2016-02-14, 18:48
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
[/u][/i][/b]

FYI sa har FED aldrig ogiltigforklarat nagra sedlar utfardade av dem. Sa skulle du mot formodan hitta en $10.000 sedel fran 1914 och vara dum nog att vilja vaxla den till nya $100 sedlar sa ar det inget problem alls.

Aven 'Guld Certifikaten" fran 1863 och 1865 gar bra att vaxla mot vardelosa moderna sedlar om man skulle vilja.

Nar vi kommer in pa sedlar utfardade av diverse privatbanker och territorier som inte var del av USA fore 1912 sa ar dessa tyvarr ogiltiga som betalningsmedel.

Sa personligen haller jag heller en bunt USD an Euro just pga att jag litar bra mycket mer pa USA an Europa vad galler att inte konfiskera invanarnas tillgangar

MvH

MvH
Tack för informationen,Efter lite forskning på nätet så känns Dollarn tryggast.Tänkte växla det mesta och investera lite i guld😊
Citera
2016-02-19, 00:11
Medlem
Tuvalias avatar
Detta med kontanterna är löst. Nu har det tillkommit ytterligare en nöt att knäcka. Ordagrant! Firman som städar och tömmer dödsboet ringde mig idag. I förrådet som va väl beväpnat med två stora (då menar jag stora) hänglås som de fick såga sig in i, hittade de ett kassaskåp i storlek som en kartong som killen beskrev det. Kodlås! Jag har mig veterligen aldrig sett eller hört talas om något kassaskåp än mindre någon kod.
Kassaskåpet tillhör ju dödsboet. Alltså mig!Vill ju såklart veta vad som finns där inuti. Har googlat och hittar fanimej ingenting om hur man ska gå tillväga. Finns det firmor/låssmeder som kan ta sig in i ett relativt stort kassaskåp?
Tacksam för svar
Citera
2016-02-19, 00:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvalia
Detta med kontanterna är löst. Nu har det tillkommit ytterligare en nöt att knäcka. Ordagrant! Firman som städar och tömmer dödsboet ringde mig idag. I förrådet som va väl beväpnat med två stora (då menar jag stora) hänglås som de fick såga sig in i, hittade de ett kassaskåp i storlek som en kartong som killen beskrev det. Kodlås! Jag har mig veterligen aldrig sett eller hört talas om något kassaskåp än mindre någon kod.
Kassaskåpet tillhör ju dödsboet. Alltså mig!Vill ju såklart veta vad som finns där inuti. Har googlat och hittar fanimej ingenting om hur man ska gå tillväga. Finns det firmor/låssmeder som kan ta sig in i ett relativt stort kassaskåp?
Tacksam för svar
Nej, så om man äger ett sånt skåp och glömmer koden så är innehållet förlorat för tid och evighet...

Eller vad tror du själv?
Citera
2016-02-19, 00:21
Medlem
Tuvalias avatar
Ja inte fan vet jag. Då hade jag inte frågat. känns mer och mer konstigt alltihop.
Lite för mycket spänning på en gång i mitt mediokra svenssonliv
😤
Citera
2016-02-19, 04:48
Medlem
Citat:
Tacksam för svar

Jaha..en kartong kan ju vara stor som en skokartong eller som en flyttkartong eller varfor inte en kartong for en lastbilsmotor...Riktigt klen beskrivning.

Men gissningsvis hade ju inte den dode ett 2tons skap inne i sitt lagenhetsforrad. Kan du lyfta skapet sjalv sa kan du garanterat fa upp det utan storre svarigheter med en skarbrannare/vinkelslip genom att kapa upp det bakifran. Se dock till att det inte blir for hett och ev papper innuti brinner upp....

Vager skapet sapass sa det inte gar fa ut utan dolly-karra etc sa far du kontakta en lassmed som garanterat kan ge dig tips pa vem du ska kontakta.
Om du kan hitta en tillverkare av skapet (bricka/namn/gravyr) sa skulle jag bora med att kontakta en aterforsaljare.

