trodde nog att de var lite hårdare än så, just med tanke på att återfallsrisken ska anses låg för att vården ska avslutas…

Rättspsykiatrisk vård kan utdömas för alla slags brott, bortsett från rena bötesbrott. Om man då ser till det faktumet så är ju en snittid på 7,5 års fängelse oerhört långt. Jag menar vem som begår en stöld eller skadegörelse får i vanliga fall sitta inne i 7,5 år?

Detta är som sagt endast en snittid som inte säger någonting om vårdtiden vid mord i allmänhet, eller för Vilma i synnerhet. Den statistik man har visar också att vårdtiden generellt är längre för de personerna som begått våldsbrott. Som jag redan sagt så krävs det ju både att det inte längre till följd av den psykiska störning som föranlett beslutet om särskild utskrivningsprövning finns risk för fortsatt allvarlig brottslighet, samt att det inte annars med hänsyn till den dömdes psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt är påkallat med psykiatrisk tvångsvård. Så det är ju oerhört individuellt och ser man just till Vilma så talar väl allt för att det kommer finnas en bedömd hög risk för återfall i brott under en oerhört lång tid framöver. Så jag tror inte han hade vunnit särskilt mycket på att döma till rättspsykiatrisk vård.
Citera
2026-02-12, 00:20
Medlem
kungenslillapigas avatar
Den lagändringen gällande säkerhetsförvaring på obestämd tid för gm som begått allvarliga brott och som har hög risk för återfall, borde väl denna Vilma/Robin bli en av de första att kvala in på.

Lagändringen föreslås träda i kraft i mars 2026.
Citera
2026-02-12, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Den lagändringen gällande säkerhetsförvaring på obestämd tid för gm som begått allvarliga brott och som har hög risk för återfall, borde väl denna Vilma/Robin bli en av de första att kvala in på.

Lagändringen föreslås träda i kraft i mars 2026.

Svaret är ett rungande nej - och varför har jag utvecklat i detta inlägget: (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in