2026-02-11, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det skiljer nog inte så mycket mellan oss. Vi fick ingenting "gratis" i alla fall.
Min första egentliga dator var en ABC-80, borde ha varit runt 1979. Fördelen med att börja från noll som vi gjorde var att vi "tvingades" lära oss från grunden redan från dag ett. Det fanns inte många att fråga.
Fördelen då var att samhällslivet var mindre reglerat, det fanns fler arbeten, det var billigare att skaffa hus och sedan dess har det gått stadigt utför. Du fick möjligheter då, men idag är det värre.
Citera
2026-02-11, 08:09
Medlem
Running_mans avatar
Den äldre generationen växte upp under rekordåren och jobb var allt annat är bristvara.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi äldre (50+) lever inte våra liv genom facebock, insta, snap eller tiktok och blev också födda när man fortfarande delade ut hjärnor vid födseln, nu tycks det bara vara en degklump och en mobiltelefon att styra allt med.
Säger boomers som orsakade finanskrisen 2008. Tack för den.
Citera
2026-02-11, 08:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det skiljer nog inte så mycket mellan oss. Vi fick ingenting "gratis" i alla fall.
Min första egentliga dator var en ABC-80, borde ha varit runt 1979. Fördelen med att börja från noll som vi gjorde var att vi "tvingades" lära oss från grunden redan från dag ett. Det fanns inte många att fråga.

Så var det fast nu är problemet att ungdomarna tror på allt som sägs eller står på nätet utan att filtrera något alls.
Att fråga vuxna med erfarenhet tycks också vara tabu då sanningen tror man hittas på Tiktok.
Citera
2026-02-11, 08:12
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det kommer du inte att klara av, därför att för varje generation som går blir det svagare människor! Tillhör själv Generation X, och hittills har det gått bra i livet för min del. Vi växte upp utan Facebook, Instagram, TikTok och annat skit som är helt ointressant, vi var ute och hittade på kul grejer istället! Att man skaffade internet 1993-94 var för att man var intresserad av tekniken bakom det hela. Många Millenials och Generation Z kan knappt göra nåt i 10 min. utan att de måste glo i telefonen samtidigt och kan/vet nästan ingenting om nånting. Man hade turen att skaffa hus när det var köparnas marknad, lågkonjuktur och höga räntor. Att man sitter bra till idag visste man såklart inget om när man blev husägare, men man har haft tur! När det kommer till det där "ha-begäret" så är det nog lika för alla generationer, vissa vill ha mer än de kan skaffa, och då går de "in i väggen" eller nåt sånt populärt!

Du/ni lever i en falsk trygghet där i era tändstickshus med sina putsade och lögnaktiga fasader, era inövade beteenden och falska leenden.
Men vänta bara tills tillräckligt många av de yngre bildar en majoritet och samtidigt lever i tillräckligt mycket misär för att göra uppror mot er jävla skit.
Då kommer dom och eldar upp era små luftslott och hänger er i närmaste lyckstolpe, är ni redo det?
10-15 arga hungriga och tramadolstinna mördarmaskiner beväpnade med machetes och basebollträn och som slår in fönstret på altanen, tar sig in i huset och släpar ut din gamla och skrynkliga kropp på gatan.

Har man förlorat allt så har man allt att vinna.
Citera
2026-02-11, 08:16
Medlem
Problemet idag med att vara ung är " jämförelser" och delning.. detta att möjlighet till hela tiden jämföra sitt liv o dela detta med andra . Samt att mångas liv inte är så som man delar. .. livet blir då ouppnåligt
Citera
2026-02-11, 08:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Den äldre generationen växte upp under rekordåren och jobb var allt annat är bristvara.

Säger boomers som orsakade finanskrisen 2008. Tack för den.

Vill du ha jobb idag så går det att hitta men man kan inte räkna med att gå från skolan till ett 60 000kr/mån jobb utan man måste helt enkelt börja från början och vara beredd att göra några skitår.

När jag var 14 år hade jag mitt första sommarjobb, tjänade 25kr/tim svart plus att jag fick mat och husrum och fick då odla tomater, rensa ogräs, bära blommor och allt annat skit men jag fick lön. Sen rullade det på med nya sommarjobb varje år hos både små och större företag. Hade kvällsjobb i en restaurang efter skolan och vissa helger utöver sommarjobben.
Man skapade redan då en inkomst utöver månadspeng och liknande.

Idag är swish den enda kommunikationen som föräldrarna har med sina barn där barnen bara måste ha en ny jacka, ny dator eller vad det nu kan vara.
Citera
2026-02-11, 08:28
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Du/ni lever i en falsk trygghet där i era tändstickshus med sina putsade och lögnaktiga fasader, era inövade beteenden och falska leenden.
Men vänta bara tills tillräckligt många av de yngre bildar en majoritet och samtidigt lever i tillräckligt mycket misär för att göra uppror mot er jävla skit.
Då kommer dom och eldar upp era små luftslott och hänger er i närmaste lyckstolpe, är ni redo det?
10-15 arga hungriga och tramadolstinna mördarmaskiner beväpnade med machetes och basebollträn och som slår in fönstret på altanen, tar sig in i huset och släpar ut din gamla och skrynkliga kropp på gatan.

