2026-02-10, 16:50
Medlem
renowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Nödhammaren åker man men stor säkerhet på, automatkörnaren vågar jag inte gissa på.

Första jag hittade när jag Googlade

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1410530-har-du-detta-i-bilen-risk-for-boter-pa-4-500-kronor
Jag finner det tveksamt

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/lufttrycksmatare/nodhammare-5-i-1-030838/
En sådan kan väl knappast anses obefogat innehav vid framförande av personbil?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/slag-brytverktyg/drivdorn-och-kornare/automatkornare-012567/
Samma med denna, den är ju kortare än en standard bläckpenna
Citera
2026-02-10, 16:58
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renown
Jag finner det tveksamt

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/lufttrycksmatare/nodhammare-5-i-1-030838/
En sådan kan väl knappast anses obefogat innehav vid framförande av personbil?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/slag-brytverktyg/drivdorn-och-kornare/automatkornare-012567/
Samma med denna, den är ju kortare än en standard bläckpenna
Fråga i juridik om du känner för det, vi är på gränsen till OT. Personligen tycker jag att det är helt barockt hur lagen tillämpas, men jag har tyvärr ingen influence på området
Citera
2026-02-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Det skrev jag inte heller, drivlinan påverkar brandrisken, samt hur dödlig branden blir. Om bilen inte brinner upp fullständigt inom de första 5 minuterna så kan brandkåren klippa upp taket och lyfta ut dig inom en halvtimme åtminstone. Det stora felet ligger i elektriska handtag samt automatiska lås som alltid ställer till det när du krockar. Det fina med bensinbilar är att när strömmen bryts så stannar också bränslepumpen och därmed tändningen, då dör motorn å resterande bränsle stannar i tanken. Det finns till och med ett lock som hindrar bränslet från att läcka ut om du skulle landa upp och ned, förutsatt att bilen inte är äldre än 40 år.

Å skulle det börja brinna så kan vem som helst släcka branden med en vanlig brandsläckare. Det blir ingen ostoppbar eldkastare som producerar sitt eget syre även om man skulle dränka bilen i vatten.

Nu brinner iof elbilar mer sällan än bensinbilar, men det var inte brandrisken du ondgjorde dig över i inlägget, utan dörrhandtagens konstruktion, som jag tolkade dig alltid är elektriska om bilen är en elbil.

Men ja, OM det blir brand brinner det rätt ordentligt, men en bensinbil med spräckt tank brinner rätt bra den med, även utan soppapump.
Citera
2026-02-10, 17:03
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En fasansfull död.
Citera
2026-02-10, 17:08
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
En fasansfull död.
Här brann fyra inne i en Tesla med oöppningsbara dörrar. De såg varann när de dog.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-14069607/friends-burned-death-trapped-inside-tesla-electronic-doors-failed.html

En film på youtube visar hur det är att laga ett Tesla-handtag. Det består av några motorer och 20 delar och det handtaget kostade 2000 kr och 6 timmar att laga. Hoppas Tesla-ägarna uppskattar sina konstverk. Kommer att kosta en del när de blir äldre.
Citera
2026-02-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Driver du med oss? Om du krockar i en vanlig bil och knockas av krockkudden så kan första bästa person som får syn på vraket enkelt öppna dörren och lyfta ut dig, eftersom att dörren är olåst och har handtag som alltid fungerar.

Men skönt att veta att B stolpen inte kan pressas ihop på en fossilare! Dörren funkar alltid oavsett krock med andra ord.
Citera
2026-02-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En skillnad mot en "vanlig bil" är att på vanliga bilar använder man ALLTID det manuella handtaget för att öppna dörrarna, vilket gör att i alla fall den som är van att åka i den aktuella bilen direkt vet var den ska öppna dörren.
Vid en krissituation kan även ett manuellt handtag i en "vanlig bil" vara svårt att hitta snabbt, för någon som aldrig tidigare åkt i aktuell bilmodell. Hur det då blir med en "nödfunktion" som aldrig används och inte heller finns i andra bilar, kan nog dom flesta lista ut.

Ja jag vet var handtagen sitter, men använder man dom inte regelbundet är det inte så lätt att hitta det och snabbt förstå hur det fungerar. Folk läser inte instruktionsböcker innan dom börja använda en bil, eller andra tekniska apparater.

Bara en sån sak som att folk fått hjälpas ut ur Teslor för att dom inte fått uppdörrarna, eller att folk till och med brunnit inne, talar sitt tydliga språk.
I baksätet sitter till och med det manuella handtaget dolt under klädseln på vissa modeller, hur säkert och smart är det?
https://carup.se/myndighet-granskar-teslas-elektriska-handtag/

Det är förarens ansvar att ta reda på sånt. När det finns så är det faktiskt så.
Vilken modell har den under klädseln?
Citera
2026-02-10, 18:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Tyvärr är Tesla en direkt livsfara och borde förbjudas från svenska vägar. Bland annat så finns det minst 15 bekräftade dödsfall i USA orsakade av att Teslas dörrar slutar gå att öppna.
Citera
2026-02-10, 19:08
Medlem
Kh4ns avatar
Har själv gillat hur Musk visat fingret åt EUs politiker och byråkrater, men just detta var orsaken till att jag inte köpte en Tesla här om året.

Är en så grundläggande sak att jag vill att dörrarna kan öppnas även när bilen är "avstängd". Att sätta en enkel mekanisk funktion, med att öppna en dörr, bakom ett överjävligt tekniskt nätverk är något jag inte kan förstå.

Nog kan man påstå att det är chaufförens ansvar att hålla koll på detta, men inte en enda gång har någon Tesla-ägare instruerat mig om hur jag tar mig ur bilen i en nödsituation, när jag satt mig i bilen.
Snarare har det spenderats mer tid på att visa hur snabbt bilen accelererar, vilket känns tryggt när jag inte vet hur jag skall ta mig ur bilen i ett nödfall, och nödfallets sannnolikhet ökar exponentiellt med den ökande hastigheten.
Citera
2026-02-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nu brinner iof elbilar mer sällan än bensinbilar, men det var inte brandrisken du ondgjorde dig över i inlägget, utan dörrhandtagens konstruktion, som jag tolkade dig alltid är elektriska om bilen är en elbil.

Jag tvivlar på att lås/dörrar måste vara elektroniska bara för bilen är elektrisk.

Man kan ha tex klassiska spiralfjädrar, som när strömmen försvinner automatiskt både låser upp dörren, men kanske även puttar upp den. Det krävs att en motor så att säga pressar tillbaka fjädern för att låsa/stänga vilket inte är något problem vid normal funktion.

Men det är ju en sofistikerad mekanisk lösning, och det blir lite dyrare än att skita i säkerheten så världens rikaste man kan bli ännu rikare.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2026-02-10 kl. 19:32.
Citera
2026-02-10, 20:12
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Finns manuella nödhandtag också

Som är gömda.
Plus airbags, splitter och skit överallt.
Citera
2026-02-10, 21:36
Medlem
solstrålars avatar
Låt mig gissa, insidan av en förardörr på en Pestla har en elektronisk touchknapp för att öppna dörren och inget vanligt bilöppningshandtag

Elidioterna fortsätter att briljera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in