2026-02-11, 16:59
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja man måste lära sig saker i skolan för att få betyg så man kan söka till högskola mm.
Jag har anställt rätt många yngre och sett dem göra karriär.
Men vill man inte så händer inte ett skit.
Mina barn, nu vuxna har klarat det bra men de är av attityden att man får inget gratis utan måste jobba för det.

Så släng dig i väggen med att jag har noll insikt.

För dagens unga tror att man inte måste lära sig saker och få bra betyg? Tror du att unga idag sitter och gapar och tror att sparvar ska flyga in i munnen, eller vad menar du?

Jag vet inte vad mer jag ska säga - uppenbarligen har du ett förakt mot unga att de inte "jobbar hårt nog" som märks tydligt i dina inlägg. Du kanske borde läsa på hur mycket svårare det är bland annat att komma in på utbildningar idag. Kan ge dig ett exempel från verkligheten om en kompis pappa: när han var ung hade han inga strålande, men helt ok betyg, och åkte ner till Lund någon vecka innan kursstart (!), skrev in sig och fick välja om han skulle läsa till psykolog eller läkare och fick sen samna vecka studentlägenhet i centrum. Man tror ju knappt det är sant.

Men absolut, dagens vuxna är lata enligt dig. Tyck var du vill, men fakta säger annat.
Citera
2026-02-11, 17:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Vad betalade du för ditt hus?
Ca 800.000 mitten åttitalet.
Ränta då 12% men räntebidrag i början så runt 5% första året en steg sedan för varje år.
Semester blev några dagar i tält.
Citera
2026-02-11, 17:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det finns många som jobbar för saker men aldrig når fram idag. På din tid var det en garanti att bara man ansträngde sig lite fick man all trygghet.
Glöm det. Finns ingen garanti för något alls.
Hade aldrig nått dit om jag inte tagit ledigt och pluggade i 5 år i vuxen ålder.
Citera
2026-02-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ränteavdraget var 100% fram till 1983. Skulle vilja påstå att dom gamlingarna sitter på hemmet idag, och att deras barn (icke-boomers) har ärvt kåkarna.

När jag köpte min BRF 1990 (på dåvarande pristoppen) var ränteavdraget 30%. Lägenheten kostade mig då ca en årslön. Sedan kom räntechocken med finanskrisen....

Som tur var så var jag sparsam och kunde lösa lånet.
Ok, men det finns inga lägenheter som kostar en årslön idag i storstäderna.
Citera
2026-02-11, 17:07
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Men, äldre har ju skapat det samhälle vi nu lever i och de regler som styr det. Äldre har ju sett till att få allt, samtidigt som de ser till att de har ryggen fri men lämnar ett samhälle i spillror efter sig.

Äldre har skapat/påverkat
1. invandringen
2. ökade skatter
3. nedläggningen av kärnkraft
4. feminiseringen
5. HBQT
6. inlemmandet i EU
7. de lagar och regler som styr vårt samhälle

Så, var kommer hjärnan in som har skapat ovanstående, är det enbart för egen del?

Det är ju ungdomarna som röstat på bla MP och V som gjort det möjligt att genomföra varenda punkt på den där listan
Citera
2026-02-11, 17:07
Medlem
Karlastars avatar
Och ändå klagar fanskapen konstant.

Böhö dåliga pensioner. Håll käften du kunde köpa hus för en knegarlön samtidigt som du hade hemmafru.
Citera
2026-02-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ca 800.000 mitten åttitalet.
Ränta då 12% men räntebidrag i början så runt 5% första året en steg sedan för varje år.
Semester blev några dagar i tält.
Du betalade en 1/10 av vad huset kostar idag. Inflationen och löneökningarna har inte varit 1000% sen 1985.
Citera
2026-02-11, 17:11
Medlem
Citat:
Du är helt galen.
Det är vi äldre som varit med och byggt upp landet och sedan kommer lata yngre jävlar och gnäller för att de inte har råd med ditt och datt. Jobba för katten som vi fått göra.

Var du med och byggde Sverige? Då måste du väl vara ganska gammal nu då eller?

Jag tänker mig att generationerna innan Boomers byggde Sverige men har kanske fel.

Lite skämtsamt brukar man ju säga att en generation bygger upp, en förvaltar och en raserar.
Citera
2026-02-11, 17:12
Medlem
Citat:
Glöm det. Finns ingen garanti för något alls.
Hade aldrig nått dit om jag inte tagit ledigt och pluggade i 5 år i vuxen ålder.
När du pluggade fanns det ingen stor arbetslöshet för akademiker som det finns nu. Idag överutbildas så många att värdet på en utbildning urholkas.
Citera
2026-02-11, 17:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
För dagens unga tror att man inte måste lära sig saker och få bra betyg? Tror du att unga idag sitter och gapar och tror att sparvar ska flyga in i munnen, eller vad menar du?

Jag vet inte vad mer jag ska säga - uppenbarligen har du ett förakt mot unga att de inte "jobbar hårt nog" som märks tydligt i dina inlägg. Du kanske borde läsa på hur mycket svårare det är bland annat att komma in på utbildningar idag. Kan ge dig ett exempel från verkligheten om en kompis pappa: när han var ung hade han inga strålande, men helt ok betyg, och åkte ner till Lund någon vecka innan kursstart (!), skrev in sig och fick välja om han skulle läsa till psykolog eller läkare och fick sen samna vecka studentlägenhet i centrum. Man tror ju knappt det är sant.

Men absolut, dagens vuxna är lata enligt dig. Tyck var du vill, men fakta säger annat.
Nej man kan inte generellt säga att unga är lata.
De jag anställt inom industrin har nästan samtliga visat på att de vill något med sina liv.
Det jag menade med sparvar är att man måste anstränga sig för att nå de mål man vill nå.
Mina barn, nu vuxna, har alla fått anstränga sig för att klara utbildningar och sedan få de jobb de vill ha. Det enda de fått är fritt boende hemma med mat mm utan att betala hemma.

Tror du jag hade nått dit jag ville komma utan att anstränga mig? Jag var slarvig och inte studiemotiverad när jag gick i gymnasiet och fick rätta till det senare med Komvux och högskola. De med familj och hus vilket frestar på ekonomin rejält med studiebidrag och studielån. Lån som ska betalas vilket är klart sedan ett antal år tillbaka.

Ja jag är föraktfull mot de som tror man ska få massa saker utan att jobba för det.
Kommer man från arbetarfamilj som jag gör så finns bara alternativet att arbeta och spara.
Citera
2026-02-11, 17:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Var du med och byggde Sverige? Då måste du väl vara ganska gammal nu då eller?

Jag tänker mig att generationerna innan Boomers byggde Sverige men har kanske fel.

Lite skämtsamt brukar man ju säga att en generation bygger upp, en förvaltar och en raserar.
Jag är född mitten 50-talet så jag har nog varit med och bidragit till landet.
Betalat in att antal miljoner i skatt.
Citera
2026-02-11, 17:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
När du pluggade fanns det ingen stor arbetslöshet för akademiker som det finns nu. Idag överutbildas så många att värdet på en utbildning urholkas.
Ja jag vet att det finns stor arbetslöshet bland akademiker. Speciellt sådana som tror man kan läsa vad som helst och få jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in