Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,93%
568 röster
Nej
14,07%
93 röster
2026-02-08, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Jo,visst är det det. Men alla anställda är mer eller mindre ombedda att knipa mun nu. Sen kommer det ut lite småskvaller ändå arbetarna emellan, men till medierna är det tystnadsplikt som gäller.

Och det känns lite som att media (fram till nu åtminstone) har valt ut sina källor lite med skygglapparna på så att det inte är fel sak som kommer ut, det är ju inte direkt svårt att slita tag i första bästa varselklädda individ utanför site och fråga hur det egentligen står till inne på bygget.
Jo, men en VD med pungkulor ska klara av att uttala sig till media i detta läge.
Citera
2026-02-08, 20:55
Avslutad
Absolut! Men både du och jag vet att detta är en scam, och varför VDn inte vill uttala sig.

Jag undrar dock hur det blir när tjänstemannaansvaret träder in i sommar?

Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Jo, men en VD med pungkulor ska klara av att uttala sig till media i detta läge.
Citera
2026-02-08, 21:03
Avslutad
Citat:
Absolut! Men både du och jag vet att detta är en scam, och varför VDn inte vill uttala sig.
Han vågar helt enkelt inte ljuga mer. Jag kan inte dra någon annan slutsats av tystnaden.
Citera
2026-02-08, 22:40
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:

Jag undrar dock hur det blir när tjänstemannaansvaret träder in i sommar?

Jag är juridiskt okunnig....Men tjänstemannaansvar gäller väl offentligt anställda?
Privata sektorn kommer väl inte omfattas av det? Där är det nog andra lagar man få gå efter.

(fast iofs, offentliga medel har ju använts i stor skala så det kan säkert finnas folk att titta närmare på inom myndigheter också)

Dessutom har jag en känsla av att Stegra är konkade innan sommaren, och lagen kommer väl inte gälla retroaktivt?

Känslan som opåläst och okunnig är väl ändå att det som vanligt inte komma vara någon alls som får stå till svars för fiaskot. Ingenting verkar ju hända inom Northvolt härvan, kollar man ens på det från något håll alls?
Citera
2026-02-08, 22:49
Medlem
TELAVIV91s avatar
En vd har oförtjänt eller ej stöd av företagets styrelse. Om stödet är oförtjänt, alltså att denne ljuger för styrelsen är det trolöshet mot huvudman och kan ge mångårigt fängelsestraff och skadestånd på det. Behövs inget speciellt tjänstemannaansvar, det skulle inte göra någon skillnad.
Kanske har vd gett styrelsen full klarhet i företagets situation och anser att bollen nu ligger hos dem.
Citera
2026-02-08, 23:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Jag är juridiskt okunnig....Men tjänstemannaansvar gäller väl offentligt anställda?
Privata sektorn kommer väl inte omfattas av det? Där är det nog andra lagar man få gå efter.

(fast iofs, offentliga medel har ju använts i stor skala så det kan säkert finnas folk att titta närmare på inom myndigheter också)

Dessutom har jag en känsla av att Stegra är konkade innan sommaren, och lagen kommer väl inte gälla retroaktivt?

Känslan som opåläst och okunnig är väl ändå att det som vanligt inte komma vara någon alls som får stå till svars för fiaskot. Ingenting verkar ju hända inom Northvolt härvan, kollar man ens på det från något håll alls?

Du har rätt tjänstemannaansvaret omfattar bara det rättsliga ansvar som offentligt anställda (inom stat, kommun och region) har för fel eller försummelser i sin myndighetsutövning. Det gäller, precis som du noterar, inte retroaktivt.
Citera
2026-02-08, 23:14
Avslutad
Retroaktivt, troligtvis inte nej. Jag är inte heller någon haj på juridik, men något säger mig att en hel del just offentligt anställda har tillåtit detta haveri uppstå och fortgå. Det var väl mer det jag syftade på För dom du säger, det finns nog en och annan i offentlig sektor som bör få pekpinnen över fingrarna för att det har pumpats in skattepengar i detta.

