2026-02-11, 12:58
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Du har aldrig tänkt tanken att det finns par som tjänar lika mycket? Eftersom du bekräftar det jag tänker om par som har delad ekonomi, dvs den ena är en snål fan.
Så hur hade du ställt dig om hon tjänade mer då, eller lika mkt? Du låter som en kille så jag utgår från det.

Nej jag vet många gifta som har delad.

Och jag utgår från att du är ett fruntimmer...

Om man tjänar lika mycket så är det ju inga problem, eller hur. Man delar på hyra, gemensamma lån, mat, försäkringar, el, TV, bilkostnader om denna är köpt gemensamt etc. Resten av lönen är ens egna - PUNKTUM. Och ja - jag skulle inte parasitera och kräva att min kärring skulle ge mig av sin lön enkom för att hon tjänar mer än mig - detta vore absurt! Bara fruntimmer har denna inställning...

Hur kul är det för dem som sponsrat sin fru/man eller flick/pojkvän med hundratusentalskronor och när det tar slut så står du där med skägget i brevlådan och känner dig lurad...

IDIOTIER!
Citera
2026-02-11, 13:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Om man tjänar lika mycket så är det ju inga problem, eller hur. Man delar på hyra, gemensamma lån, mat, försäkringar, el, TV, bilkostnader om denna är köpt gemensamt etc. Resten av lönen är ens egna - PUNKTUM. Och ja - jag skulle inte parasitera och kräva att min kärring skulle ge mig av sin lön enkom för att hon tjänar mer än mig - detta vore absurt! Bara fruntimmer har denna inställning...

Hur kul är det för dem som sponsrat sin fru/man eller flick/pojkvän med hundratusentalskronor och när det tar slut så står du där med skägget i brevlådan och känner dig lurad...

IDIOTIER!
Jag tjänar ca 3ggr så mycket som min fru och vi delar på allt. Svårt att ha ett fungerande liv utan det, ska man då välja ett hus och bostadsområde baserat på den lägsta lönen? Bilar och mat till familjen, eller varför inte semester? Ska allt baseras på den som har lägst lön?

Det blir ett rätt trist liv för alla inblandade.
Citera
2026-02-11, 13:34
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det beror lite på hur man ser det, utan äktenskapsförord så har de indirekt delad ekonomi vid en potentiell skilsmässa.
Ja precis, därför tycker jag att det är
jättekonstigt
Citera
2026-02-11, 13:44
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:

IDIOTIER!
Det finns ju människor som bara är ute efter pengarna och lämnar när det börjar sina. Eller som aldrig har tänkt bidra själva utan mest leva bekvämt på någon annan. I såna fall är det självklart fel att en person ska bära hela det ekonomiska ansvaret. Men gör man det får man skylla sig själv med och ska inte sitta och tjura sen.

Jag har en vän som är gift med en man som får ut runt 70 i månaden. Hon utbildade sig men blev svårt sjuk. Trots det, och trots hennes knappa inkomst, förväntas hon betala hälften av alla räkningar och har knappt något kvar att leva på. Dåligt.
Senast redigerad av Knappast....... 2026-02-11 kl. 13:50.
Citera
2026-02-11, 13:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag tjänar ca 3ggr så mycket som min fru och vi delar på allt. Svårt att ha ett fungerande liv utan det, ska man då välja ett hus och bostadsområde baserat på den lägsta lönen? Bilar och mat till familjen, eller varför inte semester? Ska allt baseras på den som har lägst lön?

Det blir ett rätt trist liv för alla inblandade.

Så du skänker bort mycket av dina surt förvärvade penningar? Vid ev. skilsmässa - kommer din fru då ex. få hälften av värdet på ert hus, trots att hon inte betalat lika mycket under tiden ni bott där? Du betalar troligtvis också det mesta av renoveringarna och därmed husets värdestegringar (jag utgår från att ni bor i hus).

Tycker verkligen synd om sådana som dig, även om ni självklart gjort detta val med eftertanke, då så mången äktenskap förr, eller senare, kraschar...
Citera
2026-02-11, 13:53
Avstängd
Citat:
Det du beskriver låter mer som utnyttjande eller rena sol-och-vårare. Det finns människor som bara är ute efter pengarna och lämnar när det börjar sina. Eller som aldrig har tänkt bidra själva utan mest leva bekvämt på någon annan. I sådana fall är det självklart fel att en person ska bära hela det ekonomiska ansvaret. Men gör man det får man skylla sig själv med.

Samtidigt finns det motsatta situationer. Jag har en vän som är gift med en man som får ut runt 70 i månaden. Hon utbildade sig men blev svårt sjuk. Trots det, och trots hennes knappa inkomst, förväntas hon betala hälften av alla räkningar och har knappt något kvar att leva på.

