2026-02-11, 13:30
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi äldre har fått jobba oss till det vi nu har och vi har levt ett liv där vi skitit i vilka skor eller smink någon influensers använder.

Ja ni kunde jobba, få en bra lön och köpa hus. tyvärr är arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och ekonomin inte som den va när ni jobbade er till det ni har, ni tog den möjligheten ifrån oss. Tack så mycket.
Citera
2026-02-11, 13:31
Medlem
Generationen som alltid kräkt ur sig att ”det var bättre förr” blir plötsligt väldigt defensiv när man tar dem på orden.
Citera
2026-02-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Generationen som alltid kräkt ur sig att ”det var bättre förr” blir plötsligt väldigt defensiv när man tar dem på orden.

Hahaha! Det här är en bra sammanfattning av hela debatten.
Citera
2026-02-11, 13:35
Medlem
Barathrum50s avatar
Att säga "det var bättre förr" är nog omöjligt utan att slå upp den redan öppna dörren. De hade lättare att få arbete, större köpkraft kontra lön och världen var inte lika globalt konkurrenssatt.

Däremot är det inte utan att man kan ta lärdom av de äldre, trots den uppenbara nedförsbacke de levt livet i medan det känns som vi springer i motvind uppförs. Jag tror mycket på det uttjatade snacket om den digitala förstörelsen av lycka. Förr umgicks man, och i slutändan är vi flockdjur. Visst kan man sitta på discord, men tror inte det är ett likvärdigt substitut. Vore kul om det fanns forskning på det.

Slutligen, men med minst lika mycket vikt som de andra punkterna, så tror jag äldre generellt är lyckligare. Man har landat i sig själv och livet på ett annat sätt, så tror även baby boomers då åldrande befolkning var lyckligare än den räkmackegeneration vars tidigare privegier numer blivit tydligt påtagliga.
Citera
2026-02-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Det här är inte något som byggts upp under någon enskild partiledares tid. Det här är något som hållit på i decennier och är inte heller unikt för Sverige utan drabbar hela världen, men främst västvärlden med sina demokratier.

Med klasselement menar jag helt enkelt att de äldre som lyckades någorlunda med att skaffa en förmögenhet och liv i ung ålder hade dessa decennier av tillväxt att öka värdet på sina förmögenheter och hus och bara blev rikare och rikare för relativt lite arbete. Klassresor var mycket enklare att göra också under efterkrigstiden. Så jag jämför egentligen de rika äldre mot de fattiga äldre som inte lyckades lika bra som idag knappt har ett skit, en pension som inte räcker någonstans och måste befinna sig på ett hem där de tas hand om av människor som skiter i dom.

Kolla videon. Den förklarar hur detta gått till mycket bättre än jag kan och orkar i denna tråd. Att bara skylla allt på de äldre är en för simplistisk förklaring och jag tycker det är lite synd att det är där vi hamnar med denna för grundläggande analys. Men vi lever idag i en värld som styrs av politiker som tillhör de äldre generationerna, och där alla resurser och wealth är concentrerad hos dom, samt att politikerna kysser deras rövar på bekostnad av yngre som inte längre ser någon mening att ens avla sig och föda nya barn, vilket besvaras av politiker med att importera ännu fler människor utifrån som ska ta hand om arbetsmarknaden och de äldre. Och när allting kraschar så kommer de äldre generationerna och deras politiker rösta för att skicka de unga ut i krig för att dö.
Inte bara det utan de äldre är också överrepresenterade bland dem som tjallar hemligheter till motståndarsidan,oavset vem som krigar mot vem,när väl ett krig bryter ut.
Citera
2026-02-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Inte bara det utan de äldre är också överrepresenterade bland dem som tjallar hemligheter till motståndarsidan,oavset vem som krigar mot vem,när väl ett krig bryter ut.

