Citat:
Ursprungligen postat av
LaettMjoelk
För dagens unga tror att man inte måste lära sig saker och få bra betyg? Tror du att unga idag sitter och gapar och tror att sparvar ska flyga in i munnen, eller vad menar du?
Jag vet inte vad mer jag ska säga - uppenbarligen har du ett förakt mot unga att de inte "jobbar hårt nog" som märks tydligt i dina inlägg. Du kanske borde läsa på hur mycket svårare det är bland annat att komma in på utbildningar idag. Kan ge dig ett exempel från verkligheten om en kompis pappa: när han var ung hade han inga strålande, men helt ok betyg, och åkte ner till Lund någon vecka innan kursstart (!), skrev in sig och fick välja om han skulle läsa till psykolog eller läkare och fick sen samna vecka studentlägenhet i centrum. Man tror ju knappt det är sant.
Men absolut, dagens vuxna är lata enligt dig. Tyck var du vill, men fakta säger annat.
Nej man kan inte generellt säga att unga är lata.
De jag anställt inom industrin har nästan samtliga visat på att de vill något med sina liv.
Det jag menade med sparvar är att man måste anstränga sig för att nå de mål man vill nå.
Mina barn, nu vuxna, har alla fått anstränga sig för att klara utbildningar och sedan få de jobb de vill ha. Det enda de fått är fritt boende hemma med mat mm utan att betala hemma.
Tror du jag hade nått dit jag ville komma utan att anstränga mig? Jag var slarvig och inte studiemotiverad när jag gick i gymnasiet och fick rätta till det senare med Komvux och högskola. De med familj och hus vilket frestar på ekonomin rejält med studiebidrag och studielån. Lån som ska betalas vilket är klart sedan ett antal år tillbaka.
Ja jag är föraktfull mot de som tror man ska få massa saker utan att jobba för det.
Kommer man från arbetarfamilj som jag gör så finns bara alternativet att arbeta och spara.