2016-02-09, 21:40
Medlem
Tuvalias avatar
Har fått 140000 i kontanter när en släkting dog. Var undangömt så finns ju inte registrerat eller testamenterat någonstans.
Hur fan ska jag få in detta på banken? Man knallar ju inte helt sonika in på banken med 140 papp och sätter in dom utan förklaring eller?
Tacksam för svar
Citera
2016-02-09, 21:43
Medlem
Varför ska du ha dom på banken, du får ju ingen ränta. Och dessutom utstå risken att du plockat pengar vid sidan av bouppteckningen. Behåll dom hemma.
Citera
2016-02-09, 21:45
Medlem
Betala så mycket som möjligt kontant bara så sparar du din lön på bankkontot istället. 140 000 är inte en SÅ stor summa.

Problemet är väl kanske att de gamla sedlarna blir ogiltiga snart i.o.m. sedelbytet.
Citera
2016-02-09, 21:47
Medlem
Lider med dig, är lite i samma sits. Det jag gjorde var att leta upp en målvakt som jag använde till att "växla" pengarna till nya tusenlappar. I omgångar då givetvis. Men pengarna registreras ju på dennes konto, det är ofrånkomligt.

Alternativt så gör du som jag har sett andra föreslagit i andra trådar, du köper dyr elektronik med öppet köp. Sen lämnar du tillbaka grejorna några dagar senare. Kan inte svara för om det funkar i praktiken dock.
Citera
2016-02-09, 21:49
Medlem
Tuvalias avatar
Men dom här pengarna finns ju inte synliga någonstans. Han har sparat hemma pö om pö i femhundringar. I syfte att dessa pengar inte ska försvinna genom dödsboet pga tex lån osv.
Såklart jag vill ha in dom på banken. Vem fasen vill ha pengar hemma om det tex blir inbrott eller brand.
Citera
2016-02-09, 21:51
Medlem
Uphills avatar
Jo det kan du visst!
Tala om för bankpersonen var pengarna kommer ifrån bara.
Arvsskatt och sådant finns ju inte längre.

Alternativt kan du ge dem till mig. Jag tar bara 25% i provision för att fixa det.

//Uphill från Nigeria
Citera
2016-02-09, 21:52
Medlem
Tuvalias avatar
discoHITLER menar du med att "växla" in att man ger sin vän tex 10000 som han i sin tur sätter in på mitt eller Hens konto?
Citera
2016-02-09, 21:53
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Köp något kontant och sen sälj .. problem solved .. kanske förlorar x antal 1000 men vadå
Citera
2016-02-09, 21:54
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Jo det kan du visst!
Tala om för bankpersonen var pengarna kommer ifrån bara.
Arvsskatt och sådant finns ju inte längre.

Alternativt kan du ge dem till mig. Jag tar bara 25% i provision för att fixa det.

//Uphill från Nigeria

Men jag kan ju inte redovisa vart pengarna kommer ifrån. Då han i hemlighet lagt undan dom. Banken vill ju säkert ha ett namn på släktingen och då är väl risken att det till slut hamnar i dödsboet iaf?
Citera
2016-02-09, 21:56
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Köp något kontant och sen sälj .. problem solved .. kanske förlorar x antal 1000 men vadå

Det är svårt idag sedan penningtvättslagen kom att betala någon kontant. Då får ju den personen i sin tur förklara för sin bank vart hen har fått pengarna ifrån. Sen kan dom ju gå flera led tillbaka för att kolla.
Citera
2016-02-09, 21:58
Medlem
regndroppens avatar
Bara knata in å sätta in cashen
Citera
2016-02-09, 21:59
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvalia
Men jag kan ju inte redovisa vart pengarna kommer ifrån. Då han i hemlighet lagt undan dom. Banken vill ju säkert ha ett namn på släktingen och då är väl risken att det till slut hamnar i dödsboet iaf?
Finns väl automater man kan sätta in 20k per omgång? Det kanske vore något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in