2026-02-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det där var ett strålande exempel på det som min styvpappa kallar för 'tonårslogik', men you do you kid.
Avvikelse finns alltid.

Är väl inte mer ologiskt än att någonting känns som det kostar mer för att man ser när pengarna försvinner fysiskt. Låter snarare lite efterblivet.

För mig är mina pengar det som finns på bankkontot, ev kontanter räknas inte in där iom att de inte syns digitalt, de är lit bonus utöver

Det är inte samma som att man inte vet att ett Snickers kostar 10 kr oavsett hur man väljer att betala den, men tråden handlar om den psykologiska effekten av att handla med kontanter. Jag tror du missförstod och tror att jag tar ut kontanter och sen låtsas att det är gratis (Tar aldrig ut kontanter mer än i undantagsfall när man faktiskt måste ha kontanter), och det var inte det jag skrev.
Citera
2026-02-08, 13:01
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag är tvärtom.

Kontanter är låtsaspengar som det inte märks när man spenderar, iom att summan på ens bankkonto inte ändras.

Om jag mot förmodan har kontanter räknar jag inte in dem i mina tillgångar, och det man köper för den känns som man får något gratis.

Håller faktiskt med. Upplever också att (svenska) kontanter inte är värda mycket. Pengarna på bankkontot kan man spara och använda till vad man vill, men om man sätter in sina kontanter på banken kan det skapa problem. Man vågar inte heller spara kontanter eftersom de kan göras värdelösa inom en snar framtid. Så när jag har kontanter känner jag ett behov att använda upp dem så snabbt som möjligt.
Citera
2026-02-08, 13:07
Medlem
Vid några få tillfällen har jag haft såpass mycket kontanter i handen som jag får i inkomst varje månad och det är en mäktig känsla att hålla i så mycket kontanter.

I vanliga fall har man kanske upp til 500 kr, just in case.

Iallafall, själv märker jag ingen skillnad i köpbeteende om jag har kontanter eller kort. Det är väl mest att nuförtiden så får man fråga om de överhuvudtaget tar emot kontanter och det gör de sällan.

Kör alltid mot en budget, vars siffror håller sig väldigt bra med erfarenhet hur ekonomin sett ut under en längre tid.
Citera
2026-02-08, 13:07
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag använder sällan kontanter (av praktiska skäl då vissa butiker inte tar emot kontanter samt de faktum att det inte finns så många uttagsautomater i närheten där man bor). Dock använder jag inte kreditkort eftersom det medför bara ett incitament att slösa mer pengar än vad man för tillfället har. Att handla på kredit har i princip inga fördelar mer än att man kan köpa saker för pengar man egentligen inte har, vilket i många fall är en nackdel snarare än en fördel.

Kreditkort är bra att ha om man behöver reklamera någonting. Då behöver man inte ligga ute med sina egna pengar.
Citera
2026-02-08, 13:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Kreditkort är bra att ha om man behöver reklamera någonting. Då behöver man inte ligga ute med sina egna pengar.
Okej? Jag har iaf gjort flera reklamationer utan problem trots att jag handlat med mina egna pengar.
Citera
2026-02-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
MSN skriver idag att folk när de använder kort och mobiltelefon för att betala tenderar att slösa mer. Det gäller särskilt varor som är till för att belöna sig själv eller signalera status eller livsstil.

Vissa personer tar därför ut kontanter som de lägger i olika budgetgrupper, så när pengarna är slut får de inte handla mer i den budgetgruppen, s.k. cash stuffing.

Vad säger ni? Tar ni ut kontanter? Känner ni att ni slösar mer med kortet/mobilen?

"En vetenskaplig studie som publicerades 2024 i ’Journal of Retailing’ visar att sättet vi betalar på påverkar hur mycket vi spenderar.

Forskarna analyserade 71 tidigare studier från 17 länder med totalt omkring 11.000 deltagare."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/du-b%C3%B6r-inte-anv%C3%A4nda-ditt-bankkort-n%C3%A4r-du-handlar/ar-AA1VSuwB?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=69885e88578f44 98b3ac9e2b5a66

Helt klart att jag spenderar mer genom att betala med kort. Har ingen koll på hur mycket jag har handlat för
och hur mycket jag har kvar. Cash is king.
Citera
2026-02-08, 13:25
Medlem
Timoteuss avatar
Själv har jag definitivt blivit mer spendersam sedan allt blev elektroniskt.
(Kämpade emot i ett antal år men fick ge mig. )
Fler frestelser online, helt enkelt.
Fra är det att hela bankgrejen är i ens egna händer, då blev det lättare att köpa på utländska auktioner. På den tid man måste gå till banken och betala över disk var det ju krångligare.

Håller med Baheera om att kontanter kan kännas som låtsaspengar. Det är ju mest på semester man har dem numera, och då är ju allt mest på lek.
Citera
2026-02-08, 13:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Tror absolut att jag skulle bli mer sparsam med kontanter. Köpte öl för en femhundring i förra veckan och det kändes betydligt mer onödigt och dyrt än vad det annars gör med kort. Man ser hela tiden hur mycket man har kvar av det kan hade tänkt spendera. Det blir enklare att följa en budget.
Citera
2026-02-08, 13:33
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Okej? Jag har iaf gjort flera reklamationer utan problem trots att jag handlat med mina egna pengar.

Samma här. Jag menar att du inte behöver vänta på att få tillbaka pengarna. När jag gjorde en kortreklamation efter att kiwi.com ställde in min resa för 4-5 år sedan tog det ca 3 månader innan jag fick tillbaka mina pengar.
Citera
2026-02-08, 13:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Samma här. Jag menar att du inte behöver vänta på att få tillbaka pengarna. När jag gjorde en kortreklamation efter att kiwi.com ställde in min resa för 4-5 år sedan tog det ca 3 månader innan jag fick tillbaka mina pengar.
Okej, och jag har alltid fått tillbaka pengarna inom några dagar. Så ser fortfarande inte hur detta skulle vara en fördel med kreditkort.
Citera
2026-02-08, 14:02
Medlem
Citat:
Okej, och jag har alltid fått tillbaka pengarna inom några dagar. Så ser fortfarande inte hur detta skulle vara en fördel med kreditkort.
För att du personligen inte upplevt det som Roidbert berättar om eller hur resonerar du?
Citera
2026-02-08, 14:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
För att du personligen inte upplevt det som Roidbert berättar om eller hur resonerar du?
Ja, precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in