MvH
Citera
2016-02-19, 07:51
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jaha..en kartong kan ju vara stor som en skokartong eller som en flyttkartong eller varfor inte en kartong for en lastbilsmotor...Riktigt klen beskrivning.

Men gissningsvis hade ju inte den dode ett 2tons skap inne i sitt lagenhetsforrad. Kan du lyfta skapet sjalv sa kan du garanterat fa upp det utan storre svarigheter med en skarbrannare/vinkelslip genom att kapa upp det bakifran. Se dock till att det inte blir for hett och ev papper innuti brinner upp....

Vager skapet sapass sa det inte gar fa ut utan dolly-karra etc sa far du kontakta en lassmed som garanterat kan ge dig tips pa vem du ska kontakta.
Om du kan hitta en tillverkare av skapet (bricka/namn/gravyr) sa skulle jag bora med att kontakta en aterforsaljare.

MvH

Tack för svar. Storleken ska vara som en flyttkartong. De har fått ut den och den ligger magasinerad tills jag hämtar den. Så förmodligen får jag hem den i bilen antar jag. Inte för jag tror att man förvarar nåt jätte värdefullt i ett förråd. Men märkligt det här med dom dubbla låsen på förrådet. Blir ju spännande att se vad som kan tänkas finnas i. Om jag får upp det vill säga.
Får som du skriver ringa en låssmed. Men jobbar dom med kodlås tro.
Citera
2016-02-19, 13:41
Medlem
Citat:
Tack för svar. Storleken ska vara som en flyttkartong. De har fått ut den och den ligger magasinerad tills jag hämtar den. Så förmodligen får jag hem den i bilen antar jag. Inte för jag tror att man förvarar nåt jätte värdefullt i ett förråd. Men märkligt det här med dom dubbla låsen på förrådet. Blir ju spännande att se vad som kan tänkas finnas i. Om jag får upp det vill säga.
Får som du skriver ringa en låssmed. Men jobbar dom med kodlås tro.

Ar det ett riktigt kassaskap stort som en flyttkartong (576 x 346 x 407 mm)sa kan du glomma du far in/ur det i en bil ensam. Jag har ett liknande skap och det vager ca 500kg. Behovs 2 gubbar for att kunna flytta pa skapet,och da star det pa hjul.... Mitt skap ar fran 30-talet och har kombinationslas. Kodlas later for mig som 80-tal eller nyare

Pratar du om ett klent dokumentskap sa kan du fa upp det med en vanlig hammare.

En lassmed kan garanterat hanvisa dig till nagon som kan kodlas. Men jag skulle borja med att kontakta tillverkaren av skapet/aterforsaljare.

MvH
Citera
2016-02-20, 17:19
Medlem
BlackSundays avatar
Du köper guld. Säljer guldet och ber att få det insatt på det konto. Voila.

Eller så köper du bara guld och ser det som en investering.
Citera
2026-02-09, 03:20
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Har fått 140000 i kontanter när en släkting dog. Var undangömt så finns ju inte registrerat eller testamenterat någonstans.
Hur fan ska jag få in detta på banken? Man knallar ju inte helt sonika in på banken med 140 papp och sätter in dom utan förklaring eller?
Tacksam för svar

Använd pengarna till restaurangbesök,klädköp, matvaror osv.

Sen spar du samma summa av lönen in på ett sparkonto.
Citera
2026-02-09, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki

Misstänker att problemet är löst på de tio år som förflutit sedan tråden var aktiv.
Citera
2026-02-09, 12:37
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Tacksam för svar

Kan du inte berätta för oss nu 10 år senare vad kassaskåpet innehöll? Läste nyss igenom tråden och känner mig mycket nyfiken.
Citera
2026-02-10, 21:26
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki

Restaurangbesök? Man kan inte ens handla på Max med cash längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in