Nej, detta är verkligheten i mången förhållanden/äktenskap. Helt absurt att den som tjänar mest skall sponsra den som tjänar mindre - vilken kommunistisk tanke!

Man kan tycka vad man vill om detta, moraliskt sett - men, det är inte mannens ansvar att sponsra och försörja sin fru/flickvän... (Gäller ditt exempel)
Citera
2026-02-11, 14:06
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Nej, detta är verkligheten i mången förhållanden/äktenskap. Helt absurt att den som tjänar mest skall sponsra den som tjänar mindre - vilken kommunistisk tanke!

Man kan tycka vad man vill om detta, moraliskt sett - men, det är inte mannens ansvar att sponsra och försörja sin fru/flickvän... (Gäller ditt exempel)
De kanske tjänar så pass bra att de inte bryr sig om tjejen sen lämnar och de har betalt hundratusentals kronor. Finns ju gott om ensamma män som åker och hämtar en fru att leva med och försörja utan minsta tanke på att hon ska bidra.

Vi har haft det såhär i 27 år och kommer fortsätta med det. Varken jag eller min man sitter och räknar örena den andra gör av med. Vi bryr oss inte utan unnar den andra saker.
Citera
2026-02-11, 14:08
Avstängd
Citat:
De kanske tjänar så pass bra att de inte bryr sig om tjejen sen lämnar och de har betalt hundratusentals kronor. Finns ju gott om ensamma män som åker och hämtar en fru att leva med och försörja utan minsta tanke på att hon ska bidra.

Vi har haft det såhär i 27 år och kommer fortsätta med det. Varken jag eller min man sitter och räknar örena den andra gör av med. Vi bryr oss inte utan unnar den andra saker.

Tjänar du eller din man mest?
Citera
2026-02-11, 14:17
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Tjänar du eller din man mest?
Det skiljer bara nån tusenlapp. Men i perioder har det skiljt mer och det var ingen skillnad hur vi såg på ekonomin.
Citera
2026-02-11, 14:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Har alltid haft delad ekonomi, jag tänker snarare tvärtom; vem fan har inte det? Vore helt absurt att dela upp allt. Det handlar vanligtvis om att en är en snål fan, och tycker att den andra är mer slösaktig.

Vi använder varandras kort precis som vi vill. Men är det större inköp är det klart att man hör efter med den andra ändå. Jag köpte en grej för 10.000 nyligen, en sån sak tex. Men inte småsummor. Man vet att det är ok men av respekt gör man det.

Vi har alla mail samlade, så intressant eller hemligt är det inte att den måste hållas privat. Min man får läsa min fb om han skulle vilja. Han har inga sociala medier alls, förutom kollar på x då och då från min.
Bara spekulationer men damer brukar ha en 30% större budget eftersom ni köper mer kläder hygien osv. Så det betalar din man?

Vår familj med 5 barn hade gemensam budget, men inte konto, och varje utgift för familjen (inte individen) summerades varje månad och sedan satte den som betalat in minst in på den andres konto. Fungerade utmärkt i 25 år. Enda undantaget var bil och semester som jag mannen betalade eftersom jag hade mycket högre lön.

7 personer hade en total hushållsutgift på 25-35k per månad, som vi delade på.
Citera
2026-02-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ok det låter härligt. Om jag eller han hade så mkt pengar skulle ingen av oss bry oss heller om den andre köpte en bil för den summan.

Vi har inte så mycket pengar heller, (var typ en årslön brutto vid tillfället) men sparade i flera år. Så det var ju inte så att hon inte visste om min plan, men vi hade ingen diskussion om det var rimligt eller inte.

Däremot garaget vi byggde, det är en gemensam kostnad och det diskuterade vi givetvis, eller om vi ska byta ut någon av bruksbilarna, det är ett gemensamt köp.
Citera
2026-02-11, 14:27
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Bara spekulationer men damer brukar ha en 30% större budget eftersom ni köper mer kläder hygien osv. Så det betalar din man?

Vår familj med 5 barn hade gemensam budget, men inte konto, och varje utgift för familjen (inte individen) summerades varje månad och sedan satte den som betalat in minst in på den andres konto. Fungerade utmärkt i 25 år. Enda undantaget var bil och semester som jag mannen betalade eftersom jag hade mycket högre lön.
Okej vad bra!

Har aldrig tänkt på det ens, men jag tror faktiskt att hans klädinköp kostar mer, han kan köpa dyra golfgrejer. Som skor, kläder m.m. Jag går typ aldrig till frissan och har aldrig lagt mkt pengar på hygienartiklar eller kläder. Jag har andra intressen jag lägger pengar på, men det är ganska utmärkande så vill ej skriva det här. Under våra 27 år skulle jag gissa på att vi lagt 50/50

Och har aldrig ens tänk eller sagt "hans" eller mina pengar. Det är våra.

Hör ibland vid kassan "ska du eller jag betala?" skönt att aldrig behöva fundera ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in