Jag har hoppats på konkurs i flera månader nu, men jag måste erkänna att det har hållit sig vid liv längre än jag trodde. Med det sagt, så skulle det inte förvåna mig om dom mirakulöst nog skulle klara sig till sommaren på ett eller annat sätt

Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler

Citera
2026-02-08, 23:36
Medlem
En detalj i kommunikationen som är bra att reda ut.
Stegra säger att projektet i boden är färdigt till ca 60 procent.
Notera att den siffran är en ihopkladdad sanning. Man tycker själv att designarbete är klart till typ 99%, inköpsarbetet är klart kanske 90%, leveranser av viss process utrustning klart i större delar .... Osv osv. Stegra tycker att vissa siffror är viktigare än andra och viktar de färdiga bitarna högt i sammanvägningen av totalen.

utförandet, dvs byggandet, är bara klart till 30%.
Citera
2026-02-08, 23:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
En vd har oförtjänt eller ej stöd av företagets styrelse. Om stödet är oförtjänt, alltså att denne ljuger för styrelsen är det trolöshet mot huvudman och kan ge mångårigt fängelsestraff och skadestånd på det. Behövs inget speciellt tjänstemannaansvar, det skulle inte göra någon skillnad.
Kanske har vd gett styrelsen full klarhet i företagets situation och anser att bollen nu ligger hos dem.

Det är tvärtom så att styrelsen har ett strikt ansvar, vilket även gäller varje enskild ledamot, att fortlöpande informera sig om bolagets ställning. Styrelsens ansvar är:

- att leda företagets verksamhet
- utse och förordna VD
- att kalla aktieägarna till bolagsstämma
- att ansvara för att skatter och avgifter betalas in
- att se till årsredovisning upprättas varje år och skickas in till Bolagsverket tillsammans med revisorns revisionsberättelse.
VD ska enbart verkställa styrelsens beslut. Att en VD skulle ljuga för styrelsen skulle upptäckas mycket snabbt. Det har ingenting att göra med trolöshet mot huvudman.

Du kan vara förvissad om att allt Stegra kommunicerar (via VD eller annan befattningshavare) sker med styrelsens goda minne.
Citera
2026-02-09, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flezk
Majoriteten av stålverken i USA kör redan ljusbågsugnar. Många av de smälter skrot och DRI. Så ja bara det är ju ”grönare” än masugnarna vi kör på här. De går självklart inte på ren grön energi i USA men försök görs, bla i Colorado. Grejen med stegra är ju att de ska tillverka både DRI och stål på samma plats och att allt ska drivas med grön el. Det är väldigt många indier här på plats som har expertis på DRI och amerikaner som har jobbat på nästan identiska smältverk i USA.. Alltså EAF med spray cooled systems… vidare till LMF, gjutverk, och varmvalsning, alla dessa tillverkade av SMS group både i USA och på Stegra, så maskinerna är inte obekanta för personalen.

Stämmer att EAF verkligen inte är en ny teknik och är den simplaste delen av hela produktionslinan vid tillverkning av stål.

Hantverket börjar efter EAF - det är här Stegra kommer ta lång tid innan de har en stabil produktion och stabila produkter.
Citera
2026-02-09, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91

Sedan är det ägarna som i sin tur i princip har tillsatt styrelsen. Ägarna får väl, än länge är väl bäst att tillägga, göra som de vill med sina pengar. Företaget är inte ens börsnoterat.
Citera
2026-02-09, 02:59
Medlem
wwrs avatar
EU tar 4000 miljarder av våra pengar och satsar på vätgas.

Vätgasproducenterna själva tror att hela sektorn kommer att dö 🤣🤣🤣
Citat:
The new Electrolysers for Europe (E4E) lobby group, set up by six of the continent’s leading electrolyser makers, has published its manifesto, which demands the urgent revision of the EU’s green hydrogen rules by the end of this year because they are “putting the very survival of the RFNBO sector at immediate risk”.

(Renewable Fuels of Non-Biological Origin)

https://www.hydrogeninsight.com/policy/european-electrolyser-makers-demand-urgent-revision-of-rfnbo-rules-that-are-putting-survival-of-hydr ogen-sector-at-immediate-risk-/2-1-1939384
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in