2026-02-11, 14:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
En sak jag lagt märke till.. oavsett vad eller vilka teorier som diskuteras kring fallet MOP så är det aldrig någon som refererar till Stig Engström. Jag har aldrig sett det.

Det är liksom: då såg HJ ditt o datt, eller då vände Vallin på huvudet och whatever. Delsborn, Anna Hage, Nordström the list goes on.

Alla används någon gång, i någon sammanhang, men inte Engström. Varför inte då?

Är det för att alla instinktivt fattar att allt han säger är ljug, påhitt?

Även om dem påstår att dem faktiskt tror på Engströms historia, att han var där, att han är ett vittne som alla andra så används han inte. Konstigt.

Ni håller mest till i denna tråden iofs.

Och det här är ingen kritik mot någon, mer en psykologisk grej som är svår att förklara. Nåt sånt.

Fattar egentligen alla innerst inne att det är något konstigt med Engström?

Varför man inte hänvisar till SE:s vittnesmål när man pratar om mordet är extremt lättförstått. Han ser ju inte mordet eller mördaren, så det finns inget använda sig av....

Du har problem att det är på det viset?
Citera
2026-02-11, 16:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Det jag fiskade efter var hur SE kunde tajma Palme på Sveavägen.

Ingen tajming. Han stötte på dem av en slump vid Sari.

Möjligen tänkte han lurpassa på dem vid Grand, men misstog sig på tiden. Eller så var det inget planerat, utan en rad olyckliga omständigheter. Ingen vet svaret.

Oavsett scenario så var mötet just där en slump?
Citera
2026-02-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför man inte hänvisar till SE:s vittnesmål när man pratar om mordet är extremt lättförstått. Han ser ju inte mordet eller mördaren, så det finns inget använda sig av....

Nej, men SE säger ju att han är på mordplatsen 5/6 sekunder efter sista skottet. Ungefär då gm lämnar platsen. Konstigt att ingen nämner det.

Han var där och hon var där liksom, aldrig någon SE.

Men nej, JAG har inget problem med att folk inte tar med honom när dom beskriver händelsen.
Jag tänker bara mitt.
Citera
2026-02-11, 19:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Tror Ballalaila menar att ingen säger sig ha sett SE på mordplatsen....
Då är det först viktigt att komma ihåg att vi INTE vet om någon sett SE eller inte utan vi vet bara vad som står nedtecknat i materialet. Detta utifrån vad polisen frågat efter eller vad vittnena själv valt att berätta. Självfallet var de flesta fokuserade på gärningsmannen och Palme.

Sedan är det rätt illa att plocka några körsbär till stöd för teorin, medan man helt bortser från alla vittnen som heller inte nämns.
Exempelvis Bengt P.
Ett annat exempel är Ersson, vars närvaro i taxibilen bekräftas av hans kompisar, men där hans agerande(hjälpte Stefan G. med att lägga Palme i framstupa sidoläge) och närvaro på mordplatsen inte nämns av någon.

Lätt att lura sig själv och andra med denna typ av påståenden.
Citera
2026-02-11, 20:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Då är det först viktigt att komma ihåg att vi INTE vet om någon sett SE eller inte utan vi vet bara vad som står nedtecknat i materialet. Detta utifrån vad polisen frågat efter eller vad vittnena själv valt att berätta. Självfallet var de flesta fokuserade på gärningsmannen och Palme.

Sedan är det rätt illa att plocka några körsbär till stöd för teorin, medan man helt bortser från alla vittnen som heller inte nämns.
Exempelvis Bengt P.
Ett annat exempel är Ersson, vars närvaro i taxibilen bekräftas av hans kompisar, men där hans agerande(hjälpte Stefan G. med att lägga Palme i framstupa sidoläge) och närvaro på mordplatsen inte nämns av någon.

Av de alternativa teorier som har lagts fram skulle jag nog säga att din är den klart bästa. Begriplig, väl sammanhållen, och (åtminstone relativt) fri från motsägelser. Själv är jag väl mer inne på den officiella teorin om händelseförloppet, men jag tycker att det är bra att den får konkurrens.
Senast redigerad av Draifos 2026-02-11 kl. 20:33.
Citera
2026-02-11, 21:25
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tillgång till ett vapen.

