2026-02-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Som om det är socialtjänsten som bestämmer vem som ska få ha barn? Alltså var har det brunnit i proppskåpet på er prussiluskor?

Varför skulle det vara ett dåligt råd? Hon sa ju precis som det var. Risken är närmast 100% att barnet kommer att tvångsplaceras direkt vid födseln och det fanns möjligheter att flytta utomlands med barnet. Ej olagligt.

På vilket sätt skulle socionomer ge rätt vägledning i föräldraskapet?

Den här mamman har aldrig fått möjlighet att vara med sitt barn i en normal vardagsmiljö. I stället har hon placerats på ett utredningshem där frågeställningarna varit färgade av en felaktig diagnos redan från start.

När utgångspunkten är sned blir också bedömningen sned.
Det är dessutom ett faktum att mycket få föräldrar som placeras på utredningshem återförenas med sina barn direkt efteråt. Miljön är konstruerad för att granska, leta brister och dokumentera avvikelser utifrån de frågeställningar socialtjänsten själv formulerat. I många fall arbetar personal med samma socionombakgrund och nära koppling till den myndighet som beställt utredningen.

Det innebär att processen riskerar att bli självbekräftande: Dvs man letar efter problem och hittar problem.

Utredningshem fungerar i praktiken som en förlängning av socialtjänstens bedömning, snarare än en neutral prövning i barnets vardagsmiljö. Därför bör föräldrar noggrant överväga sina alternativ. Ett akut LVU och förhandling i domstol kan vara ett smartare val, än att låta soc kompisar på utredningshemmet helt styra narrativet.

Vad är det du inte fattar när jag säger gång på gång att jag inte läser dina inlägg eftersom du är sjukligt besatt?
Citera
2026-02-11, 10:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Vad är det du inte fattar när jag säger gång på gång att jag inte läser dina inlägg eftersom du är sjukligt besatt?

Bara intresserad av hur man blir så prussiluskig i sina tankegångar som du. Det är faktiskt smått fascinerande. Och det är nog inte bara jag som undrar.
Citera
2026-02-11, 10:17
Avslutad
Citat:
Bara intresserad av hur man blir så prussiluskig i sina tankegångar som du. Det är faktiskt smått fascinerande. Och det är nog inte bara jag som undrar.
Nä det är inte bara du som undrar hur dessa är funtade som. Men som jag skrev till dig i en post så är dom antingen naiva eller en del av problematiken. Jag gissar på det sistnämnda hos dessa som försvarar detta med näbbar å klor.
Citera
2026-02-11, 10:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nä det är inte bara du som undrar hur dessa är funtade som. Men som jag skrev till dig i en post så är dom antingen naiva eller en del av problematiken. Jag gissar på det sistnämnda hos dessa som försvarar detta med näbbar å klor.

Det är inte bara i denna fråga... Det är samma skrot och korn som alltid försvarar staten och myndigheter oavsett fråga.
Citera
2026-02-11, 10:26
Avslutad
Citat:
Det är inte bara i denna fråga... Det är samma skrot och korn som alltid försvarar staten och myndigheter oavsett fråga.
Ja.
Citera
2026-02-11, 10:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja.

Vilket också förklarar varför sjuka saker hänt rent historiskt pga dessa sjuka stövelslickare....Ja det är en sinnessjukdom detta.
Citera
2026-02-11, 10:35
Avslutad
Citat:
Vilket också förklarar varför sjuka saker hänt rent historiskt pga dessa sjuka stövelslickare....Ja det är en sinnessjukdom detta.
Ja det är det verkligen.
Citera
2026-02-11, 11:05
Medlem
Citat:
Detta var min tanke också efter att ha sett dokumentären på SVT. Malins son är inte ens två år fyllda och hon är redan i typ sjätte månaden(?) med ett nytt barn vilket innebär att hon inte lyssnat alls på socialtjänsten utan snarare trotsat dem.
Och jag håller fullständigt med dig kring det puckade ombudet som gav rådet att fly utomlands!
Att stanna i Sverige för att bygga en relation till den första sonen och att säga JA TACK till all vägledning i föräldraskap som erbjuds är den enda rätta vägen att gå om Malin ska få chansen att behålla sitt andra barn hos sig.

