Vad ska man med CD-spelare till när USB-minnen är både snabbare och smidigare?
Min dator har hårddiskstationer, så jag kan bara trycka ut en hel hårddisk och stoppa i en annan vid behov.
Du lever kvar på 90-talet – CD är i praktiken helt dött idag.
Köper DVD/BR och CD-skivor
Accepterar att bärbara datorer inte har optiska enheter men skulle vilja ha det... Det finns lätt utbytbara vaggor, för bärbara för att byta mellan extra M.2 2,5" SDD/HDD och slim-ODD.
På stationära datorer är diskläsare ett måste (här hemma). Varför handikappa datorn med att avstå från optisk enhet.
Har en extern USB-brännare men den låter illa och är långsam, så den används endast i nödfall (vet att vi har en men vart??).
Det som återstår i sådana fall är väl ett eget custombygge om man vill ha dvd-läsrae/brännare.
Det säljs mig veterligen inte speciellt mycket mjukvara på cd/dvd längre, sannolikt eftersom näten har blivit så pass snabba att det är rätt simpelt att bara dra hem vad man nu ska ha från nätet, dessutom blir ju patchar etc rätt simpelt att sköta på det viset med.
En gång i tiden var disketter go-to-mediat, men den tiden är för länge sen förbi den med. Att äldre teknik överskuggas av nyare, billigare och snabbare dito är ju inte så underligt egentligen, det sker med datorernas hårdvara med.
Nog 30 år sedan disketterna försvann. Men just för trettio år sedan gick jag en programmeringskurs och fick borland c++ kompilator på ca 12 disketter, varav jag inte fick alla att fungera. Helt värdelöst på alla vis.
Fungerar utmärkt med en extern, som dessutom lättare byta...
Iaf när de gäller laptop. Har dessutom NUC dator, den är samma storlek som en CD läsare hmmm j skulle få plats men bli högre ?
Använder faktiskt läsaren..
Vad får dig att vara så säker på att vi ens behöver USB i framtiden.
Du har väl sett framtidsdokumentären Matrix? I framtiden kommer man bara direkt kunna plugga in hjärnan i datorn och aldrig ̶b̶e̶h̶ö̶v̶a̶ kunna logga ut. Datorn har då allt lagringsutrymme den behöver.
Trodde att de slutade tillverkas, med CD, för minst 5 år sen
Varför ska man ha en CD- läsare?
Allt finns online och måste man spara något, så är USB-minne betydligt enklare
I värsta fall kan man köpa till en DVD-brännare och koppla till USB
Bygger hellre själv datorer nuförtiden, alla datorer som säljs med nyare hårdvara saknar CD-läsare. Hur skall man spela äldre spel och filmer om man inte har piratkopierade grejer på sina hårddiskar redan?
Asiaterna väljer att inte lägga CD-läsare i datorerna eller tillgång till sådana, gör mig besiken, både USB och CD-DVD är bra grejer, inte enbart USB.
Ni andra, har ni tänkt på detta än? Att det enbart är USB som kommer finnas i framtiden på våra datorer om vi inte reagerar?
Jag känner inte många som har behov av CD/DVD i sina vanliga bärbara datorer och surfplattor. Däremot borde det i varje hushåll, finnas inbyggt i varje mediaspelare, som man har kopplat till sin 75"-are, eller kanske i sin media-NAS.
Servermaskiner har ju ofta platser i fronten där man kan trycka in en DVD-spelare, gamla bandare och andra lösningar.
Ett sätt att bygga nya datorer, med plats för DVD, är att köpa gamla lådor, från uttjänta eller trasiga datorer, men att man trycker in allt annat nytt i dom.
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag ser inte vad man skulle kunna använda CD-skivor till idag eftersom de inte rymmer någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av PickAtchuz
Vad ska man med CD-spelare till när USB-minnen är både snabbare och smidigare?
Min dator har hårddiskstationer, så jag kan bara trycka ut en hel hårddisk och stoppa i en annan vid behov.
Du lever kvar på 90-talet – CD är i praktiken helt dött idag.
En CD-skiva rymmer i alla fall ett dussin låtar.
Mycket musik finns inte att hitta via nerladdning eller "streaming". Och i många fall där det går att hitta är ljudkvalitén undermålig. Där kan CD-skivan vara enda möjligheten.
Vinylskivor är helt usla på att återge hur något låter. Så det tar man givetvis till endast då inte heller CD finns att få tag i.
Liknande problematik föreligger med film. Har man ett abonnemang så finns kanske filmen man vill se på ett annat. Och även om du har alla abonnemangen finns ändå många filmer som inte du inte hittar alls på dessa tjänster. Och även om de finns att köpa för nerladdningen eller "streaming" så är de ofta PK-censurerade idag. Vill man se originalen kan gamla DVD ofta vara lösningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Så din läsare är alltså mindre än en skiva?
Hen menade kanske en sån där som är typ halva höjden av en vanlig, som brukade sitta i bärbara och i tunnare terminaler.
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Vad får dig att vara så säker på att vi ens behöver USB i framtiden.
Ingen kan veta hur framtiden blir. Kanske blir uppkopplingarna bara bättre.Men det kan lika gärna gå åt andra hållet, med oroligare tider med långa elavbrott, kapade kablar, sprängda mobilmaster, nedskjutna satelliter och radioutstörningar.
det känns som om denna tråd skapades för typ 12 år sen , 😂. var inte igår jag funderade på detta direkt!!!
finns inte en anledning för mig o många fler att använda cd spelare idag när det finns snabbt internet och USB minnen som e flera gånger snabbare o har mer plats.
Jag ser inte problemet med att stoppa i en egen dvd spelare i datorn. Man behöver köpa ett chassi som det passar till bara.
Jag använder inte heller detta ofta, men precis som TS ser jag ett stort värde i att äga media även om det är obsolet idag.
Jag kan få igång gamla spel mha skivor och köra dem i wine på linux eller i VM. Men det är omöjligt att få tag på dessa via några butiker eller prenumererationer.
Vissa spel kan man köpa på gog uppdaterade för moderna datorer. Men även där vill jag nog faktiskt spara undan dem på fysisk media. Fack hålla på och köra via nätet och så försvinner grejerna sen plötsligt.