2026-02-11, 12:26
Medlem
TUKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilverfisken2026
Människor födda typ 1995 och framåt har blivit söndercurlade, fått allt de pekat på, fått göra vad de vill. De har haft föräldrar som velat vara deras kompisar framför deras förälder. Deras föräldrar har i sin tur fokuserat på sig själva, sina sociala medier, varit konflikträdda, haft det förspänt ekonomiskt via sina föräldrar. Givetvis mår de unga dåligt. De har inte behövt kämpa för något. De har fått allt serverat. Varit satta på piedestal. När de sedan i vuxenlivet möter minsta motstånd krackelerar hela deras liv.

Håller med till 100%.
De yngre generationerna blir oerhört sköra psykiskt då de blir söndercurlade och inte får en rent biologisk naturlig uppfostran. Människan är faktiskt ett djur och därför bör vi uppfostra våra avkommor så att de ska få de bästa förutsättningarna ur ett biologiskt perspektiv. En djurunge som tagits om hand av människor och inte fått en naturlig uppfostran klarar sig inte i naturen.
Citera
2026-02-11, 12:29
Medlem
Dagens ungdomar anser sig vara missgynnade, de tycker att dom äldre får mer av samhället.

Alla barn i Sverige har gratis sjukvård och tandvård. Glasögon är gratis. Skolan är gratis med gratis mat och läromedel. Buss och tågresor är gratis. Hela barns uppväxt är mer eller mindre gratis. Universitet och högskolor, yrkesutbildningar är gratis. När de får barn får de barnbidrag, föräldraledighet, vabb o c v. Det är väldigt mycket som dom yngre får gratis av samhället tack vare dom äldre som kämpat för dessa rättigheter.

Gamlingarna, som de tycker att systemet gynnar, får bara sina pensioner. För allt annat får de betala själva, även fattigpensionärer som lever under existensminimum.
Citera
2026-02-11, 12:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Jag kan förstå de unga.
Samhället är förstört jmf med oss som växte upp innan säg -90 talet.
Invandring, kriminalitet osv.

Bostadsmarknaden är katastrof för de unga, det är ett viktigt fundament för att må bra att ha tak över huvudet till en rimlig peng.
För väldigt många är ett eget boende knappt nåbar och det skapar en hopplöshet.
Citera
2026-02-11, 12:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Håller med till 100%.
De yngre generationerna blir oerhört sköra psykiskt då de blir söndercurlade och inte får en rent biologisk naturlig uppfostran. Människan är faktiskt ett djur och därför bör vi uppfostra våra avkommor så att de ska få de bästa förutsättningarna ur ett biologiskt perspektiv. En djurunge som tagits om hand av människor och inte fått en naturlig uppfostran klarar sig inte i naturen.

Det var väl formulerat. Och bra jämförelse med djurungar.

Givetvis förtjänar varje unge en sjyst och lyhörd förälder, men de senaste trettio åren har det ju gått åt fanders. Föräldrar har levt i en tro att ju snällare, mer medgörlig och ju färre nej man delar ut ju lyckligare blir ungen (ja, för stunden), men det stjälper ju i längden, vilket vi sedan många år sett. Föräldrar är livrädda för att ungar ska få ett trauma, av att vara ledsen (för att hon inte får som hon vill, eller får allt hon pekar på, vill göra. osv). Sorglig utveckling.

En del av allt detta, tror jag även har att göra med den lavinartade ökningen på könsdysfori. Dels är ungarna mer förvirrade än på evigheter, eftersom de inte fått några gränser, ej heller att de blivit sedda. Lägg till att ingen drar i handbromsen när de får sina (normala) tonårs funderingar och förvirringar. Jävla soppa det blivit. Men det är mina tankar, jag kan ha fel.
Citera
2026-02-11, 12:37
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi äldre (50+) lever inte våra liv genom facebock, insta, snap eller tiktok och blev också födda när man fortfarande delade ut hjärnor vid födseln, nu tycks det bara vara en degklump och en mobiltelefon att styra allt med.
Ni vann svarare lotteriet i att födas i rätt tid. Men det ligger viss sanning i det du skriver med.
Citera
2026-02-11, 12:38
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag har arbetat inom äldrevården och sett dessa undersökningar komma via post till äldre som står i låååång kö för att få komma till ett boende och de ligger ensamma, senila i sina sängar och kan inte ens vända sida i sängen och har blöjor. Vem fyller i dessa undersökningar och skickar tillbaka???
Vet om kommun som redovisaar sååå bra resultat av sina hemtjänstkunder och de jag mött kan inte ens byta kanal på sin TV eller svara i telefon. Vem fyller i? De anhöriga? Knappast.
Vem fyller i?
Bra inlägg, tänkvärt.
Citera
2026-02-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Gamlingarna är väl glada att det snart är över, ynglingarna har ju all skit framför sig

