2026-02-11, 18:52
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilverfisken2026
. Det ingår även i föräldraskap att berätta om omvärlden, förbereda dem, bilda dem. Men fokus har legat på fredagsmys hela veckan, obegränsad skärmtid, undvika ordet nej, sätta gränser, osv.

Ja. 100 % rätt. Det kallas uppfostran.

Djuren uppfostrar sin ungar och lär dem hur de ska klara sig här i världen. Samma borde man kunna förvänta sig av människor också.
Citera
2026-02-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Var du med och byggde Sverige? Då måste du väl vara ganska gammal nu då eller?

Jag tänker mig att generationerna innan Boomers byggde Sverige men har kanske fel.

Lite skämtsamt brukar man ju säga att en generation bygger upp, en förvaltar och en raserar.

Och vad har generationer efter Boomers åstadkommit? De bara gnäller på Boomers men gör ingenting själva för att ändra på något.
Citera
2026-02-11, 18:57
Medlem
Nja, man läser på sociala medier här:” Tjjena ! Malla och Cissi här 22 år,vi är just nu i X på Filippinerna, tänkte dra till Y i Vietnam. Nån som vill möta upp för fest och äventyr? ”Ser typ liknande inlägg hur mycket som helst. Visst reste yngre runt 1990, när jag var i samma ålder. Men oftast var de några år äldre å absolut inte lika bekymmerslöst och impulsivt som det jag ser idag. Eller: ”Fanny och Fredrik här! Jag jobbar som dress manager på HM och Fredrik är Barista och pluggar kommunikationsteknik. Vi söker nu ett nytt krypin då vårt kontrakt i Bagarmossen går ut i april.” Visst fanns det yngre som flyttade till Stockholm på min tid. Men återigen var de oftast några år äldre om de hade jobb. Å inte lika bekymmerslöst i sökande efter bostad. Typ gått klart nån högskoleutbildning och fått ett rejält jobb som 25 åring. Annars var det studentrum och studier. Så på sociala medier verkar de yngre mer bekymmerslösa idag.
Citera
2026-02-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jag vet att det finns stor arbetslöshet bland akademiker. Speciellt sådana som tror man kan läsa vad som helst och få jobb.

Klart att det finns arbetslöshet bland akademiker när alla vill studera. Det är inte Boomers fel att när de var unga var det få som läste på universitet/högskolor och att de hade lätt att få jobb efter studier.

Det finns många yrken som ropar efter folk i dag. Satsa på ett sådant yrke om ni vill ha ett jobb.
Citera
2026-02-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De flesta äldre:
1. Är negativa till invandringen = rasister. Yngre är mer positiva.
2. Skatter. Ett rätt.
3. De flesta äldre vill ha kärnkraft, det är de yngre miljömupparna som vill ha vindkraft.
4. -
5. Se punkt 1. Ser du många äldre med regnbågsflaggor?
6. -
7. Lagarna ändras sakta men säkert, de är inte anpassade för de individer vi importerat och för EUs fria rörlighet.

Ett rätt och två streck på sju frågor. Streck anser jag det är jämt skägg för och emot.

Nja om du tittar på skolvalet är yngre betydligt mer för KD och SD därmed även mot invandring. Yngre lever med konsekvenserna av massinvandringen. Äldre lever kvar i någon drömvärld (utanför verkligheten) och röstar vänster som de alltid gjort.
Citera
2026-02-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Klart att det finns arbetslöshet bland akademiker när alla vill studera. Det är inte Boomers fel att när de var unga var det få som läste på universitet/högskolor och att de hade lätt att få jobb efter studier.

Det finns många yrken som ropar efter folk i dag. Satsa på ett sådant yrke om ni vill ha ett jobb.

Företagen ropar efter sina konkurrenters anställda med 10 års erfarenhet i branschen.
Citera
2026-02-11, 21:01
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
De borde har låtit bli att driva genom alla förändringar så vi kunde leva som på 1800-talet.
Snart är vi där igen tack vare massinvandringen.
Citera
2026-02-11, 21:03
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du är helt galen.
Det är vi äldre som varit med och byggt upp landet och sedan kommer lata yngre jävlar och gnäller för att de inte har råd med ditt och datt. Jobba för katten som vi fått göra.
Byggt upp landet ? Knappast. Genom att rösta in regeringar som tagit in miljontals människor är inte att bygga upp landet. Bostadsmarknaden har förstörts de senaste 30 åren. Men det är ju kul för dom som kunde köpa ett hus 300 tusen. Det är ni äldre, eran passivitet som förstört landet. Ni har accepterat att landet blivit rövknullat av politiker och globalister.

Kunde man inte se varningsklockorna på 90 talet är det något fel på en.
Senast redigerad av Kolonn 2026-02-11 kl. 21:14.
Citera
2026-02-11, 21:22
Medlem
Yngre idag mår dåligt för sociala medier. Tänk ett de unga idag inte levt utan mobilen en enda dag. Vi äldre har ju upplevt bägge sidorna av samhället. =)
Mobilen är bra men tyvärr blir många hjärndöda av dem.
Citera
2026-02-11, 21:31
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Snart är vi där igen tack vare massinvandringen.
"På grund av" heter det när det är något negativt
Citera
2026-02-11, 21:35
Medlem
Mangelinas avatar
Man kan verkligen förstå att äldre är lyckligare. Ungdomar av idag är helt sabbade av skärmar. Det är mbilen, paddan, datorn, Insatgram, Facebook, Tinder och allt vad det heter. Usch. Jag är sä glad att jag slipper växa upp i den här tidseran och att jag har en son! Tjejer har det onödigt tufft därute....

Glömde den värsta - TikTok 🙄
Senast redigerad av Mangelina 2026-02-11 kl. 22:05.
Citera
2026-02-11, 21:38
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Man kan verkligen förstå att äldre är lyckligare. Ungdomar av idag är helt sabbade av skärmar. Det är mbilen, paddan, datorn, Insatgram, Facebook, Tinder och allt vad det heter. Usch. Jag är sä glad att jag slipper växa upp i den här tidseran och att jag har en son! Tjejer har det onödigt tufft därute....
Japp, och porr också, väldigt beroendeframkallande och unga människor hittar det lätt och tillgängligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in