2026-02-09, 10:22
Medlem
Någon jag tänkt på rätt mycket är skillnaden mellan Reddit och Flashback, då jag är användare av båda två.

När jag säger Reddit, menar jag till 99% r/sweden, men även andra delar av Reddit, tex ekonomisubs. När man gör inlägg och diskuterar saker på Flashback upplever jag oftast att det är en genuin välvilja att hjälpa trådstartaren hos rätt många skribenter. Kanske 70-95% (beroende på ämne) är personer som faktiskt vill hjälpa till.

Något jag märkt på Reddit är att folk tar VARJE chans de kan att dumförklara andra, oavsett hur legitim deras fråga är. Det är precis som att Redditors har ett inre behov av att känna sig överlägsna andra. Det känns så märkligt eftersom Flashback alltid, enligt samhällsnormen varit "opålitligt" pga dess oseriositet. Jag har själv försökt skapa trådar på Reddit men dom enda som skriver är folk som försöker "sätta dit" en om man antingen glömde en liten men uppenbar detalj. Dom nitpickar även för glatta livet.

Om det diskuteras löner, kapital eller liknande är det knappt lönt att skriva på reddit, eftersom redditors till syne, ej klarar av att någon har det bättre än dem. Men ställer man samma fråga på flashback får man relativt objektiva svar. Ett personligt exempel är att jag frågade i en ekonomisub om det fanns ett sätt förutom löneväxling, att undvika skatt på något sätt för att förbättra pensionen. För att underlätta sade jag att jag var 24 år gammal och tjänade mellan 55-65 000kr per månad. Det enda tråden handlade om var att folk sa att jag ljög om min lön, eller bara allmänt trollade. En moderator i subben sade först att jag inte tjänade så mycket, eftersom medellönen för lokförare bara var 42 000kr. När jag svarade att jag jobbar väldigt mycket övertid och ob, så började han, som jag sa innan, nitpicka med att jag tekniskt sett inte "tjänade" så mycket, då min grundlön var lägre än min månatliga inkomst. Allt för att inte svara på frågan och försöka tillrättavisa någon som tjänar mer än honom.

Har även blivit varnad av en moderator då jag kritiserade hans påhopp hos en 18 årig kille om att han är dum i huvudet som frågade vad skillnaden mellan ett ISK och AF konto var PÅ EN EKONMISUB.

Är det fler som ser detta mönster eller är jag galen?

Varför tror ni att det är såhär? - Själv tror jag att det är pga upp och nedröstfunktionen, samt karmasystemet dom har.
Citera
2026-02-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Varför tror ni att det är såhär? - Själv tror jag att det är pga upp och nedröstfunktionen, samt karmasystemet dom har.
Bingo. Det tror jag med. Samt att jag tror snittåldern på Reddit är 20 år yngre än på Flashback.
Citera
2026-02-09, 10:34
Avstängd
trasig-axels avatar
Användarna på reddit är 13-20 år gamla, samt pedofilgubbarna som är 50+.

En enda interaktion med en reddit-moderator räcker för att aldrig vilja besöka reddit igen.
Citera
2026-02-09, 10:48
Medlem
Reddit är fullt av massa snöflingor.
Har blivit bannad 4 gånger och det har inte ens vart något speciellt grovt språk eller personangrepp.
Citera
2026-02-09, 10:52
Medlem
anomaligns avatar
Skillnaderna går på djupet. Flashback har ett starkt yttrandefrihetsideal, och en strävan att alla röster ska få höras, och moderatorer som modererar opartiskt utifrån ett öppet och fast regelverk.

Citat:
Yttrandefrihet är viktigt. Flashback har en lång historia av att värna om det fria ordet, och har som målsättning att föra den svenska yttrandefrihetstraditionen vidare. Att aktivt försvara åsikts- och yttrandefriheten, även när det gäller de som vill avskaffa eller begränsa samma rättigheter. Flashback tror att detta agerande långsiktigt bidrar till en minskad polarisering i samhället, och en ökad förståelse för de med motsatta åsikter.

Flashback är politiskt och religiöst obunden.
https://www.flashback.org/kontakt

På Reddit å andra sidan är det helt godtyckligt vad som får eller inte får sägas, utifrån vad som är enskilda subreddits position i olika frågor.

Det är inte bara hårdreglerat, det är även helt godtyckligt modererat. Det finns inte ens någon som låtsas som att moderering sker opartiskt någonstans. Moderatorer permabannar användare från subreddits för att de uttrycker en åsikt som går emot "subreddit-linjen". Dessutom kryllar det av bottar och fejkkonton. Vad som står i en tråd, vilken som helst, representerar inte ett genuint deltagande från riktiga människor, för dels är en viss andel "öppet gömda" inlägg pga att de röstats ner (men de är ett mindre problem i sammanhanget), och dels är vissa röster helt raderade eller uteslutna för att de inte stämmer med bilden som moderatorerna vill ge: riktiga röster utesluts och fejkade tillåts om de stämmer med vad moderatorerna vill ha. Jag tror att allt detta skapar en genomgående vibe av fusk och korruption, som tillsammans med den ganska problematiska röstningsmekanismen, påverkar tonen på forumet. Det blir en shitshow av alltihop. Ett kluster av efterblivna ekokammare.
Citera
2026-02-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
Användarna på reddit är 13-20 år gamla, samt pedofilgubbarna som är 50+.