Hahaha 😂 Och många gamlingar är ju höga på morfin också det ska man ej glömma.
Citera
2026-02-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag kan förstå de unga.
Samhället är förstört jmf med oss som växte upp innan säg -90 talet.
Invandring, kriminalitet osv.

Bostadsmarknaden är katastrof för de unga, det är ett viktigt fundament för att må bra att ha tak över huvudet till en rimlig peng.
För väldigt många är ett eget boende knappt nåbar och det skapar en hopplöshet.

Samhället var för jävligt när 40-talister var unga, går inte att jämföra med dagens samhälle. Men de såg till att skapa ett helt nytt samhälle, som var bättre för alla.

Varför gör inte dom yngre generationerna något för att få det bättre? Som gamlingarna som ändrade hela samhället gjorde. Tyvärr hann de inte se till att gamlingarna har det bra i äldrevården, nu ligger dom och ruttnar där med dålig omsorg och ingen bryr sig.
Citera
2026-02-11, 12:41
Medlem
löls avatar
Som några skrev så lever vi äldre inte på internet som de yngre gör.

Är jag på gymmet ser jag folk stirra i sin mobil och chatta medan de tränar. En annan sitter och spelar på telefonen. Den tredje tar en bild av sig själv.
Dom är inte på gymmet mentalt.
Tror inte dom är på jorden mentalt heller.
Flera platser i skallen på en gång sliter ut dig.

Sedan har vi samhället överlag som är helt fucked up tack vara woke och annat skit.
Samt kriminella som troligtvis terroriserar dem i skolan och utanför.
Senast redigerad av löl 2026-02-11 kl. 12:43.
Citera
2026-02-11, 12:43
Medlem
Skulle vara intressant att se siffrorna lite mer analyserade, kan tänka mig att det framförallt är många invandrarungdomar som känner sig undanskuffade och inte välkomna in i det svenska samhället.

Deras föräldrar fick det ju åtminstone bättre än i sina hemländer medans deras barn nog ofta känner sig som andra klassens medborgare.
Citera
2026-02-11, 12:50
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vill du ha jobb idag så går det att hitta men man kan inte räkna med att gå från skolan till ett 60 000kr/mån jobb utan man måste helt enkelt börja från början och vara beredd att göra några skitår.

När jag var 14 år hade jag mitt första sommarjobb, tjänade 25kr/tim svart plus att jag fick mat och husrum och fick då odla tomater, rensa ogräs, bära blommor och allt annat skit men jag fick lön. Sen rullade det på med nya sommarjobb varje år hos både små och större företag. Hade kvällsjobb i en restaurang efter skolan och vissa helger utöver sommarjobben.
Man skapade redan då en inkomst utöver månadspeng och liknande.

Idag är swish den enda kommunikationen som föräldrarna har med sina barn där barnen bara måste ha en ny jacka, ny dator eller vad det nu kan vara.
Er övertro på pappa staten har lett till att föräldrar idag inte "äger" sina egna barn. Det gör staten. Föräldrarna har bara privilegiet att ansvara för barnens uppväxt till de blir runt 20 år.

Ni verkar tolka världen med era solskensglasögon för det är allt ni känner till. "Vadå arbetslös? Gå till närmsta arbetsgivare och be om ett jobb bara? Hur lat är inte dagens ungdomar!"

Ni är verklighetsfrånvända. "Köpte min första dator 79...." Jaha?
Citera
2026-02-11, 12:51
Medlem
Alla ni som anser att boomers är syndabockar till allt elände i era liv kan väl själva se till att ni får det ni vill. Ni kan också göra livet gott åt er själva. Om ni tror att dom har haft en sådan makt så kan även ni ha det. Försök med det som ni tror att dom lyckades med så inser ni att det gick inte riktigt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in