2026-02-09, 12:15
Medlem
Hej,
Vet inte om detta är rätt kategori så ni får ursäkta mig iförväg.
Vill inte lämna ut för mycket information om mig själv men ska försöka sammanfatta min situation.
Jag är 100% svensk och bor i ett annat land sedan jag var 18år då jag ville flytta ifrån sverige .
Jag är väldigt ensam här pga min introverta personlighet (och jag skäms över att jag inte har något jobb/bra utbildning när jag träffar människor i vardagen så det blir mest ytliga konversationer ).
Folk vågar/vill inte prata med mig för jag ser ganska bra ut men är introvert och den kombinationen gör att jag uppfattas som dryg.

Jag har barn tillsammans med en man som jag träffade här och stannade kvar pga jag behöver inte betala för något och det är en ganska cool stad att bo i.
Han betalar som sagt för allt och jag behöver inte göra mer än att ta hand om barnen /städa osv.
Nu har jag tyvärr upptäckt att han har träffat prostituerade i över ett år och andra kvinnor(det har även hänt förut för några år sedan).
Han har alltid ödslat tid på att chatta/träffa /betala för kvinnor vilket jag har ogillat och som har skapat en viss ångest/sovproblem hos mig som jag inte hade förut i livet.
Han säger att det inte ska hända igen vilket jag givetvis inte tror på då det har hänt förut och jag tror att han lider av någon form av sexmissbruk/personlighetsstörning.
I övrigt så trivs jag i hans sällskap då vi kan ha djupa diskussioner om allt och har samma humor/åsikter inom mycket /vi har rest mycket och har många fina minnen .
Vad hade ni gjort i min situation?vi är inte gifta så får inte ett öre av honom vid en seperation.
Vet inte om jag har ork att börja om ifrån ruta ett själv med barnen i sverige -jag har inget i sverige förutom min familj som jag träffar 2 gånger om året när vi åker till sverige tillsammans .

Ibland tänker jag att det skulle vara härligt att bo i sverige nära naturen i ett hus och komma ifrån allt.
Jag är ganska bekväm av mig och får allt som behövs här helt gratis men jag saknar att känna mig speciell i en kärleksrelation och jag saknar att ha nära vänner pga jag skäms över min situation .
Det finns ju en risk att jag vaknar upp som gammal och inte har något alls förutom mina barn.
Ska jag gå online och beskriva min situation precis som jag har gjort här för att försöka få någon att prata med ?
Vilken slags sida ? Jag är inte ute efter engångsligg då jag vet att jag duger precis som jag är och vill inte att mina barn ska behöva skämmas över mig.

Tacksam för svar
/ensam
Citera
2026-02-09, 12:42
Medlem
Vad ska folk svara på?

Det finns dom som finner sig i sån här för att de inte har ork att starta om på nytt. Går att förstå.

Det finns dom som packar ihop och drar. Känns väl rimligt.

Sen kan det ju vara en smula intressant att veta vilken typ av land det rör sig om. Kan ha betydelse för dina utsikter att få med dig barnen.
Citera
2026-02-09, 12:52
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,
Det låter inte så stabilt. Och väldigt ensamt!

Är dina barn små eller nästan vuxna?
Du skulle nog behöva utbildning. Om du ännu har små barn kan du ju tex gå onlinekurser på ett svenskt universitet. Det är gratis för svenskar, men jag vet inte hur det funkar om man är anmäld som utvandrad. Men det kan man ju maila högskolan och fråga.

Du skriver inte vilket land du bor i, men kanske finns där något alternativ som kan passa? Kan du isåfall få fram pengar till kursavgiften?

Vad gäller att ni inte är gifta etc, har du kollat upp landets lagar? Eftersom ni har barn kan det vara så att du har rätt till något.
Barnen måste han nog iallafall betala sin halva för. Man kan ju också avtala att få underhåll även om det inte är obligatoriskt enligt landets lagar. Eller tror du att din sambo kommer att bli jobbig om du vill separera?
Är du i ett land där du kan få socialt understöd? Har du arbetstillstånd? Är du medborgare där?

