2026-02-10, 13:24
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Allard beter sig i princip som jag beter mig på FB (med skillnaden att Allard egentligen inte är intresserad av svar). Vill man ha svar i fullmäktige kan man inte bete sig som om man skriver på FB, det säger sig självt.

Vad får dig att tro att han egentligen inte är intresserad av svar?
Jag har fattat det som att en av moderaterna kom med vissa påståenden om ÖPs politik, bland annat att de budgeterat för sänkta läkarlöner. Därefter ville inte moderaten svara på frågor om sina påståenden, som Allard påstod vara falska.
Menar du att Allard egentligen inte ville veta varifrån moderaten fått denna uppfattning?

Citat:
Bitch, please

Han blockerade vägen för moderaten och trycker upp en kamera i nyllet på honom och börjar lipa för att någon nuddar honom lite i ansiktet.

Du kan inte mena allvar?

Jag kan hålla med om att ÖP verkligen inte borde glappa så mycket om just detta.
Det har gått inflation i vad som räknas som misshandel. Om någon i affekt viftar till mig (när vi har en hetsig diskussion) så att jag tappar mobilen anser jag mig inte ha blivit utsatt för en våldshandling.
Om man ska vara ett tufft parti som tar fighter för folket passar det sig inte att grina som en vänsterpartist så fort någon stött till en. De kunde ha nöjt sig med att konstatera att (vem det nu var) försökte hindra deras filmande och sedan fokuserat på upprinnelsen till bråket.

Citat:
Sammanhanget är demokratiskt styre. Vill du bli mer som i USA i det avseendet? Eller ska vi försöka bete oss här i Sverige? Jag vet var jag står i frågan.

Det här med att "bete sig" är något av ett tveeggat svärd.
Visst är det bra att ha som mål att alla politiska debatter ska ske under civiliserade och värdiga former, men jag tror att problem kan uppstå när upprätthållandet av den rådande ordningen blir ett självändamål, och därför ett hinder för förändring.
Senast redigerad av Gaupe 2026-02-10 kl. 13:28.
Citera
2026-02-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Hur kan det ens vara tillåtet att "hemlighetsstämpla" hur politiker slösar med isf stulna skattemedel! Det måste bli mer insyn i politiken!
Det är troligtvis ingen som har sekretessbelagt kulturbudgeten. Det känns som att herr Allard har försökt begära ut företagsinformation och dessa är som bekant "företagshemligheter".
Citera
2026-02-10, 13:26
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
Festligt att detta kommer från en som 100% bensäkert skulle börja lipa, springa till polisen och gråta ut i varje tillgänglig kanal om t.ex. jag "råkade nudda dig lite i ansiktet" om vi möttes IRL

Ok, Internet tough guy
Citera
2026-02-10, 13:37
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Vad får dig att tro att han egentligen inte är intresserad av svar?

Hur han uttrycker sig, hur han agiterar, hur han har kört med samma trams i många år. Han är en klassisk populist.

Citat:
Jag kan hålla med om att ÖP verkligen inte borde glappa så mycket om just detta.

Tror du att han genuint vill ha svar om varför moderaten misshandlade hans partikamrat? Det är så här de håller på. De provocerar och sen börjar de lipa att ingen vill prata med dem. Det är så otroligt barnsligt. Tyvärr tilltalar det samhällets svagbegåvade.

Citat:
Det här med att "bete sig" är något av ett tveeggat svärd.
Visst är det bra att ha som mål att alla politiska debatter ska ske under civiliserade och värdiga former, men jag tror att problem kan uppstå när upprätthållandet av den rådande ordningen blir ett självändamål, och därför ett hinder för förändring.

Förändring är inget självändamål. Clownen Trump borde visa med all tydlighet för alla att vi ska vara ganska glada över våra tråkiga svenska politiker. Vi slipper Epstein-skit, Obama-som-apa-videor, hot om att invadera allierade osv osv osv. Om någon tror att samhället skulle bli bättre om Allard styrde så har jag en bro att sälja dem.
Citera
2026-02-10, 13:38
Medlem
Allard är en frisk fläkt i den svenska politiken. Trötta bekväma politiker som är lata och mest intresserade av arvodet.
Citera
2026-02-10, 13:41
Medlem
karlgunnars avatar
Det måste ju va skitjobbigt när mutade pösmunkar till stofilpolitiker blir utmanade av lite vett och sunt förnuft, speciellt eftersom Allard visat sig inte vara mutbar. Klart som korvspad att det kommer bli våldsamt, absolut blir det värre framöver när höjdare som ansett sig kunna styra marionetterna i lokalpolitiken nu inte får sin vilja igenom. Förstå alla hållhakar elitisterna har på varandra och som kommer användas när deras vilja inte går igenom i varenda punkt.
Citera
2026-02-10, 13:43
Avslutad
All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet för Örebropartiet.

