2026-02-09, 22:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det fina är att det fortfarande säljs och det är inte så svårt att hitta till ett bra pris. Både externa och interna.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/optiska-enheter/dvd-brannare.

Problemet är att man måste bygga datorerna själv nu, innan kunde man köpa färdigbyggt med DVD-läsare eller CD-läsare, detta går inte mer på komplett, inet eller dustin, då de inte längre säljer färdigbyggda med dessa enheter.
Citera
2026-02-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xplosion
Problemet är att man måste bygga datorerna själv nu, innan kunde man köpa färdigbyggt med DVD-läsare eller CD-läsare, detta går inte mer på komplett, inet eller dustin, då de inte längre säljer färdigbyggda med dessa enheter.

Ja, på laptop är det lite kört. Men på stationära maskiner brukar det finnas plats att bygga vidare på om man köper färdiga maskiner.

Själv är jag en byggare och alltid varit. Det är ett stort nöje att sätta ihop sin egen maskin utan kompromisser.
Citera
2026-02-09, 23:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Finns dock DVD-läsare som inte tar så mycket plats 2,5 tum, har en i denna datorn jag använder. Tycker bara synd om de som ej får använda sina datorer till Media eller Spel om inte det är USB-hårddiskar och att man fört dom över digitalt redan.
Så din läsare är alltså mindre än en skiva?
Citera
2026-02-09, 23:08
Medlem
systems avatar
Jag tror att senaste köpta datorn med CD-läsare köptes runt 2008.

Edit: sorry, jag såg för sent att det var PC-forat.
Citera
2026-02-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ja, det är tragiskt att tillverkarna inte tänker på dig och de andra åtta personerna som verkligen vill ha dvd-läsare men som ser det som ett oerhört problem att använda en extern läsare

Citat:
Finns dock DVD-läsare som inte tar så mycket plats 2,5 tum, har en i denna datorn jag använder. Tycker bara synd om de som ej får använda sina datorer till Media eller Spel om inte det är USB-hårddiskar och att man fört dom över digitalt redan.
Sticker skivan ut från läsaren då eller?

(Det fanns faktiskt en sådan för musik, Sony D-88: https://www.youtube.com/watch?v=AowJGns66_4 men jag tvivlar starkt på att du hade något liknande i din dator)
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-10 kl. 00:09.
Citera
2026-02-10, 02:03
Avstängd
För mig ville jag inte ha ett chassi som var med den traditionella platsen för cd-läsaren för fanns massa snygga chassi som inte hade den och kunde istället sätta andra coola funktioner där så därav köpte jag en extern cdläsare som jagk an plocka fram, USB finns vid startknappen så då ligger den på datorn under tiden jag använder den. Hur smidigt som helst men som en annan skrev den blockas inte fram så ofta men t.ex lirade i veckan Age of Empires 1 och då körde jag min gamla CD-skicka

Köp en billig cd-läsare istället för att satsa på ett dyrt.
Citera
2026-02-10, 02:35
Medlem
Galejans avatar
Gamla gubbar diskuterar problemen med att teknik utvecklas och att de inte längre återfinner sånt som var standard 2004.

Nej, några CD-spelare var det länge sedan man såg till. Även så kallade floppy diskar hör till det förgångna. Världen gick vidare när behovet av ökat lagringsutrymme växte. Jag ser inte vad man skulle kunna använda CD-skivor till idag eftersom de inte rymmer någonting.
Citera
2026-02-10, 02:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Dom har ju slutat med det för att dom flesta vill inte ha nån, det gick från att vara standard till att vara valbart, och folk valde bort dom så många slutade erbjuda dom så får folk köpa till om dom vill ha.
Citera
2026-02-10, 03:08
Medlem
Citat:
Bygger hellre själv datorer nuförtiden, alla datorer som säljs med nyare hårdvara saknar CD-läsare. Hur skall man spela äldre spel och filmer om man inte har piratkopierade grejer på sina hårddiskar redan?

Asiaterna väljer att inte lägga CD-läsare i datorerna eller tillgång till sådana, gör mig besiken, både USB och CD-DVD är bra grejer, inte enbart USB.

Ni andra, har ni tänkt på detta än? Att det enbart är USB som kommer finnas i framtiden på våra datorer om vi inte reagerar?

Ha en extern spelare. Är det vissa CD/DVD-skivor du använder oftare är det ju bara att göra iso-filer av skivorna och mounta dem vid behov.
Citera
2026-02-10, 03:44
Medlem
Jag fick hem splitterny mjukvara på dvd så sent som för ett-två år sen & den externa läsaren plockades fram senast idag.

Men jag tillhör nog verkligen undantaget, låt den optiska spelaren dö ut nu.
Citera
2026-02-10, 07:21
Medlem
Protons avatar
Citat:
Bygger hellre själv datorer nuförtiden, alla datorer som säljs med nyare hårdvara saknar CD-läsare. Hur skall man spela äldre spel och filmer om man inte har piratkopierade grejer på sina hårddiskar redan?

Asiaterna väljer att inte lägga CD-läsare i datorerna eller tillgång till sådana, gör mig besiken, både USB och CD-DVD är bra grejer, inte enbart USB.

Ni andra, har ni tänkt på detta än? Att det enbart är USB som kommer finnas i framtiden på våra datorer om vi inte reagerar?
Det som återstår i sådana fall är väl ett eget custombygge om man vill ha dvd-läsrae/brännare.

Det säljs mig veterligen inte speciellt mycket mjukvara på cd/dvd längre, sannolikt eftersom näten har blivit så pass snabba att det är rätt simpelt att bara dra hem vad man nu ska ha från nätet, dessutom blir ju patchar etc rätt simpelt att sköta på det viset med.

En gång i tiden var disketter go-to-mediat, men den tiden är för länge sen förbi den med. Att äldre teknik överskuggas av nyare, billigare och snabbare dito är ju inte så underligt egentligen, det sker med datorernas hårdvara med.
Citera
2026-02-10, 07:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Finns spelet på steam, epic eller liknande spelsajt så kan man väl ofta lägga till din kopia där om du äger originalet?

Senaste spelet jag köpte som skiva var något GTA och det har jag mu lagt så jag kan köra från rockstars egna spelklient.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in