Har man förlorat allt så har man allt att vinna.

Ja ni hade som vanligt "gått in i en vägg" igen när ni inser att det blir hårt motstånd och att ni inte kommer att klara det.
Citera
2026-02-11, 08:33
Medlem
Christopher.s avatar
Är väl ingen nyhet att babyboomergeneration är den mest bortskämda generationen Sverige någonsin skådat, ja de skiter fullständigt i kommande generation.
Citera
2026-02-11, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Äldre svenskar bland de lyckligaste i världen – men de yngre mår skit"

"Äldre svenskar hör till världens lyckligaste. Samtidigt sticker unga vuxna svenskar ut internationellt genom att må betydligt sämre än alla andra åldersgrupper i Sverige, visar en ny stor studie."

"Medan äldre svenskar rapporterar mycket hög livstillfredsställelse kämpar unga vuxna med ensamhet, psykisk ohälsa och ekonomisk otrygghet."

"Studien bygger på enkätsvar från över 15.000 personer och har genomförts av forskare vid bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Lunds universitet. Resultaten visar att unga vuxna har lägre livstillfredsställelse och mindre mening i livet än äldre. De uppger också betydligt högre nivåer av depression och ångest."

https://www.friatider.se/aldre-svenskar-bland-de-lyckligaste-i-varlden-men-de-yngre-mar-skit

1. Vad beror detta på?
2. Har äldre riggat spelet till sin fördel inom arbete, bostadsmarknad, politik, juridik och sett till att ha ryggen fri samtidigt som de i sina beslut gör allt miserabelt med invandring, brottslighet, ökade skatter, "grön omställning" samt ökade konflikter mellan grupper i samhället "söndra och härska" o.s.v.?
3. Eller är den lägre tillfredsställelsen beroende av relativa orsaker i sina liv där yngre är i ständig flux och inte beroende av materiella faktorer?
4. Har studien någon relevans på de politiska beslut som görs?

Jag har arbetat inom äldrevården och sett dessa undersökningar komma via post till äldre som står i låååång kö för att få komma till ett boende och de ligger ensamma, senila i sina sängar och kan inte ens vända sida i sängen och har blöjor. Vem fyller i dessa undersökningar och skickar tillbaka???
Vet om kommun som redovisaar sååå bra resultat av sina hemtjänstkunder och de jag mött kan inte ens byta kanal på sin TV eller svara i telefon. Vem fyller i? De anhöriga? Knappast.
Vem fyller i?
Citera
2026-02-11, 08:49
Medlem
Ungas "olycka" beror mycket på orealistiska och uppskruvade förväntningar som de skapar själva. Ungdomar jämför sig med varandra i sociala medier och har orealistiska förväntningar på tillvaron. Ingen vill vara en "NPC", se alldaglig ut, ha ett vanligt 8-5-jobb eller leva ett vanligt Svenssonliv. Man ska vara entreprenör och influencer, se ut som en fotomodell och köra en Bugatti, annars är man en loser.

För övrigt är det ett välbekant fenomen i alla länder att folk mår bättre när de blir äldre, framför allt i "guldåldern" kring 70. Det behövs ingen konspirationsteori om boomers som skor sig för att förklara det.
Citera
2026-02-11, 08:51
Medlem
T.H.F.C.s avatar
I call bullshit. Åldringarna får numera våndas inför risken att bli våldtagna av hemtjänsten - ett scenario som var otänkbart innan massinvandringen.
Citera
2026-02-11, 08:57
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vill du ha jobb idag så går det att hitta men man kan inte räkna med att gå från skolan till ett 60 000kr/mån jobb utan man måste helt enkelt börja från början och vara beredd att göra några skitår.

När jag var 14 år hade jag mitt första sommarjobb, tjänade 25kr/tim svart plus att jag fick mat och husrum och fick då odla tomater, rensa ogräs, bära blommor och allt annat skit men jag fick lön. Sen rullade det på med nya sommarjobb varje år hos både små och större företag. Hade kvällsjobb i en restaurang efter skolan och vissa helger utöver sommarjobben.
Man skapade redan då en inkomst utöver månadspeng och liknande.

Idag är swish den enda kommunikationen som föräldrarna har med sina barn där barnen bara måste ha en ny jacka, ny dator eller vad det nu kan vara.
Nu kommer den där gamla dängan igen. Ungdomar är lata eftersom jag minsann hade hur mycket jobb som helst eftersom jag tog i från tårna.

Testa att utge dig för en tonåring och skicka iväg några ansökningar till olika tomatodlare. Begär en timlön på 25kr (vi låtsats som att 25kr/tim inte var en ganska hyfsad lön på 80-talet). Du kommer ändå inte få något svar! Idag kan arbetsgivare ta in horder med utländska slavar för en spottstyver. Professionella yrkesutövare som jobbar under omständigheter som svenskar inte varit med om sedan 1800-talet. På 80-talet konkurrerade du med andra svenska ungdomar. Idag konkurrerar svenska ungdomar med hela världen.

Sverige har gått från en av världens lägsta arbetslösheter på 80-talet till att idag ha västvärldens tredje högsta. Kom med i matchen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in