Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Aha du tolkar det så. Detta är ju ditt ämne, men antar att rätten normalt vill ha utlåtanden innan huvudförhandlingen?
Alltså i de allra flesta sådana här fall så häktas ju personen och därefter genomgår en P7-utredning. Om denna P7-undersökning indikerar på att personen kan lida av en allvarligt psykisk störning så brukar någon av parterna, i samband med slutplädering, yrka på att en RPU skall inhämtas. Rätten prövar då först skuldfrågan och om man anser att det är sannolikt att den tilltalade begått gärningen så beslutar man om att en RPU skall genomföras. Därefter tar man uppehåll i förhandlingen och när RPU:n är färdig så återupptar man förhandlingen och meddelar om domen blir fängelse eller rättspsykiatrisk vård.
Det finns dock ett undantag till detta, vilket är om den misstänkte erkänt brott under förundersökningen och det finns indikationer på att vederbörande kan lida av en allvarligt psykisk störning. I dessa fall kan domstolen besluta om att RPU skall genomföras direkt, vilket man gjort i detta fallet (gjordes även i Akilov-målet). Detta gör att man då normalt har en färdig utredning/svar när huvudförhandlingen startar.
I artikeln framgår att man sannolikt kommer behöva utreda, om han var allvarligt psykiskt störd när gärningen begicks eller ej, även efter rättegången. Det står också att RMV inte kunnat ta del av allt material som rör den misstänkte (detta kan bero på förundersökningssekretess, men också att utredningen fortfarande pågår och att alla kort därmed inte finns på bordet) och att man därför får se vilken slutsats RMV drar när dom fått allt material. Jag tolkar det därför som att RMV deklarerat i sitt utredningssvar att man inte kan ge något fullständigt svar i frågan. Detta gör att man nog kommer att göra samma slags procedur som i översta stycket. /Jag hoppas jag varit tydlig.