2026-02-11, 15:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jag som är långt under 50 använder inte de sociala medier du skriver öht. Men mår ändå fruktansvärt dåligt för svenska "vården" i mitt fall är lika bra som en snöboll i Sahara. Alla över 50 verkar skylla allt på sociala medier utan koll på läget.

Varför mår du så dåligt för då?
Citera
2026-02-11, 15:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var snarare så att de sålde de tillgångar de ärvt av sina förfäder.
Jag ärvde ca 10.000 kr från min far och mor. Det var det som blev över när kostnaderna för begravning var betalda.

Vilka tillgångar har jag sålt?
De pengar och villa och sommarstuga jag har är betalda enbart med de pengar jag tjänat själv ihop med frugan. Så har många fått göra om man vill ha sådana saker.

Du kommer med ett påstående som inte stämmer.

Jo jag och frugan har det betydligt bättre ekonomiskt som än många andra. Men beror enbart på eget arbete och sparande. Även nu med pension.
Citera
2026-02-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Den äldre generationen är helt klart skyldig till landets förfall och de borde raderas ur historieböckerna.

De borde har låtit bli att driva genom alla förändringar så vi kunde leva som på 1800-talet.
Citera
2026-02-11, 15:14
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skrev ju det.
Citera
2026-02-11, 15:15
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skrev ju det.

Vill du fördjupa dig lite i det kan du läsa min tråd i ämnet och det där är bara hur de behandlat mig senaste månaderna. Så där har det varit i 20år.

(FB) Blir nekad läkarkontakt av psykiatrin och de vägrar svara på varför. Är det lagligt?
Citera
2026-02-11, 15:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Den äldre generationen är helt klart skyldig till landets förfall och de borde raderas ur historieböckerna.
Du är helt galen.
Det är vi äldre som varit med och byggt upp landet och sedan kommer lata yngre jävlar och gnäller för att de inte har råd med ditt och datt. Jobba för katten som vi fått göra.
Citera
2026-02-11, 15:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Fullständigt obegripligt. Hela landet har kollapsat och ändå är de lyckliga.

Demens? Förnekelse?

Så man kan ju undra om ungarna mår dåligt därför att de hänger på sociala media hela dagen, eller om de hänger på social media för att de mår dåligt.

"Landet har kollapsat " är väl en typisk sådan "sanning" som kan få vem som helst att få magsår, ifall man är lagt åt det hållet. Men nu finns det turligt nog tillräckligt många unga som inte lyssnar på det eviga tjatet längre utan gör tvärtom.
Senast redigerad av Upplyften 2026-02-11 kl. 15:22.
Citera
2026-02-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Äldre svenskar bland de lyckligaste i världen – men de yngre mår skit"

"Äldre svenskar hör till världens lyckligaste. Samtidigt sticker unga vuxna svenskar ut internationellt genom att må betydligt sämre än alla andra åldersgrupper i Sverige, visar en ny stor studie."

"Medan äldre svenskar rapporterar mycket hög livstillfredsställelse kämpar unga vuxna med ensamhet, psykisk ohälsa och ekonomisk otrygghet."

"Studien bygger på enkätsvar från över 15.000 personer och har genomförts av forskare vid bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Lunds universitet. Resultaten visar att unga vuxna har lägre livstillfredsställelse och mindre mening i livet än äldre. De uppger också betydligt högre nivåer av depression och ångest."

https://www.friatider.se/aldre-svenskar-bland-de-lyckligaste-i-varlden-men-de-yngre-mar-skit

1. Vad beror detta på?
2. Har äldre riggat spelet till sin fördel inom arbete, bostadsmarknad, politik, juridik och sett till att ha ryggen fri samtidigt som de i sina beslut gör allt miserabelt med invandring, brottslighet, ökade skatter, "grön omställning" samt ökade konflikter mellan grupper i samhället "söndra och härska" o.s.v.?
3. Eller är den lägre tillfredsställelsen beroende av relativa orsaker i sina liv där yngre är i ständig flux och inte beroende av materiella faktorer?
4. Har studien någon relevans på de politiska beslut som görs?

1. Det beror sannolikt på att de har det markant mycket bättre både ekonomiskt och i fysisk hälsa än tidigare generationer har haft.
2. Nej, det har inte "riggats" något. Däremot har de gynnats enormt av värdeökningen på t ex bostäder, samtidigt som de under sin livstid har upplevt en otroligt stor ökning i levnadsstandrad. Och hur skulle "grön omställning" vara något som gynnar äldre men missgynnar yngre? Svårt att se logiken i frågeställningen.
3. Materiella faktorer är nog en faktor, en annan garanterat hälsa.
4. Möjligtvis omvänt. Den stora biten att oro sig över är inte att äldre har blivit lyckliga utan att yngre har blivit olyckliga. De är inaktiva, feta, skuldsätter sig och sitter i stor utsträckning stilla framför en skärm. Att begränsa sociala medier hade givitvis varit nyttigt, men det är knappast någon som skulle våga driva frågan.
Citera
2026-02-11, 15:22
Medlem
Citat:

Demens? Förnekelse?

Läs lite historia, vi har aldrig haft det så bra som vi har det nu. Första gången i människans historia kan vi äta oss mätta, vi har demokrati och frihet, spädbarn får överleva, dom flesta har tak över huvudet, vi har fred o s v. Människan har överlevt betydligt svårare tider.
Citera
2026-02-11, 15:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Skrev ju det.

Vill du fördjupa dig lite i det kan du läsa min tråd i ämnet och det där är bara hur de behandlat mig senaste månaderna. Så där har det varit i 20år.

(FB) Blir nekad läkarkontakt av psykiatrin och de vägrar svara på varför. Är det lagligt?

Du har haft problemen i 23 år, nu hittat en person som kanske kan hjälpa dig för säg 200 000kr, jag har noll koll på hur många timmar och besök dina problem kan ta så jag tog i lite extra och räknade in över 100 timmar.
Om du nu skulle bli hjälpt och efter det kan ta ett jobb, få ett liv, skaffa familj, må ok och fungera i dina säg 50 år till i livet, är det då inte en rätt billig summa som kan vara värt att betala privat?
För mig hade det varit värt det. Om du nu märker efter att ha gått tio timmar att detta inte ger ett skit så har du iallafall satsat och försökt.

Jag tror på dig.
Citera
2026-02-11, 15:28
Medlem
Är väl inte så konstiga de tillhör den generationen som fick det lättast och allt. Inte konstig att de inte bryr sig nämnvärt om Sveriges mående och är duktiga naiva. De måsta dö ut för vi ska kunna återställa vårt land.
Citera
2026-02-11, 15:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Demens? Förnekelse?
Vad är det som kollapsat?
Är det du som är dement eller förnekar eller vilka syftar du på?

Det är många som borde skaffa sig ett arbete och var med och betala skatt utan att leva på bidrag.
Är du en av dem?

Arbete befrämjar hälsa och välstånd. Man mår bra mentalt av att arbeta.
Senast redigerad av Sunimod 2026-02-11 kl. 15:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in