Tyvärr tror jag att det enda sättet vi kan få samhället på fötter är att göra om samhället och anpassa det efter människor som faktiskt är de samhällsbärande, det vill säga barnen, de unga och de i medelåldern som faktiskt knegar och drar in skatt till allihoppa. Jag vet inte exakt hur det ska göras men äldres makt och resurser måste successivt tas ifrån dom. Jag som snart är 40-åring är själv villig att låta den nuvarande generationen gå i graven och vara bland de första generationerna som detta görs mot så att vi kan få allt på fötter igen. Det är dags för de äldre att uppoffra för de yngre, och jag vet att dagens egoistiska gamlingar aldrig kommer göra det, så det kommer nog landa på oss i medelåldern att ta den smällen.

Jag föredrar det mycket hellre än att vi bombar sönder varandra och startar på noll för att det finns för många människor och inga framtidsutsikter.
Citera
2026-02-11, 13:44
Medlem
Imnshos avatar
Många i tråden som verkligen hatar sina föräldrar, och/eller mor- och farföräldrar.

Ställ dom mot väggen och kräv förskott på arvet nu!!
Citera
2026-02-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Många i tråden som verkligen hatar sina föräldrar, och/eller mor- och farföräldrar.

Ställ dom mot väggen och kräv förskott på arvet nu!!

Det är just för att folk inte hatar sina föräldrar och mor- och farföräldrar som det här problemet kvarstår. Om det var som du sa skulle förmodligen dom rånas i sina hem och dödas för sina resurser... Istället låter vi hela samhället gå under så att de ska ha det bekvämt sista åren av sina liv.
Citera
2026-02-11, 13:48
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Det är boomers som lever loppan på sin räkmaka och sitt ha begär, gratulerar ni tog allt och fick allt men lämnar inget efter er. De yngre får leta efter brödsmulor och underhålla sig med tik tok och knark.

Jag ska pissa på era gravar!

Ganska bra summering ändå.
Citera
2026-02-11, 13:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Med tanke på att äldre generationen svenskar är fullblodsegoister på alla plan som bara sätter sina egna måenden och agendor i första rummet är det väl inte så konstigt att de mår toppen? Systemet som varit har helt varit till deras fördel och nu skördar de guldfrukt som aldrig de yngre generationer kommer få tillgång till. Boomers är ju första generationen som haft det bättre än deras barn och det märks.
Japp, världens största egoist är jag. Till och med Trump ligger i lä.
Nej du så illa är det inte.
Jag började min karriär på verkstadsgolvet utan lämplig utbildning och har visat att jag vill jobba och utvecklas och utveckla produktion. Fick erbjudande om utbildning och tackade ja och fick därefter bättre och arbetsuppgifter. Sedan valde jag att studera vidare till en ingenjör och kunde söka mer avancerade jobb rätt snart chefstjänster.
Som chef hade jag möjlighet att hjälpa både yngre och äldre till bra utveckling för dem med bra jobb och bra inkomst.
Är nu pensionär med ratt bra inkomst tack vare jag arbetat och sparat.
De flesta kan göra göra så men många vill inte kämpa sig uppåt och de får de nöja sig med sin situation.
Man får räkna med att "se om sitt egna hus" för det flyger inga stekta sparvar i mun.

Ja du tycker nog det är egoistiskt att jag brytt mig om att skaffa mig bra jobb med bra lön och nu fet pension.
Jag fullblods egoist?, far du dit pepparn växer dit lata stycke.
Citera
Avstängd
Gammfolke är väl till stor del smutsigt vänsterpack. De bor i villor i arabfria områden medans yngre generationer måste handskas med somalier och grejer. Näfan. Låt islamfolket luta av gamlingarna sina ägodelar. De får skylla sig själva som tog hit MENA.
Citera
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Du har mycket ilska och bitterhet inom dig, synd för en så ung person som borde sprudla av glädje och nyfikenhet på livet.

Förmodligen har dina föräldrar curlat dig genom uppväxten så du behöver höra dessa ord: sluta göra dig till ett offer, bli vuxen och ta hand om ditt eget öde.

Jag är inget offer jag är förövare, fitta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in