2026-02-11, 10:57
Medlem
Det är synd om L som kan få det tufft i förskoleklass sen när hon inte är van att träffa några andra än mamma och pappa i princip. Obegripligt hur man som förälder inte ser detta och inte ens försöker ge sitt barn bättre förutsättningar?!

Jag har en kompis som är förskollärare och hon säger att de märker stor skillnad på barn som börjar på förskolan sent och varit hemma länge och inte verkat haft så stort socialt umgänge mot barn som börjar runt 1-2 år och har det. Det här misstänker jag är ett extremt fall också de flesta som har barn hemma länge har ju annars ett socialt umgänge utanför förskolan och kanske hänger på öppna förskolan osv.
Citera
2026-02-11, 11:20
Medlem
polka-maskinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1D2
Det är synd om L som kan få det tufft i förskoleklass sen när hon inte är van att träffa några andra än mamma och pappa i princip. Obegripligt hur man som förälder inte ser detta och inte ens försöker ge sitt barn bättre förutsättningar?!

Jag har en kompis som är förskollärare och hon säger att de märker stor skillnad på barn som börjar på förskolan sent och varit hemma länge och inte verkat haft så stort socialt umgänge mot barn som börjar runt 1-2 år och har det. Det här misstänker jag är ett extremt fall också de flesta som har barn hemma länge har ju annars ett socialt umgänge utanför förskolan och kanske hänger på öppna förskolan osv.

Jag tänker inte att det är några konstigheter med de familjer som väljer att ha barnen hemma länge (kan personligen avundas dem ibland) men de familjer jag vet som gör så kompenserar för det sociala barnen annars skulle fått genom att gå på förskola. Tex öppen förskola, babysim etc. Men det funkar ju inte för H eftersom HON då måste interagera med andra människor än kassörskan på Rusta osv osv…
Citera
2026-02-11, 11:22
Medlem
Hoppas innerligt att det inte är kö till förskolan i SS. Som förälder hade jag blivit vansinnig om jag inte fick plats till mitt barn för att Hanna skall ha en till Lars och nyttja den någon dag här och där.
Citera
2026-02-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frunilillabyn
Undrar varför hon inte låter L dela själv. Det är ju trots allt barnsäkra knivar. Förskolan är en bra grej om man inte kan ta sitt eget ansvar som förälder och lära sina barn basic grejer hemma.
Tror inte en slö barnkniv är så lätt att skära apelsin med… hon kunde ju valt typ en banan så hade barnet fixat det själv.
Citera
2026-02-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exspektans
Tror inte en slö barnkniv är så lätt att skära apelsin med… hon kunde ju valt typ en banan så hade barnet fixat det själv.

Asså Hannas blickar mot kameran typ ”wow den funkar!”. Hon har helt missat poängen med att ha knivar som barn kan använda SJÄLV. De är till för att barnet ska känna de att kan göra saker självständigt…. Att Hanna håller i Lars hand medan hon själv skär en apelsin ger liksom inte Lars någonting…..
Citera
2026-02-11, 11:39
Medlem
Tror typ inte att L går kvar på förskolan. Dock tror jag inte att Hanna vågar berätta det för sina följare för att hon förstår att många kommer ifrågasätta (med all rätt). Som någon annan skrev så är det ju mysigt att kunna vara hemma länge med barnen men att man då kan behöva kompensera det på något sätt…. Hmmmmmmm
Citera
2026-02-11, 11:42
Avslutad
Vad är poängen med de här barnsäkra knivarna om Hanna ändå håller i dem och skär apelsiner med? Vad gör barnet förutom står där?? Och så jävla dumt att försöka skära apelsinskal med plastkniv. Det var uppenbarligen bara mos av det. Varför inte skapa apelsinerna åt lara o låta henna dela apelsinerna med kniven. Alt banener eller något annat mjukare. Men nej det är hjärndött
Citera
2026-02-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessismore12
Vad är poängen med de här barnsäkra knivarna om Hanna ändå håller i dem och skär apelsiner med? Vad gör barnet förutom står där?? Och så jävla dumt att försöka skära apelsinskal med plastkniv. Det var uppenbarligen bara mos av det. Varför inte skapa apelsinerna åt lara o låta henna dela apelsinerna med kniven. Alt banener eller något annat mjukare. Men nej det är hjärndött

Verkligen. Och det är ju just denna typ av pedagogisk förståelse som blir extra viktig om Lars nu inte ska gå på förskolan. Att hon får öva på olika färdigheter hemma istället, för att kunna växa och utvecklas som person. Hanna tror säkert att hon erbjuder detta, men utifrån vad man får se skulle jag säga att hon misslyckas.

Bra att Lars får vifta lite med kniven i slutet också, det är ett bra sätt att lära hur man hanterar vassa saker
Citera
2026-02-11, 13:09
Medlem
Hoppas L inte tar efter rörelsen att *tjooooha* med knivar.
Citera
2026-02-11, 13:57
Medlem
Knappast.......s avatar
Har aldrig sett såna knivar, är det nån större
skillnad mot leksaksredskap? Jag tänkte bara på hur viktigt det då är att lära barnen förstå allvaret med knivar och inte låta dem fladdra runt med dessa för att de är ofarliga. Med tanke på att H inte ens lät L skära själv så är det ingen fara med en biten 😌
Senast redigerad av Knappast....... 2026-02-11 kl. 14:20.
Citera
2026-02-11, 14:24
Medlem
Sjukdom, shopping, sjukdom, shopping, sjukdom, shopping, sjukdom, shopping
Citera
2026-02-11, 14:34
Medlem
motyls avatar
Säger hon ”vad jag har förstått det som så är det Alla hjärtans dag i helgen” och ser lite tveksam ut? Hon har väl en kalender? Alltså, va..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in