En enda interaktion med en reddit-moderator räcker för att aldrig vilja besöka reddit igen.

Reddit är 20-40 medan Flashback är 40+
Citera
2026-02-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Någon jag tänkt på rätt mycket är skillnaden mellan Reddit och Flashback, då jag är användare av båda två.

När jag säger Reddit, menar jag till 99% r/sweden, men även andra delar av Reddit, tex ekonomisubs. När man gör inlägg och diskuterar saker på Flashback upplever jag oftast att det är en genuin välvilja att hjälpa trådstartaren hos rätt många skribenter. Kanske 70-95% (beroende på ämne) är personer som faktiskt vill hjälpa till.

Något jag märkt på Reddit är att folk tar VARJE chans de kan att dumförklara andra, oavsett hur legitim deras fråga är. Det är precis som att Redditors har ett inre behov av att känna sig överlägsna andra. Det känns så märkligt eftersom Flashback alltid, enligt samhällsnormen varit "opålitligt" pga dess oseriositet. Jag har själv försökt skapa trådar på Reddit men dom enda som skriver är folk som försöker "sätta dit" en om man antingen glömde en liten men uppenbar detalj. Dom nitpickar även för glatta livet.

Om det diskuteras löner, kapital eller liknande är det knappt lönt att skriva på reddit, eftersom redditors till syne, ej klarar av att någon har det bättre än dem. Men ställer man samma fråga på flashback får man relativt objektiva svar. Ett personligt exempel är att jag frågade i en ekonomisub om det fanns ett sätt förutom löneväxling, att undvika skatt på något sätt för att förbättra pensionen. För att underlätta sade jag att jag var 24 år gammal och tjänade mellan 55-65 000kr per månad. Det enda tråden handlade om var att folk sa att jag ljög om min lön, eller bara allmänt trollade. En moderator i subben sade först att jag inte tjänade så mycket, eftersom medellönen för lokförare bara var 42 000kr. När jag svarade att jag jobbar väldigt mycket övertid och ob, så började han, som jag sa innan, nitpicka med att jag tekniskt sett inte "tjänade" så mycket, då min grundlön var lägre än min månatliga inkomst. Allt för att inte svara på frågan och försöka tillrättavisa någon som tjänar mer än honom.

Har även blivit varnad av en moderator då jag kritiserade hans påhopp hos en 18 årig kille om att han är dum i huvudet som frågade vad skillnaden mellan ett ISK och AF konto var PÅ EN EKONMISUB.

Är det fler som ser detta mönster eller är jag galen?

Jag blev permbannad från Reddit för att jag ville utplåna hela planeten vi bor på. På Flashback hade man förstått att det var ett skämt. (Sannolikheten att jag kan utplåna hela planeten är noll).

Det finns en del subreddits som är vettiga. r/Sweden är inte ett av dessa haha
Citera
2026-02-09, 11:11
Medlem
Onanikrems avatar
Som redan nämnt är Reddit mer riktat till yngre och de flamar gärna varandra om inte annat så bara på kul.

Här är vi vanligen lite äldre, jag hjälper gärna de som frågar seriösa frågor oavsett vem det är. Det gör även de flesta andra. Det skapar ett bättre forum och en bättre stämning. Även de jag anser meningsmotståndare kan jag hjälpa om de frågar något, det tror jag är den stora skillnaden.

Att man mötts i en argumentduell tidigare spelar ingen roll för mig. Vissa meningsmotståndare uppskattar jag mer än meningsfränder för de tillför i diskussion. Inte alltid men det händer.
Citera
2026-02-09, 11:28
Medlem
peterZiipens avatar
Skulle säga att det nästan helt och hållet har med upvote-/downvote-systemet att göra. Folk får en liten dopaminkick när de får upvotes - och ett enkelt sätt att generera upvotes är genom att tillrättvisa eller 'sätta dit' personen ovan i kommentarsfältet.

En kort snitsig comeback får ofta mer uppmärksamhet än ett långt inlägg där man faktiskt diskuterar ämnet.
Senast redigerad av peterZiipen 2026-02-09 kl. 11:31.
Citera
2026-02-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Reddit är fullt av massa snöflingor.
Har blivit bannad 4 gånger och det har inte ens vart något speciellt grovt språk eller personangrepp.

Jag håller med om det, men det känns så skumt att folk i min egna ålder beter sig såhär. Att man i varje post, måste skriva helt helt helt korrekt för annars kommer personen börja prata om det istället för ämnet. Att man inte kan dra små skämt som personen i denna tråden som sade att han "skulle spränga jorden" eller något, då något aspigt retard tolkar det på bokstavligt allvar.

Det är så uttröttande att behöva passa varje ord så att man inte råkar uppröra någon snöfliga på andra sidan skärmen, till den grad att det förstör konversationer. Att de som skriver texter som hör till ämnet blir nedröstade, för att någon annan som kom på en snitsik hetsk oneliner-roast ska bli uppröstad då trådstartaren tyckte fel, är också så jävla tröttsamt när man genuint försöker få tips eller diskutera om något.
Citera
2026-02-09, 12:03
Medlem
Custom_mades avatar
Välkommen till internet som det ser ut idag efter att alla normies flyttade in.
Citera
2026-02-09, 12:05
Avstängd
trasig-axels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Reddit är 20-40 medan Flashback är 40+
Ingen över 20 besöker reddit, förutom om det används till porr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in