2026-02-10, 22:02
Medlem
Mekaniska lösningar är uppenbarligen underskattade, i detta fall en vajer eller en enkel jävla stötstång. 🤔
Citera
2026-02-10, 22:31
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Men skönt att veta att B stolpen inte kan pressas ihop på en fossilare! Dörren funkar alltid oavsett krock med andra ord.
Det blir ju lättare för räddningstjänsten att klippa bort taket och fiska ut dig om bilen inte redan är utbränd när de anländer.
Citera
2026-02-10, 22:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
2018-2022 brann det i genomsnitt 215096 fordon årligen i USA. I snitt omkom det 643 personer i dessa bränder per år.

https://www.nfpa.org/education-and-research/research/nfpa-research/fire-statistical-reports/vehicle-fires

Citat:
According to the National Transportation Safety Board, the data from 2021 shows 41 fatal car crashes involving electric vehicles.

Det omkom runt 40-44.000 årligen i USA i den perioden.
Elbilar har ju vart en mindre andel men man lurar nog sig själv om man är rädd att brinna upp i en elbil men inte i en fossilbil.

Det ovan förtar såklart inte att bilarna inte får bli dödsfällor där man inte kan få upp dörrarna.
Det är givetvis inte okey.
Citera
2026-02-10, 22:37
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nu brinner iof elbilar mer sällan än bensinbilar, men det var inte brandrisken du ondgjorde dig över i inlägget, utan dörrhandtagens konstruktion, som jag tolkade dig alltid är elektriska om bilen är en elbil.
Manipulerad statistik som du själv kan läsa dig till i MSBs rapport. Elektriska handtag är ett djävulskap som dykt upp på flera nya bilmodeller, framför allt batteridrivna bilar. Argumentet för dem är att de minskar luftmotståndet, vilket som bekant är komiskt viktigt när det handlar om batteribilar. Kär man på bensin så spelar det ingen större roll om det går åt några milliliter extra soppa, det kostar inget extra å tar inte mer tid att fylla på. Livet är värt mer än några ören.

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men ja, OM det blir brand brinner det rätt ordentligt, men en bensinbil med spräckt tank brinner rätt bra den med, även utan soppapump.
Tanken sitter innanför kraschburen, med undantag för Ford Pinto som förbjöds. Om den spricker så lär bilen redan vara såpass ihop knycklad att du redan är död. Å även om du skulle överleva och det börjar brinna så går det att släcka med vanlig brandsläckare, alternativt så kväver elden sig själv när syret tar slut då bensin inte kan brinna utan syre. Å diesel är ännu svårare att fjutta på.
Citera
2026-02-10, 22:47
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det omkom runt 40-44.000 årligen i USA i den perioden.
Det är alla som dött i trafiken, inte bara folk som specifikt brunnit upp för att de inte kunde ta sig ut. Hade dock vart intressant å se hur vanligt det är sedan idiotin med elektriska handtag infördes.
Citera
2026-02-10, 22:54
Medlem
Citat:
Immediately after the Model Y struck the tree, the complaint claims, the vehicle erupted in flames. The family alleged that due to the “defective and unreasonably dangerous electronic system for operating the door handles,” which the suit said Tesla designed, built and sold, Tremblett was unable to escape from the burning car.

The complaint mentioned an alleged 911 call Tremblett placed with a dispatcher, explaining that he was trapped in the Model Y.

“I can’t breathe .. it’s on fire. Help please ... I am going to die,” Tremblett said, the complaint alleges. “I’m dying ... Help ... Help.’’

Police immediately arrived at the scene but were unable to extinguish the fire or remove Tremblett from the car, the complaint read. Officers said they heard four explosions in the first 10 minutes of being on the scene, per allegations in the complaint, which claimed that it took four hours for authorities to finally put out the flames.

Är ju inte klarlagt att det var just handtagen som var problemet med att få upp dörrarna. Bilen kan ha fått stora skador på karossen som klämt fast dörrarna som exempel. Sen troligen inte mycket kvar efter branden att undersöka.