Det var ett evigt tjatande i dokumentären om att Malin fått fel diagnos när den ansvarige politikern de intervjuar klart och tydligt säger att IF eller autism INTE ligger till grund för domsluten utan att det handlar om HUR mamman beter sig med sitt barn!
Inte ovanligt att föräldrar som fått barn omhändertaget inom kort skaffar ett nytt barn ibland efter att ha flyttat till ny kommun ,Ett pat i Storbritannien syntes i media för ett antal år sedan de hade fått barn omhändertagna gång på gång 9-10 barn gällde det, föräldrarna uttalade att de tänkte skaffa nya barn så länge det var möjligt i hopp om att de någon gång skulle få behålla ett barn
Citera
2026-02-11, 11:11
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Detta var min tanke också efter att ha sett dokumentären på SVT. Malins son är inte ens två år fyllda och hon är redan i typ sjätte månaden(?) med ett nytt barn vilket innebär att hon inte lyssnat alls på socialtjänsten utan snarare trotsat dem.
Och jag håller fullständigt med dig kring det puckade ombudet som gav rådet att fly utomlands!
Att stanna i Sverige för att bygga en relation till den första sonen och att säga JA TACK till all vägledning i föräldraskap som erbjuds är den enda rätta vägen att gå om Malin ska få chansen att behålla sitt andra barn hos sig.

Det var ett evigt tjatande i dokumentären om att Malin fått fel diagnos när den ansvarige politikern de intervjuar klart och tydligt säger att IF eller autism INTE ligger till grund för domsluten utan att det handlar om HUR mamman beter sig med sitt barn!

Ja det ska bli spännande att följa, visar det sig att socialtjänsten gjort fel så ska hon självklart få hjälp att bygga en relation till sin son och få delad vårdnad.

Men som det ser ut just nu verkar det finnas lite problemområden, 2år in och ”bara” lyckas få 3h umgänge är lite knepigt om du frågar mig. Om jag förstod det rätt verkar hon ha regelbundna samtal med någon form av psykolog också.

Tråkigt om hon hoppat på tåget med övriga trotsiga föräldrar. Slippery slope som snarare resulterar i mer begränsningar.
Citera
2026-02-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Ja det ska bli spännande att följa, visar det sig att socialtjänsten gjort fel så ska hon självklart få hjälp att bygga en relation till sin son och få delad vårdnad.

Men som det ser ut just nu verkar det finnas lite problemområden, 2år in och ”bara” lyckas få 3h umgänge är lite knepigt om du frågar mig. Om jag förstod det rätt verkar hon ha regelbundna samtal med någon form av psykolog också.

Tråkigt om hon hoppat på tåget med övriga trotsiga föräldrar. Slippery slope som snarare resulterar i mer begränsningar.

Kanske beror på att pappan fått rycka in och skydda barnet från Malin under umgängena.
Det glömde UG också ta upp.
Citera
2026-02-11, 11:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaahldemar
Kanske beror på att pappan fått rycka in och skydda barnet från Malin under umgängena.
Det glömde UG också ta upp.

Enligt domstolen ja. Men det är inte samma sak som att det är sant. LVU-domar är nämligen inte faktabaserade, utan berättelsebaserade.
Citera
2026-02-11, 12:06
Medlem
Citat:
Enligt domstolen ja. Men det är inte samma sak som att det är sant. LVU-domar är nämligen inte faktabaserade, utan berättelsebaserade.
Det är ju uppgifter som kommit från den personal som varit på plats under umgängen , det är personal som observerar och för anteckningar över både det som är positivt och det som är negativt om det inte finns problem och om det behövts ingripande och även över hur barnet reagerat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in