2026-02-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hur tolkar du att åklagaren uttalar sig om att han sannolikt kommer utredas igen efter rättegången?

Kan det finnas indikationer på APS men vill att rätten först tar ställning i skuldfårgan?

Hmm...kan du referera till detta uttalandet?

Min tolkning är att man kommer vilja begära en second opinion hos Socialstyrelsens rättsliga råd, vilket indikerar på att åklagaren (eller försvaret) inte är nöjd med utredningens resultat.
Citera
2026-02-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hmm...kan du referera till detta uttalandet?

Min tolkning är att man kommer vilja begära en second opinion hos Socialstyrelsens rättsliga råd, vilket indikerar på att åklagaren (eller försvaret) inte är nöjd med utredningens resultat.

Jag la till citatet med länk. Du tänker att RMV s svar inte är helt entydigt, eller varför vill man att rättsliga rådet tittar på det?
Citera
2026-02-11, 18:41
Medlem
Citat:
Jag la till citatet med länk. Du tänker att RMV s svar inte är helt entydigt, eller varför vill man att rättsliga rådet tittar på det?

Nu läste jag länken och det verkar ju som att RMV inte blivit helt klara, utan begärt mer tid längre fram. Ovanligt...
Citera
2026-02-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu läste jag länken och det verkar ju som att RMV inte blivit helt klara, utan begärt mer tid längre fram. Ovanligt...

Aha du tolkar det så. Detta är ju ditt ämne, men antar att rätten normalt vill ha utlåtanden innan huvudförhandlingen?
Citera
2026-02-11, 18:50
Medlem
Citat från Aftonbladet

Men nu är utredningen klar och han har flyttats till ett vanligt häkte och uppges vara missnöjd med beslutet, enligt Aftonbladets uppgifter.

Såklart han är missnöjd.
Citera
2026-02-11, 20:34
Medlem
Citat:
Aha du tolkar det så. Detta är ju ditt ämne, men antar att rätten normalt vill ha utlåtanden innan huvudförhandlingen?

Alltså i de allra flesta sådana här fall så häktas ju personen och därefter genomgår en P7-utredning. Om denna P7-undersökning indikerar på att personen kan lida av en allvarligt psykisk störning så brukar någon av parterna, i samband med slutplädering, yrka på att en RPU skall inhämtas. Rätten prövar då först skuldfrågan och om man anser att det är sannolikt att den tilltalade begått gärningen så beslutar man om att en RPU skall genomföras. Därefter tar man uppehåll i förhandlingen och när RPU:n är färdig så återupptar man förhandlingen och meddelar om domen blir fängelse eller rättspsykiatrisk vård.

Det finns dock ett undantag till detta, vilket är om den misstänkte erkänt brott under förundersökningen och det finns indikationer på att vederbörande kan lida av en allvarligt psykisk störning. I dessa fall kan domstolen besluta om att RPU skall genomföras direkt, vilket man gjort i detta fallet (gjordes även i Akilov-målet). Detta gör att man då normalt har en färdig utredning/svar när huvudförhandlingen startar.

I artikeln framgår att man sannolikt kommer behöva utreda, om han var allvarligt psykiskt störd när gärningen begicks eller ej, även efter rättegången. Det står också att RMV inte kunnat ta del av allt material som rör den misstänkte (detta kan bero på förundersökningssekretess, men också att utredningen fortfarande pågår och att alla kort därmed inte finns på bordet) och att man därför får se vilken slutsats RMV drar när dom fått allt material. Jag tolkar det därför som att RMV deklarerat i sitt utredningssvar att man inte kan ge något fullständigt svar i frågan. Detta gör att man nog kommer att göra samma slags procedur som i översta stycket. /Jag hoppas jag varit tydlig.
Citera
2026-02-11, 20:52
Medlem
Ingen APS alltså eftersom han är missnöjd?
Häktad nu tills april inte kul
Citera
2026-02-11, 20:56
Medlem
Citat:
Utredningen är klar och han är åter tillbaks i häktet.
Tbx till tortyren, undra om han har fulla restriktioner fortfarande... OS just nu så lite har han å kolla på
Citera
2026-02-11, 20:57
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Citat från Aftonbladet

Men nu är utredningen klar och han har flyttats till ett vanligt häkte och uppges vara missnöjd med beslutet, enligt Aftonbladets uppgifter.

Såklart han är missnöjd.
reagerade på det med när jag läste artikeln.

Då borde det visat på att han troligen inte varit under psykos, det förstod ju många av oss redan men han har säkert försökt styra undersökningarna.

Nu kanske han börjar svettas lite när han förstår att livstids fängelse väntar
Citera
2026-02-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
reagerade på det med när jag läste artikeln.

Då borde det visat på att han troligen inte varit under psykos, det förstod ju många av oss redan men han har säkert försökt styra undersökningarna.

Nu kanske han börjar svettas lite när han förstår att livstids fängelse väntar
Haha, de funkade en gång men denna gång är han så in i helvetes körd att han kommer ångra sig att han ens föddes. De kommer neka tidsbestämt gång på gång på gång
Citera
2026-02-11, 21:02
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Haha, de funkade en gång men denna gång är han så in i helvetes körd att han kommer ångra sig att han ens föddes. De kommer neka tidsbestämt gång på gång på gång
Japp, jag har en känsla av att det kommer bli en riktig livstid för honom.
Citera
2026-02-11, 21:04
Medlem
ICKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Japp, jag har en känsla av att det kommer bli en riktig livstid för honom.
Har en känsla av att hans livstid inte blir så länge, om ni förstår vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in