Allt i artikeln bygger på vad familjen anser i sin stämning och enligt den finns inte så mycket fakta som styrker deras påstående mer än att det har funnits liknande fall och baserar mycket på att grabben sa att han inte kunde öppna i nödsamtalet.
Citera
2026-02-10, 23:01
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Jag tvivlar på att lås/dörrar måste vara elektroniska bara för bilen är elektrisk.
Visst finns det lösningar för allt, de flesta har dessutom funnits i många decennier. Till och med mekaniska system som låser upp en låst dör vid en krock finns. Problemet är nog snarare att många elbilar byggs i Kina där säkerhet inte prioriteras, å övriga tillverkare tvingas fuska lika mycket som Kineserna för att få ner priset till nivåer som kan konkurrera över huvud taget. Det leder till idiotiska och rentav livsfarliga lösningar som implementeras för att spara några kronor på varje bil.
Citera
2026-02-10, 23:04
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Är ju inte klarlagt att det var just handtagen som var problemet med att få upp dörrarna. Bilen kan ha fått stora skador på karossen som klämt fast dörrarna som exempel. Sen troligen inte mycket kvar efter branden att undersöka.
Så kan det också vara, det är inte ovanligt att karossen deformeras vid en våldsam krock. Räddningstjänsten har hydrauliska kapar som kan klippa bort taket så att man kan lyfta ut de som sitter i bilen specifikt för sådana situationer. Det förutsätter dock att bilen inte brinner upp och kremerar de som sitter i långt innan första brandbilen anländer.
Citera
2026-02-10, 23:24
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det är förarens ansvar att ta reda på sånt. När det finns så är det faktiskt så.
Vilken modell har den under klädseln?
Och det tycker du är en bra säkerhetslösning, OK jag noterar det.

Antar att du kör en Tesla och känner dig lite kränkt?

Har du öppnat länken i min förra kommentar?
Citera
2026-02-11, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Är det något annat bilmärke som ligger ens i närheten av att ha eldat upp sina inledningsvis levande förare såväl som passagerare?

Världens rikaste man Elon säljer den, och ignorerar att människor eldas upp levande.

Vad tycker du om Tesla, och att deras elektroniska dörrar slutar fungera vid krockar?

https://people.com/student-died-trapped-tesla-crashed-fire-family-is-suing-11900346

Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Elektroniska dörrar som dessutom låser automatiskt, även om nån är jättesnabb med hammare och lyckas krossa rutan så ska de först leta rätt på det dolda vredet bakom en dold panel som är olika på alla bilar. Å det i en bil som precis krockat där krockkuddarna löst ut och allt skit som låg löst nu är utspritt överallt samt att hela bilens chassi lär vara deformerat. Å allt det medan bilen brinner kraftigt.

Det är 'sjukt' att moderna bilar är så korkade.
Även vanliga bensin eller dieselbilar har elektriska dörrhandtag.
Om någon sitter i en bil, medan föraren stiger ur och råkar låsa med fjärren, så är personen i bilen inlåst!
Jag steg ur bilen och stängde dörren, och hörde att den låstes. Jag kollade i fickan var nyckeln tagti vägen - men kunde inte hitta den. Som tur var hade jag precis kommit hem, så jag kunde gå efter reservnyckeln. Öppnade och jag hade tappat nyckeln så den lagt sig på tröskeln, och när jag stängde dörren kom den i kläm mellan tröskel och dörrens handskfack.
Jag kollade sen vad som händer ifall man sitter i bilen och trycker på fjärrens låsknapp. Otäck känsla att trycka på fjärren, för man blir inlåst och enda utvägen är att trycka på 'lås-upp'.

Förresten läste jag att Kina nu förbjudit elektriska dörrhandtag, i alla fall på elbilar.
Hur kan tekniker vara så dumma i huvudet? Är det för att spara in på kostnaden av ett manuellt dörrhandtag? Jag bara häpnar!
Citera
2026-02-11, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Som är gömda.
Plus airbags, splitter och skit överallt.

Gömda? Sitter 1 dm under den elektriska. Vid fönsterhissarna
Citera
2026-02-11, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Det blir ju lättare för räddningstjänsten att klippa bort taket och fiska ut dig om bilen inte redan är utbränd när de anländer.

Samma här. Fossilare kan inte brinna? Spännande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in