2026-02-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Du vill ju bara vara nån rebell mot samhället. Omogen inställning som de flesta växer ifrån vid tonåren.

Självklart är jag det, när samhället inte är byggt för mig. Hela samhället bygger på att man är neurotypisk.
Citera
2026-02-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Nej, min polare som lever loppan har något 3 minuters samtal med en läkare typ var 3de månad, "hur mår du? Är det fortfarande kasst? vill du ha uppdaterat sjukintyg?" "Ja, det är fortfarande kasst. Ja, tack"
"Okej, då skickar jag in det till FK"

FÖRLÄNGT ERSÄTTNING BAM.
På vilket sätt lever han loppan om han nu mår kasst?
Citera
2026-02-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
På vilket sätt lever han loppan om han nu mår kasst?

Fin lägenhet, total frihet, fet ersättning som tickar in med 0 ansträngning. Hur lever han inte loppan? Han kan göra exakt vad han vill med sin tid, han bor helt själv och isolerat. Ett liv för en kung. Sen om han mår kasst eller inte är irrelevant, men självklart säger man att man mår kasst till läkaren så man bara får förlängt om och om igen.
Citera
2026-02-08, 16:24
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Självklart är jag det, när samhället inte är byggt för mig. Hela samhället bygger på att man är neurotypisk.
Alla människor har diagnoser av olika slag. De flesta kör dock på utan att få dem utredda. Man får anpassa sig för att överleva. Du kan inte förvänta dig att världen ska kretsa kring dig som medelpunkt.
Citera
2026-02-08, 16:26
Medlem
Citat:
Fin lägenhet, total frihet, fet ersättning som tickar in med 0 ansträngning. Hur lever han inte loppan? Han kan göra exakt vad han vill med sin tid, han bor helt själv och isolerat. Ett liv för en kung. Sen om han mår kasst eller inte är irrelevant, men självklart säger man att man mår kasst till läkaren så man bara får förlängt om och om igen.
Har han sjukersättning, eller vilken typ av fet ersättning är det han får? Och hur mycket får han i månaden?
Att bo ensam i en lägenhet skulle jag inte definiera som att leva som en kung. Du personligen kanske tycker att det låter fantastiskt, men håller din kompis med? Tycker han själv att hans mående är irrelevant och att han lever som en kung?
Citera
2026-02-08, 16:35
Medlem
Citat:
Har han sjukersättning, eller vilken typ av fet ersättning är det han får? Och hur mycket får han i månaden?
Att bo ensam i en lägenhet skulle jag inte definiera som att leva som en kung. Du personligen kanske tycker att det låter fantastiskt, men håller din kompis med? Tycker han själv att hans mående är irrelevant och att han lever som en kung?

Minns inte vad han sa men över 11 000 iallafall.
Nej, du kanske inte gör det. MEN sådana som han och jag VILL ha det så. Ja, det gör han. Han hatar också tanken av att ha ett arbete. Han VILL vara hemmasittare, han GÖR det, OCH får betalt för det. En total vinnare.
Citera
2026-02-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Alla människor har diagnoser av olika slag. De flesta kör dock på utan att få dem utredda. Man får anpassa sig för att överleva. Du kan inte förvänta dig att världen ska kretsa kring dig som medelpunkt.

Ja, jag försökte oxå "köra på" tills det inte gick nå mer. Jävlar vad hållbart det var. Vänta bara, förr eller senare kommer din kropp eller nervsystem säga ifrån OM du är som mig. Du ser väl alla som blir utbrända etc för att dem ska vara "duktiga" och glädja samhälls indoktrineringen???
Citera
2026-02-08, 16:39
Medlem
Citat:
Minns inte vad han sa men över 11 000 iallafall.
Nej, du kanske inte gör det. MEN sådana som han och jag VILL ha det så. Ja, det gör han. Han hatar också tanken av att ha ett arbete. Han VILL vara hemmasittare, han GÖR det, OCH får betalt för det. En total vinnare.
11k är inte särskilt mycket om man ska betala för sitt eget uppehälle, men om han trivs med den summan är det ju härligt för honom.
Vilken typ av bidrag är det han får, och hur lyckades han få det? Tänker om du i så fall antingen kan lära dig vad han gjorde, eller om det är så att ni har olika förutsättningar där han faktiskt har lägre arbetsförmåga än du har.
Citera
2026-02-08, 16:41
Medlem
Citat:
11k är inte särskilt mycket om man ska betala för sitt eget uppehälle, men om han trivs med den summan är det ju härligt för honom.
Vilken typ av bidrag är det han får, och hur lyckades han få det? Tänker om du i så fall antingen kan lära dig vad han gjorde, eller om det är så att ni har olika förutsättningar där han faktiskt har lägre arbetsförmåga än du har.

Han har aldrig prövat arbete, är väl därför han blir beviljad allt. Jag har redan ansökt om skiten han har, jag får den inte. Det är bara att glömma. Nej, han har bara inget som "stärker hans arbetsförmåga", jag var ju som sagt dum nog att arbeta tidigare i livet som sabbar allt för mig.
Citera
2026-02-08, 16:44
Medlem
felpost
Citera
2026-02-08, 16:45
Medlem
Nej men det kanske är som ni säger. Jag gick hela skolan, gymnasiet (med 50% frånvaro), sedan jobbade jag tillochfrån i några år, sen blev jag helt plötsligen lat vid 23 års ålder. Vaknade upp en dag och hade blivit lat, därför gjorde jag som jag gjorde! Finns ingen mänsklig variation eller något dylikt. Jag hade oturen att jag drabbades av Lat-viruset över natten där! Attans!

Jag blev så lat att jag sålde allt jag ägde! Jäkla lathet
Citera
2026-02-08, 16:46
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ja, jag försökte oxå "köra på" tills det inte gick nå mer. Jävlar vad hållbart det var. Vänta bara, förr eller senare kommer din kropp eller nervsystem säga ifrån OM du är som mig. Du ser väl alla som blir utbrända etc för att dem ska vara "duktiga" och glädja samhälls indoktrineringen???
De flesta som blir utbrända blir det i samband med att de i princip jobbat stressfyllda 80-timmarsveckor utan sömn dessförinnan och haft krävande ansvar att ta hand om familj och annat. Jag får inte intrycket av att du direkt jobbat ihjäl dig. Vad exakt är det som du uppfattar som tortyr med jobben du haft?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in