Citat:
Ursprungligen postat av
Blueintime
Det bekymmersamma är att han, den här personen, Robin Wilma Andersson, kanske döms till tidsbestämt straff likt den person, Hast, som mördade den kvinnliga ambulanssjuksköterskan. Han fick 18 år av Hovrätten. Ingen allvarlig störning betyder då fängelse för denna styckmördare. Livstids fängelse? Förhoppningsvis. Den nya påföljden, Säkerhetsförvaring, börjar gälla den 1 Mars 2026 och är väl knappast användbart i detta fall på grund av att rektroaktiv lagstiftning inte är tillåten i Sverige
Jag skall försöka bena ut dessa frågor...
Visst är det möjligt att han döms till ett tidsbestämt straff. Det finns det fler styckmords-exempel på. Men detta är ju helt omöjligt att spekulera i när vi inte har bevisningen på bordet. Men om jag utgår från det vi vet så handlar det ju om en man som utsatt en kvinna, dessutom mitt i natten på en relativt ödslig plats. Det har alltså förelegat ett fysiskt underläge för offret, som befunnit sig i en utsatt och där denne haft svårt att värja sig. Mordet förefaller ha skett med direkt uppsåt att döda, eller i vart fall med en viss planering. Det verkar ha använts tillhyggen i form av hammare och buntband. Dessutom har kroppen efter mordet styckats. Med detta vid handen så har jag oerhört svårt att se att det inte skulle bli livstids fängelse. Dessutom har gärningsmannen tagits på bar gärning och man verkar ha hittat samtliga av offrets kroppsdelar, vilket borde kunna ge svar på dödsorsak och dödssätt.
Att man dömde till tidsbestämt straff (18 års fängelse) i ambulansmordet handlar ju om att de enda riktigt försvårande omständigheterna varit att gärningen skett i ett plötsligt angrepp där offret inte haft några reella möjligheter att värja sig. Men även att syftet varit att angripa en person i sin yrkesutövning, som dessutom kommit dit för att hjälpa/vårda honom. I den andra vågskålen har vi de faktum att mordet
inte varit planerat eller präglats av särskild förslagenhet. Det rör sig dessutom om ett kort händelse- samt dödsförlopp, där man inte kan säga att offret utsatts för extremt lidande eller hunnit känna dödsångest. Dessutom har gärningsmannen lidit av ADHD i kombination med ospecifik personlighets syndrom, antisociala drag samt svårt alkoholbrukssyndrom, vilket kan ha påverkat gärningen.
Beträffande frågan om säkerhetsförvaring så har jag utvecklat detta i följande inlägg:
(FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)