2026-02-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Om du säljer en tavla för en miljon till en privatperson så rapporteras det inte till Skatteverket. Om du säljer via Bukowskis rapporteras det. (Och som tack för hjälpen får du betala 25 procent av försäljningslikviden i provision till Bukowskis).

Alltså normala affärsmän eller de som säljer varor kan ju inte använda sig av detta?

Det blir 300.000 på en miljon

Och 250.000 tex att använda en mellanhand ?
Citera
2026-02-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Nej nej varit mycket mer än så. Har varit bilar och liknande inblandat också. Säkert 500 000 som mest.

Kanske hade kvitton på alla saker och inte gick med mer i vinst än 50k ? Annars är det skattebrott
Citera
2026-02-10, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Alltså normala affärsmän eller de som säljer varor kan ju inte använda sig av detta?

Det blir 300.000 på en miljon

Och 250.000 tex att använda en mellanhand ?
300.000 blir det inte om du kan visa att du köpt den för mer än en krona. Om du betalat 900.000 blir vinstskatten 30.000 kr.

Men det blir i det fallet ingen vinst eftersom auktionshuset tar 250.000 kr i provision så i själva verket gör du en förlust på 150.000 kr.

De som handlar med konst betalar normalt inte någon provision till auktionshusen eftersom de är så bra kunder. Köparen betalar nämligen också provision. Och om handlaren är köpare så har han antingen rabatt eller betalar ingenting i provision.
Citera
2026-02-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Kanske hade kvitton på alla saker och inte gick med mer i vinst än 50k ? Annars är det skattebrott

Det är ingen som går med vinst när dm säljer gammalt skräp. Självklart gick dödsboet med förlust när sakerna såldes av.
Citera
2026-02-10, 11:02
Avslutad
Citat:
Det är ingen som går med vinst när dm säljer gammalt skräp. Självklart gick dödsboet med förlust när sakerna såldes av.
Hur skulle det då kunna bli skatt på försäljningarna?
Citera
2026-02-10, 11:06
Medlem
Citat:

Det kan det visst vara när det handlar om konst , guld och veteranbilar.
Citera
2026-02-10, 11:11
Medlem
Citat:
Hur skulle det då kunna bli skatt på försäljningarna?

Det blir aldrig någon skatt. Så jag förstår inte vad ts är så uppajagad över. Jag vet ingen som någonsin har betalat skatt för försäljning av lösöre.
Citera
2026-02-10, 11:13
Avslutad
Citat:
Det blir aldrig någon skatt. Så jag förstår inte vad ts är så uppajagad över. Jag vet ingen som någonsin har betalat skatt för försäljning av lösöre.
Nej det är nog ovanligt om sakerna säljs privat eller till förlust. Men vid vinst är man skyldig att betala skatt. Få som bryr sig dock.
Citera
2026-02-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Är det rimligt att sälja saker av värde i Sverige när man betalar 30 procent skatt på det?

Hur undviker man denna kostnad och vart och hur kan man sälja saker av värde utan att betala denna enorma skatt?

50 000 kr är grundavdraget för privat försäljning. Det har inte uppdaterats sedan 1999, vilket gör att man i praktiken skattar på inflation.
Anskaffningsvärden indexeras inte, så vanlig värdeökning över tid behandlas som “vinst” trots att pengarna bara tappat värde.
Man kan inte ens byta samlarobjekt mot likvärdiga objekt utan att skattemässigt anses ha sålt och därför tvingas betala skatt, trots att inga pengar byter ägare.
Citera
2026-02-10, 11:16
Medlem
Citat:

Om du ska sälja av ett arv av värde på 100 tusentals kronor eller miljon belopp och du exempelvis inte har kvitto, då blir det 30 procent skatt?
Citera
2026-02-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Vad är det du säljer som du betalar skatt på?

Aktier.
Helt jävla sinnessjukt att jag först ska skatta på min lön, sen när jag sätter in min lön i aktier och aktierna går upp så ska jag skatta på samma pengar igen.
Citera
2026-02-10, 11:19
Medlem
Citat:
Nej det är nog ovanligt om sakerna säljs privat eller till förlust. Men vid vinst är man skyldig att betala skatt. Få som bryr sig dock.

Jag har aldrig varit med om att någon har varit så uppjagad över det. Man säljer, får in en swish på sitt konto och sen går livet vidare. Varken mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in