Du skriver om att vakna upp gammal. Hur står det till med pensionssparandet? Får du rätt till pension i landet där du bor?
I Sverige får man ju i värsta fall äldreförsörjningsstöd, men det är som det låter, försörjningsstöd plus någon extra hundring. Det är väl tyvärr något av en kvinnofälla, det här att åka utomlands och vara hemmamamma och sedan återvända till Sverige och en påver ålderdom när gubben dör eller hittar någon yngre.

Jag tycker att det är bra att du har börjat att fundera på hur DU vill ha livet. Med lite fiffighet och planering kan du säkert komma långt.

Hälsningar
T.
Citera
2026-02-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad ska folk svara på?

Det finns dom som finner sig i sån här för att de inte har ork att starta om på nytt. Går att förstå.

Det finns dom som packar ihop och drar. Känns väl rimligt.

Sen kan det ju vara en smula intressant att veta vilken typ av land det rör sig om. Kan ha betydelse för dina utsikter att få med dig barnen.

Jo,jag förstår.Bara jag själv som måste bestämma mig . Bor i london, deras far har inga större problem med att jag skulle ta med barnen till sverige. Handlar mer om att jag är bekväm att få allt serverat här men måste börja på ruta ett i sverige.
Citera
2026-02-09, 13:25
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyponsoppa12
Handlar mer om att jag är bekväm att få allt serverat här men måste börja på ruta ett i sverige.

Då föreslår jag att du sätter igång något slags mindre projekt för att känna efter om du tycker att det är värt priset att få mer självförverkligande, men också mer ansvar och mindre tid om du skulle bryta upp, flytta och börja jobba. Kan ju bli en chock att stå i Stockholm med barn och resväskor och inte ha tränat på något.

Volontärarbeta? Deltidsarbeta?
Då får du träffa lite folk också.
Citera
2026-02-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej ts,
Det låter inte så stabilt. Och väldigt ensamt!

Är dina barn små eller nästan vuxna?
Du skulle nog behöva utbildning. Om du ännu har små barn kan du ju tex gå onlinekurser på ett svenskt universitet. Det är gratis för svenskar, men jag vet inte hur det funkar om man är anmäld som utvandrad. Men det kan man ju maila högskolan och fråga.

Du skriver inte vilket land du bor i, men kanske finns där något alternativ som kan passa? Kan du isåfall få fram pengar till kursavgiften?

Vad gäller att ni inte är gifta etc, har du kollat upp landets lagar? Eftersom ni har barn kan det vara så att du har rätt till något.
Barnen måste han nog iallafall betala sin halva för. Man kan ju också avtala att få underhåll även om det inte är obligatoriskt enligt landets lagar. Eller tror du att din sambo kommer att bli jobbig om du vill separera?
Är du i ett land där du kan få socialt understöd? Har du arbetstillstånd? Är du medborgare där?

Du skriver om att vakna upp gammal. Hur står det till med pensionssparandet? Får du rätt till pension i landet där du bor?
I Sverige får man ju i värsta fall äldreförsörjningsstöd, men det är som det låter, försörjningsstöd plus någon extra hundring. Det är väl tyvärr något av en kvinnofälla, det här att åka utomlands och vara hemmamamma och sedan återvända till Sverige och en påver ålderdom när gubben dör eller hittar någon yngre.

Jag tycker att det är bra att du har börjat att fundera på hur DU vill ha livet. Med lite fiffighet och planering kan du säkert komma långt.

Hälsningar
T.
Tack för att du tog tiden att svara.
Mina barn är små och jag är nog tillräckligt ung för att påbörja en utbildning och bli lite mer oberoende om jag släpper min bubbla med att bara ta hand om barnen och hemmet.
Barnens far hade betalat för sina barn vid en seperation så jag är inte orolig för detta.
Jag har varit delägare i ett bolag så har sparat lite pensionspengar på detta men det räcker nog inte långt.
Ja,jag är givetvis här helt lagligt och det finns ett socialt stöd för befolkningen precis som i sverige men kanske lite mindre generöst.
Detta handlar nog mest om att jag själv har börjat tänka mer på min situation mer då det nog inte är hållbart med tanke på alla omständigheter.
Citera
2026-02-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Då föreslår jag att du sätter igång något slags mindre projekt för att känna efter om du tycker att det är värt priset att få mer självförverkligande, men också mer ansvar och mindre tid om du skulle bryta upp, flytta och börja jobba. Kan ju bli en chock att stå i Stockholm med barn och resväskor och inte ha tränat på något.