Problemet är att införskaffadet kan ha skett för över 50 år sedan, och de som kunnat säga något om det är borta. PH var på rätt spår, men polisen nappade inte.

Sannolikt för att Irvell just hade slutat, och Linder var inte till fullo informerad om Skandia-materialet.

Men någonstans finns der säkert fler spår av SE.

Han var inte den som höll en låg profil?

Dina ständiga frågetecken? Du som är den mest drivande och övertygade?

Notera mina frågetecken.
Citera
2026-02-11, 21:35
Medlem
Citat:

Exempelvis Bengt P.

Nej, jag menar inte det. Är det så svårt att fatta?

Vad jag säger är att ingen som diskuterar MOP har med SE i sin berättelse, sin beskrivning av vad som händer. Varken nu eller någonsin. Han tas inte på allvar, det är som om han inte existerar.

Jag tycker det är konstigt. Du fattar inget och babblar iväg om att ingen sett SE på mordplatsen whatever.

Är min svenska verkligen så dårlig, är det så svårt att fatta vad jag skriver?
Citera
2026-02-11, 21:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, jag menar inte det. Är det så svårt att fatta?

Vad jag säger är att ingen som diskuterar MOP har med SE i sin berättelse, sin beskrivning av vad som händer. Varken nu eller någonsin. Han tas inte på allvar, det är som om han inte existerar.

Jag tycker det är konstigt. Du fattar inget och babblar iväg om att ingen sett SE på mordplatsen whatever.

Är min svenska verkligen så dårlig, är det så svårt att fatta vad jag skriver?

Du har problem med att jag ifrågasätter din teori.
Det argument jag lyfte är inget babbel utan något konkret som också existerar.
Men om vi ska ta de du menar så hade du mina exempel på vittnen ändå.
Dina försök till icke-svenska lurar ingen.
Citera
2026-02-11, 21:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Av de alternativa teorier som har lagts fram skulle jag nog säga att din är den klart bästa. Begriplig, väl sammanhållen, och (åtminstone relativt) fri från motsägelser. Själv är jag väl mer inne på den officiella teorin om händelseförloppet, men jag tycker att det är bra att den får konkurrens.
Ditt inlägg är alternativt och trams i vanlig ordning.
Jag har inte beskrivit vare sig något händelseförlopp eller någon alternativ teori utan beskrev fakta i vad som framkommer om olika vittnen.
Du är inte alls mer inne på något officiellt händelseförlopp utan står hela tiden för spekulativa och fantasifulla hypoteser!
Citera
2026-02-11, 22:09
Medlem
Citat:
Du har problem med att jag ifrågasätter din teori.
Det argument jag lyfte är inget babbel utan något konkret som också existerar.
Men om vi ska ta de du menar så hade du mina exempel på vittnen ändå.
Dina försök till icke-svenska lurar ingen.

Nej, jag har problem med att du inte fattar något. Men det är okej, problemet uppstår när du liksom:

- Tror Ballalaila menar att..

Du får svara för dig själv, blanda inte in mig i dina korkade teorier.
Citera
2026-02-11, 22:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Dina ständiga frågetecken? Du som är den mest drivande och övertygade?

Notera mina frågetecken.

Herr Nowhere har aldrig hört talas om retoriska frågor?
Citera
2026-02-11, 22:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, jag har problem med att du inte fattar något. Men det är okej, problemet uppstår när du liksom:

- Tror Ballalaila menar att..

Du får svara för dig själv, blanda inte in mig i dina korkade teorier.

Jag fattar såklart att det inte var vad du menade(vilket mitt inlägg efter också antydde).
Att du vill kalla det jag skrev för korkad teori, visar ju såklart bara hur frustrerad du blir och verkar själv inte fatta. Du fick sakliga exempel på fler vittnen men frustrationen verkar ta över och du kan inte omsätta det i ditt resonemang. Lägg även till vittnet Fauzzi...
Eller så fattade du och kom på att det kanske inte var något argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in