Och det är därför alla äckliga sossar gråter ut.
Citera
2026-02-10, 13:55
Medlem
Fred Friendlys avatar
Så, när Allard svär och kastar ur sig invektiv är det okej men när Nooshi avbröt Ebba (vilket är Ebbas paradgren förövrigt) var det ett hot mot demokratin? Välj svärjisar! Var konsekventa.
Citera
2026-02-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Är inte det målet för de flesta partier?
Jag trodde att partikoalitioner var något man sysslade med av nödvändighet, inte att det var ett medvetet mål.
Ja, det är kanske klumpigt av mig att få det att verka som att det endast är det partiet som hoppas på majoritet, absolut. Sen är det väl så att de flesta partierna förstår att det är osannolikt att man lyckas få majoritet och att man måste förhålla sig till verkligheten om man vill kunna påverka över huvud taget.

Det jag menar är att det verkar som att han går "all-in" med just det målet i sikte, och är villig att vara en outsider och bränna alla potentiella broar för samarbeten och inkludering i dessa koalitioner längs vägen. Han slänger ju kängor åt både höger och vänster och beter sig på ett sätt som (uppenbarligen) inte bäddar för något sorts samarbete alls. Det finns alltså ingen "plan B" där man (kanske med en lite mindre naiv världsbild) inser att man i de allra flesta fall måste samarbeta med andra partier om man vill ha möjlighet att driva igenom sina egna förslag - åtminstone fram till dess att man nu lyckas bli ensamt största parti.

På kommunal nivå är det väl fortfarande inte omöjligt att få ensam majoritet (även om det blir mer och mer ovanligt), men det känns ändå som en hyfsat ogenomtänkt strategi och även om de skulle lyckas lär det ju ta många, många år innan de når dit. Vilket som sagt får mig att känna att detta kanske handlar mer om Allard och den bild han vill skapa av sig själv snarare än partiet och politiken.
Citera
2026-02-10, 14:04
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Så, när Allard svär och kastar ur sig invektiv är det okej men när Nooshi avbröt Ebba (vilket är Ebbas paradgren förövrigt) var det ett hot mot demokratin? Välj svärjisar! Var konsekventa.

Båda är kommunister.
Citera
2026-02-10, 14:11
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är troligtvis ingen som har sekretessbelagt kulturbudgeten. Det känns som att herr Allard har försökt begära ut företagsinformation och dessa är som bekant "företagshemligheter".

Exakt, Allard sprider lika mycket desinformation som ett slumpmässigt rysstroll. Kommunernas budgetar är aldrig hemligstämplade. Aldrig. Men det är som det alltid är, att tomma tunnor skramlar mest.

/AI
Citera
2026-02-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Det finns en stor ironi i att man skapat ett oerhört konfliktfyllt samhälle medan den moraliska normen fortfarande är att konflikt skall sopas under mattan med falska påklistrade miner och man bör "tänka på tonen". Det där kanske höll på 60-talet - men det börjar bli allt mer motsägelsefullt.

Jag tror detta delvis kommer spricka upp i vissa miljöer och sammanhang, och Allard är ett tidigt tecken, även om det kommer nagla sig fast förvånansvärt länge i andra.

Du sammanfattar min cyniska analys ganska väl. Det är möjligt att Allard personligen aldrig kommer korrumperas, men att efterföljare gör det. Mitt favoritexempel är Jean-Marie Le Pen i Frankrike, som aldrig blev korrupt, men dottern är mer som en fransk Åkesson - dessvärre.

Att åstadkomma förändringar inom systemet är oerhört svårt eftersom alla incitament och strukturella faktorer pekar i fel riktning. Förändring kräver att elitintressen på högsta nivå ändrar prioriteringar. Det finns en oerhörd begränsning i den populistiska strategin som man bör vara medveten om. Seriös kritik mot Allard (och liknande figurer) börjar här.

Dock kan jag tycka att Allard är en friskare fläkt än genomkorrupta SD, som utger sig för att vara något helt annat än vad de egentligen är.

Det du skriver ovan, det fetmarkerade, är nog tyvärr helt sant. Det är tråkigt att läsa när man inser att det är precis så det är, inte bara i Sverige utan internationellt. En fruktansvärd uppförsbacke således för utmanare av systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in