Volontärarbeta? Deltidsarbeta?
Då får du träffa lite folk också.
Låter nog som en bra ide att komma ut i "verkligheten" lite först för att känna på livet utanför hemmet.
Finns ju faktiskt många möjligheter där jag bor egentligen
Citera
2026-02-09, 13:47
Medlem
Du är inte vidare intelligent som satt dig i en situation, utomlands med en sån man. Du borde ha ställt krav på äktenskap för länge sedan. Du är i princip bara en älskarinna/flickvän, lätt utbytbar för honom. Smarta kvinnor som väljer ett liv som ditt ser till att de har skydd av ett äktenskap.

Du får lägga upp en plan innan du lämnar. Skaffa dig en utbildning och arbetserfarenhet. Jag kan tänka mig att du är dryg snarare än ”introvert” som du beskriver dig själv. Du behöver mogna lite och bli mer ödmjuk. Du har genom din pojkvän haft möjlighet att bygga ett nätverk istället har du drygat dig och spillt även den chansen. Du förstår väl själv att skönhet förgås och snart är du utbytt mot en yngre frächare upplaga. Han har inte ens respekt nog att gifta sig med dig. Har du ens ett eget sparkapital?
Citera
2026-02-09, 14:00
Moderator
pbos avatar
Rubrik ändrad från:
Ovanlig situation

/mod
Citera
2026-02-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Du är inte vidare intelligent som satt dig i en situation, utomlands med en sån man. Du borde ha ställt krav på äktenskap för länge sedan. Du är i princip bara en älskarinna/flickvän, lätt utbytbar för honom. Smarta kvinnor som väljer ett liv som ditt ser till att de har skydd av ett äktenskap.

Du får lägga upp en plan innan du lämnar. Skaffa dig en utbildning och arbetserfarenhet. Jag kan tänka mig att du är dryg snarare än ”introvert” som du beskriver dig själv. Du behöver mogna lite och bli mer ödmjuk. Du har genom din pojkvän haft möjlighet att bygga ett nätverk istället har du drygat dig och spillt även den chansen. Du förstår väl själv att skönhet förgås och snart är du utbytt mot en yngre frächare upplaga. Han har inte ens respekt nog att gifta sig med dig. Har du ens ett eget sparkapital?
Han har aldrig velat gifta sig och det har inte varit något krav ifrån mig då jag blev förälskad i honom och inte i hans pengar men visst har det underlättat med en rolig livsstil,resor osv. Jag har helt enkelt blivit kvar och hamnat i en bubbla där jag är hemma med barnen då det inte har funnits några krav på att jag ska behöva jobba.
Mindre kul nu dock när han beter sig så hemskt. Ja,jag håller med om att jag kan bli utbytbar närsomhelst och måste ta tag i mitt liv
Citera
2026-02-09, 14:05
Avstängd
Du är i London. Föddes dina barn där, eller i SVerige?

För övrigt så är det en liten paradox i din berättelse. Du lever lyxigt och är van vid att få allt betalt av din "man".

Alltså behandlar han dig på samma sätt, som han gör med de andra kvinnorna - hororna han betalar för. Även om du kanske har benämningen partner, så verkar det inte vara någon skillnad för honom, allt går att köpa
Citera
2026-02-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du är i London. Föddes dina barn där, eller i SVerige?

För övrigt så är det en liten paradox i din berättelse. Du lever lyxigt och är van vid att få allt betalt av din "man".

Alltså behandlar han dig på samma sätt, som han gör med de andra kvinnorna - hororna han betalar för. Även om du kanske har benämningen partner, så verkar det inte vara någon skillnad för honom, allt går att köpa
Dom är födda i london.Ja,jag håller med om din analys men tycker ändå att om man väljer att skaffa barn med någon är det den personen som man har "valt" och ska hålla sig till. Jag kan tex inte skaffa en ny man lika lätt nu när jag har barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in