2026-02-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Du har väl sett framtidsdokumentären Matrix? I framtiden kommer man bara direkt kunna plugga in hjärnan i datorn och aldrig ̶b̶e̶h̶ö̶v̶a̶ kunna logga ut. Datorn har då allt lagringsutrymme den behöver.

Det finns företag som jobbar med interface mot hjärnan redan idag. Visst, tror inte någon jobbar med lagring än, men det är väl en tidsfråga.
Citera
2026-02-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ingen kan veta hur framtiden blir. Kanske blir uppkopplingarna bara bättre.Men det kan lika gärna gå åt andra hållet, med oroligare tider med långa elavbrott, kapade kablar, sprängda mobilmaster, nedskjutna satelliter och radioutstörningar.

Ja vi kanske skriver i sand
Citera
2026-02-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Finns inga tillverkade de senaste åren med diskettstation(er) Windows A: och B: enheter.

Nya stationära chassin med fack för diskettstationer finns att köpa.
Det finns också USB- diskettstationer.

Disketter lever men kanske inte hos "hippa" innesittande gamers.
På jobbet har vi disketter för robotprogrammen, även om de senaste styrskåpen har USB-portar istället.

en MP3-låt av Wham-Wake Me Up Before You Go-Go. var på ca: 3Mb och fick sprida denna fil med ett speciellt program på 4 disketter!
de disketterna var nog de sista jag använde... låten finns fortfarande kvar i samlingen, i mobilen på 500GB minneskort

skojade bara lite men för 7-8 år sen gick jag en cnc kurs vi skrev programmen på en data simulator ock sparade det vi programmerat på en diskett tänkte redan då att simulator programmet måste vara minst 20 år gammalt
Citera
2026-02-13, 13:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Finns inga tillverkade de senaste åren med diskettstation(er) Windows A: och B: enheter.

På jobbet har vi disketter för robotprogrammen, även om de senaste styrskåpen har USB-portar istället.

en MP3-låt av Wham-Wake Me Up Before You Go-Go. var på ca: 3Mb och fick sprida denna fil med ett speciellt program på 4 disketter!
de disketterna var nog de sista jag använde... låten finns fortfarande kvar i samlingen, i mobilen på 500GB minneskort
Visa mig gärna ett sånt nytt chassi som finns tillgängligt från ett ställe där vanliga privatpersoner köper datordelar. Som inte är new-old stock.
Citera
2026-02-13, 13:31
Medlem
immenhusens avatar
Kör som så många andra med en extern CD/DVD-läsare. Spelar inte, men om jag skulle spela ett gammalt spel som kräver en CD, gör jag helt enkelt bara en diskavbild. Lagringsutrymme är ju i dag inget problem, och minst av allt med avseende på spel från 00-talet, vilka inte sällan vägde in på just en CD eller DVD.

/AI
Citera
2026-02-13, 13:45
Medlem
immenhusens avatar
Citat:

Har fortfarande mitt arkiv med disketter kvar. De flesta med gamla skolarbeten från 90-talet. Tog tag i att göra en backup av dem för några år sedan, för att katalogisera på servern, och innehållet (främst gamla ClarisWorks-filer) gick att återskapa på samtliga disketter! Detsamma med "diskett-dödaren" ZIP, av vilka jag hade några kassetter. Hittade en backup till en hemsida som jag kodade 1995 på en av dem... Använde dock en gammal maskin med diskett- och ZIP-station som mellanhand, första generationens Mac med G3-processor, och som jag enkelt kunde koppla upp till mitt lokala nätverk. Maskinen var en best när det begav sig, och med tiden har jag också hottat upp den med ett USB-kort. Har mest kvar den för dessa typer av uppgifter, för att komma åt all gammal data som ligger i källaren, varefter de tittar fram mellan vårstädningarna. Nu sitter jag dock och försöker komma på sätt till att föra över all min data från gamla SCSI-diskar i de tidiga Mac-datorerna från slutet av 80-talet. Det är klurigare än vad man kan tro...

/AI
Citera
2026-02-15, 20:28
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Visa mig gärna ett sånt nytt chassi som finns tillgängligt från ett ställe där vanliga privatpersoner köper datordelar. Som inte är new-old stock.
Vad menar du med vanligt folk?
Ja det finns flera på Amazon, Fruugo, CDON med flera.
Vad menar du med din svengelska "new-old stock".
En 1.44MB diskett har gått om plats för robotprogram.
Kan du nu sluta med dina off-topic frågorna... fortsätt med trådens ämne eller skapa en tråd om disketter.
Citera
2026-02-16, 09:47
Medlem
swebarbs avatar
Enklast bara köpa en extern skivläsare via usb. Men håller med det är galet att nästan alla chassi som släpps idag inte har längre 5.25 tums uttagen..
Citera
2026-02-16, 09:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Vad menar du med vanligt folk?
Ja det finns flera på Amazon, Fruugo, CDON med flera.
Vad menar du med din svengelska "new-old stock".
En 1.44MB diskett har gått om plats för robotprogram.
Kan du nu sluta med dina off-topic frågorna... fortsätt med trådens ämne eller skapa en tråd om disketter.
Om det är så lätt och finns så många, visa mig ett då.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in