2026-02-09, 22:11
Avslutad
Bygger hellre själv datorer nuförtiden, alla datorer som säljs med nyare hårdvara saknar CD-läsare. Hur skall man spela äldre spel och filmer om man inte har piratkopierade grejer på sina hårddiskar redan?

Asiaterna väljer att inte lägga CD-läsare i datorerna eller tillgång till sådana, gör mig besiken, både USB och CD-DVD är bra grejer, inte enbart USB.

Ni andra, har ni tänkt på detta än? Att det enbart är USB som kommer finnas i framtiden på våra datorer om vi inte reagerar?
Citera
2026-02-09, 22:14
Medlem
Har en extern USB cd/dvd-läsare. Funkar hur bra som helst.
Citera
2026-02-09, 22:15
Medlem
Jag slutade att köpa cd/dvd spelare inbyggt i datorerna för snart 10 år sedan. Även på laptop.

Lösningen är att skaffa sig en extern cd/dvd spelare/brännare så har man en som man kan använda till alla datorerna vid behov. Ärligt så åker den fram väldigt sällan.
Citera
2026-02-09, 22:18
Medlem
Fantens avatar
Jag har lite svårt att se problemet med att använda en USB-enhet dom få gånger jag behöver läsa en skiva. Skriva en? Dom gångerna jag har haft det behovet så har jag bjussat på ett 2GBs usb-minne.
Citera
2026-02-09, 22:21
Medlem
Får instämma med de andra här. Köp en extern spelare.

Finns ingen anledning att det ska finnas som standard i nya datorer idag. Finns sådana för disketter också om du gillar det.
Citera
2026-02-09, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag har lite svårt att se problemet med att använda en USB-enhet dom få gånger jag behöver läsa en skiva. Skriva en? Dom gångerna jag har haft det behovet så har jag bjussat på ett 2GBs usb-minne.

Det jag menar, de tvingar oss att byta över till USB minnen. Men cd-läsare är inte så dåligt för gamla spel eller DVD filmer. På t.ex blocket eller tradera finns en del sånt begagnat.
Citera
2026-02-09, 22:32
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xplosion
Det jag menar, de tvingar oss att byta över till USB minnen. Men cd-läsare är inte så dåligt för gamla spel eller DVD filmer. På t.ex blocket eller tradera finns en del sånt begagnat.
Fast jag förstår fortfarande inte vad problemet med att använda en extern enhet är.
Citera
2026-02-09, 22:33
Avslutad
Citat:
Fast jag förstår fortfarande inte vad problemet med att använda en extern enhet är.

Att det tar plats, och tar mycket av det.

Mina usb hårddiskar är små, men ändå stora, även de tar ingen plats. En extern enhet tar alltid plats.
Citera
2026-02-09, 22:35
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Mina usb hårddiskar är små, men ändå stora, även de tar ingen plats. En extern enhet tar alltid plats.
Det gör en intern enhet också. Och till skillnad från en extern läsare, som man lätt kan lägga i en låda när man inte använder den, så tar en intern enhet alltid plats. Mina nuvarande chassi är säkert 2 dm kortare och tar således mindre plats.
Citera
2026-02-09, 22:36
Medlem
Citat:
Bygger hellre själv datorer nuförtiden, alla datorer som säljs med nyare hårdvara saknar CD-läsare. Hur skall man spela äldre spel och filmer om man inte har piratkopierade grejer på sina hårddiskar redan?

Asiaterna väljer att inte lägga CD-läsare i datorerna eller tillgång till sådana, gör mig besiken, både USB och CD-DVD är bra grejer, inte enbart USB.

CD läsare har väl inte funnits på datorer på typ mer än 10år, kanske 20.

Citat:
Ni andra, har ni tänkt på detta än? Att det enbart är USB som kommer finnas i framtiden på våra datorer om vi inte reagerar?

Vad får dig att vara så säker på att vi ens behöver USB i framtiden.
Citera
2026-02-09, 22:37
Avslutad
Citat:
Det gör en intern enhet också. Och till skillnad från en extern läsare, som man lätt kan lägga i en låda när man inte använder den, så tar en intern enhet alltid plats. Mina nuvarande chassi är säkert 2 dm kortare och tar således mindre plats.

Finns dock DVD-läsare som inte tar så mycket plats 2,5 tum, har en i denna datorn jag använder. Tycker bara synd om de som ej får använda sina datorer till Media eller Spel om inte det är USB-hårddiskar och att man fört dom över digitalt redan.
Citera
2026-02-09, 22:40
Medlem
Citat:

Det fina är att det fortfarande säljs och det är inte så svårt att hitta till ett bra pris. Både externa och interna.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/optiska-enheter/dvd-brannare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in