2026-02-11, 15:32
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har haft problemen i 23 år, nu hittat en person som kanske kan hjälpa dig för säg 200 000kr, jag har noll koll på hur många timmar och besök dina problem kan ta så jag tog i lite extra och räknade in över 100 timmar.
Om du nu skulle bli hjälpt och efter det kan ta ett jobb, få ett liv, skaffa familj, må ok och fungera i dina säg 50 år till i livet, är det då inte en rätt billig summa som kan vara värt att betala privat?
För mig hade det varit värt det. Om du nu märker efter att ha gått tio timmar att detta inte ger ett skit så har du iallafall satsat och försökt.

Jag tror på dig.
Det finns ingenting som pekar på att jag skulle bli frisk av att betala 200k. Pengar jag dessutom inte har.
Citera
2026-02-11, 15:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Det finns ingenting som pekar på att jag skulle bli frisk av att betala 200k. Pengar jag dessutom inte har.

Du skrev nyligen att den personen du hittat kanske kan hjälpa dig men med inställningen att det inte går kommer det inte funka.
Citera
2026-02-11, 15:55
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Du skrev nyligen att den personen du hittat kanske kan hjälpa dig men med inställningen att det inte går kommer det inte funka.
Inte hjälpa mig för att göra mig frisk och få mig ut i arbetslivet. Det har jag aldrig skrivit.
Citera
2026-02-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Äldre svenskar bland de lyckligaste i världen – men de yngre mår skit"

"Äldre svenskar hör till världens lyckligaste. Samtidigt sticker unga vuxna svenskar ut internationellt genom att må betydligt sämre än alla andra åldersgrupper i Sverige, visar en ny stor studie."

"Medan äldre svenskar rapporterar mycket hög livstillfredsställelse kämpar unga vuxna med ensamhet, psykisk ohälsa och ekonomisk otrygghet."

"Studien bygger på enkätsvar från över 15.000 personer och har genomförts av forskare vid bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Lunds universitet. Resultaten visar att unga vuxna har lägre livstillfredsställelse och mindre mening i livet än äldre. De uppger också betydligt högre nivåer av depression och ångest."

https://www.friatider.se/aldre-svenskar-bland-de-lyckligaste-i-varlden-men-de-yngre-mar-skit

1. Vad beror detta på?
2. Har äldre riggat spelet till sin fördel inom arbete, bostadsmarknad, politik, juridik och sett till att ha ryggen fri samtidigt som de i sina beslut gör allt miserabelt med invandring, brottslighet, ökade skatter, "grön omställning" samt ökade konflikter mellan grupper i samhället "söndra och härska" o.s.v.?
3. Eller är den lägre tillfredsställelsen beroende av relativa orsaker i sina liv där yngre är i ständig flux och inte beroende av materiella faktorer?
4. Har studien någon relevans på de politiska beslut som görs?
Vad menas med äldre?
Om det handlar om pensionärer kan jag förstå det eftersom den generation som fortfarande har ATP pension har det mycket bra. Gör om denna enkät om 10 år och svaren kommer bli helt annorlunda.
De som är 60+ idag har kunnat ta del av den extrema värdeökningen på bostäder de senaste 20 åren. Den epoken är dock förbi och dagens ungdomar kommer inte att få denna chans.
De unga generationerna drabbas i högre grad av effekterna av massinvandringen.
De har blivit skrämda sedan dagis om den kommande klimatkatastrofen och nu blir de hotade med att bli kanonmat i ett krig mot Ryssland.
Något som pensionärer slipper tänka på.
Jag tycker att det är helt logiskt att det har blivit så här.
Citera
2026-02-11, 16:04
Medlem
Jävla generation räkmacka som tog allt men gav inget tillbaka.

Lönen kunde man leva gott på. Hade hus, bil, allt.

Jävla va tur de hade. Tur att vara född i rätt land och rätt tidpunkt.

Jävla orättvist.
Citera
2026-02-11, 16:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Inte hjälpa mig för att göra mig frisk och få mig ut i arbetslivet. Det har jag aldrig skrivit.

Det finns enklare jobb också som inte kräver högskola eller doktorstitlar.
Tror man på sig själv så kan man komma en bit.
Citera
2026-02-11, 16:12
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Japp, världens största egoist är jag. Till och med Trump ligger i lä.
Nej du så illa är det inte.
Jag började min karriär på verkstadsgolvet utan lämplig utbildning och har visat att jag vill jobba och utvecklas och utveckla produktion. Fick erbjudande om utbildning och tackade ja och fick därefter bättre och arbetsuppgifter. Sedan valde jag att studera vidare till en ingenjör och kunde söka mer avancerade jobb rätt snart chefstjänster.
Som chef hade jag möjlighet att hjälpa både yngre och äldre till bra utveckling för dem med bra jobb och bra inkomst.
Är nu pensionär med ratt bra inkomst tack vare jag arbetat och sparat.
De flesta kan göra göra så men många vill inte kämpa sig uppåt och de får de nöja sig med sin situation.
Man får räkna med att "se om sitt egna hus" för det flyger inga stekta sparvar i mun.

Ja du tycker nog det är egoistiskt att jag brytt mig om att skaffa mig bra jobb med bra lön och nu fet pension.
Jag fullblods egoist?, far du dit pepparn växer dit lata stycke.

Det är exakt den där "de flesta kan men många vill inte"-attityden som gör att yngre inte gillar äldre. Ni har noll insikt i att det är högre tryck på allt: tuffare att komma in på utbildningar, svårare att få tag i hyresrätter, dyrare att köpa lägenhet, svårare att få jobb osv.

Det är en väldigt enkel slutsats ni äldre kör med att "alla kan jobba sig upp om man bara vill", utan att ens reflektera över hur svårt det är att få in en fot som ung idag och att det krävs otroligt mycket mer idag än när ni var samma ålder. Det blir lite "let them eat cake" över hela attityden - totalt verklighetsfrånvänt.
Citera
Medlem
Så ser det ut, de som hann få god pension och god välfärd. Jag förstår de ungas oro i denna ruttna värld som växer fram (igen).
Citera
Medlem
Citat:
Vi äldre (50+) lever inte våra liv genom facebock, insta, snap eller tiktok och blev också födda när man fortfarande delade ut hjärnor vid födseln, nu tycks det bara vara en degklump och en mobiltelefon att styra allt med.

Tacka fan att ni mådde bättre under efterkrigstiden och industrialiseringen som blommade ut ordentligt.
Citera
2026-02-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Jävla generation räkmacka som tog allt men gav inget tillbaka.

Lönen kunde man leva gott på. Hade hus, bil, allt.

Jävla va tur de hade. Tur att vara född i rätt land och rätt tidpunkt.

Jävla orättvist.

Först betar man av gymnasiet med bra betyg. Sen tar man studielån och går igenom Tekniska högskolan, 4 år. Sen fixar man jobb, satsar på det, och byter jobb vart 4-5 år. Reser och jobbar i hela världen, och tjänar stålar. Enkelt.
Citera
2026-02-11, 16:13
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Det finns enklare jobb också som inte kräver högskola eller doktorstitlar.
Tror man på sig själv så kan man komma en bit.
https://youtu.be/ks072waMayk?si=Wb4c3uw15mltvU3t
Citera
2026-02-11, 16:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Tacka fan att ni mådde bättre under efterkrigstiden och industrialiseringen som blommade ut ordentligt.

Så IT-bommen och alla möjligheter där var inget som ni yngre fick ta del av då?
Läser då och då om människor som blivit både miljonärer och miljardärer på IT-bommen annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in