Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
-------
"Barbro Ehnbom introducerade Sofia för Epstein: ”Alltid fört ihop folk”
Publicerad 11 dec 2025 kl 10.00
”Prinsessan Sofia har presenterats för personen i fråga vid ett fåtal tillfällen kring år 2005”, har hovet bekräftat i veckan.
Kontakten förmedlades av den svenska finanskvinnan Barbro Ehnbom.
Det första mötet arrangerades av just Barbro Ehnbom. Det säger hon dock själv att hon inte ”tror”, när Expressen pratar med henne.
Men det finns mejl där man ser att du föreslår att Sofia ska träffa Jeffrey Epstein.
Expressen träffar henne i hennes lägenhet i centrala Stockholm.
– Jag är inte alls säker på det, att jag har skickat det mejlet.
I de släppta mejlen framgår tydligt – som Dagens Nyheter var först med att berätta – att Barbro Ehnbom skrivit:
”Det här är Sofia, aspirerande skådespelerska som just anlände till New York. Det är tjejen jag berättade om innan jag åkte, som jag tänkte att du kanske skulle vilja träffa. Kanske vi kan hälsa på innan du åker i väg för julledighet?”
Epstein svarade:
”Jag är i Karibien. Vill hon komma i ett par dagar? Jag skickar en biljett.”
Enligt hovet nappade Sofia inte på erbjudandet.
Mejlen visar att Epstein betalade för flygbiljetter, hotellnätter och lät unga svenskor bo i hans fastigheter i New York och Paris utan kostnad. Han finansierade också priset ”Female economist of the year” på Handelshögskolan i Stockholm, och var med och valde ut vinnaren varje år.
I början av intervjun säger Barbro Ehnbom att hon inte tror att hon satt samman Epstein och Sofia. Senare medger hon att hon har anordnat ett möte:
– Jag anser att det är mycket fake news och jag vet inte vad som är vad. Men jag vet ju vad som har hänt och vad som inte har hänt. Liksom, hon har ju bara varit med en gång.
Sofia?
– En gång, när det var ett strukturerat möte."
Källa: Expressen.
-------
Räcker med denna, då det tar tid att lägga in källor såhär. Behöver dator för att lägga in det snabbare.
Barbro säger "men hon har ju bara varit med en gång". Tolkar iaf jag som att Barbro var med när Sofia och Epstein sågs som ytligt bekanta på restaurang och filmpremiär.
Så uppfattar inte jag det. Jag uppfattar det som att Sofia och Epstein sågs några gånger, men inte att Barbro var med som ”förkläde”. Tanten svamlar dessutom på rätt bra, försöker bortförklara sig. Vad hon säger får man nog ta med en nypa salt.
Inbjudan till ön var ju enbart för Sofia, det är tydligt oavsett.
Hovets högtravande formulering är också märklig:
”Prinsessan Sofia har presenterats för personen i fråga vid ett fåtal tillfällen”– man presenteras väl för en person endast gång, dvs. första gången man ses? Nästa gång man ses behöver man inte bli presenterad…