2026-02-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Jadu, förmodligen är dem avundsjuka på att jag vågar göra som jag gör. Att jag är en fri själ, att jag saknar deras såkallade "skam" och att jag inte är ilurad att man "ska göra rätt för sig" eller vara en "duktig arbetare"

Alternativt är dem sura på att jag tekniskt sett helt skamlöst skulle leva på deras skattepengar, DOCK så gör ju redan hundratusen tals människor det. Jag vill heller inte leva flott, jag vill bara överleva så det krävs inte mycket pengar för det. Det roliga är ju att jag dock skulle kosta dem MER ifall jag inte får några bidrag och då skulle behöva bo i nåt gruppboende eller sitta i fängelse. Ännu roligare är alla meningslösa offentliga jobb som dem endå sitter och betalar mycket mycket mer skatt för att finansiera.
Fast varför ska din morsa betala för din livsstil?
Citera
2026-02-08, 13:06
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Tur som jag har så verkar jag ju endå komma få utnyttja systemet och casha in ekonomiskt bistånd utan att behöva söka jobb

Hur tänkte du att det skulle gå till?
Citera
2026-02-08, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Hur tänkte du att det skulle gå till?

Är man sjukskriven på heltid får man socialbidrag utan motprestation.
Citera
2026-02-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du hört talas om uttrycket "Den som inte arbetar, skall inte heller äta" någon gång?

Varför skulle du vara förtjänt av någon form av bidrag, när du helt enkelt bara är en lat jävel som är för bekväm för att klippa dig och skaffa dig ett jobb, och försörja dig själv istället för att leva som en vuxen parasit på din stackars mamma?

Låt gissa att du röstar vänster - eller hur?

Precis min första tanke, för många människor i Sverige är lata och vill också kunna belasta oss precis som invandringen gör! Vi svenskar får rycka upp oss och jobba på!
Citera
2026-02-08, 13:14
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prevalence
Är man sjukskriven på heltid får man socialbidrag utan motprestation.

För all del, men det är inte direkt så att man bara kan säga att man vill ha det och få det serverat. Mig veterligen är det inte speciellt enkelt att få sjukersättning nu för tiden om man nu inte är blind, döv och saknar några ben och armar. Det står förstås TS fritt att göra ett försök men jag skulle inte hoppas allt för mycket på den lösningen.
Citera
2026-02-08, 13:16
Avslutad
Citat:
För all del, men det är inte direkt så att man bara kan säga att man vill ha det och få det serverat. Mig veterligen är det inte speciellt enkelt att få sjukersättning nu för tiden om man nu inte är blind, döv och saknar några ben och armar. Det står förstås TS fritt att göra ett försök men jag skulle inte hoppas allt för mycket på den lösningen.

Jag talar om socialbidrag, inte sjukersättning. Man kan vara sjukskriven på heltid och få socialbidrag hela livet även om försäkringskassan nekar.
Citera
2026-02-08, 13:16
Medlem
Citat:
Varför skulle jag göra det för? Dem i arbetsgruppen har redan försökt få mig att arbetsträna men jag har inte gått med på det. Jag har ju redan jobbat tidigare i mitt liv och dragit mina slutsatser. Vad mer finns det att lära sig ifrån att börja arbetsträna 1 dag i veckan?

Därför att om du jobbar en dag i veckan så skulle ju det i princip kunna täcka dina utgifter eftersom du knappt har några. Då slipper du ha med fk, arbetsförmedling osv att göra. Hur kan du inte tycka att det är bättre?
Citera
2026-02-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast varför ska din morsa betala för din livsstil?

Hon betalar knappt för "min livsstil". mina fasta utgifter har jag hittills betalat själv. Bensin etc har jag betalat själv. Har köpt mycket egen mat för egna pengar. Hon och hennes sambo bor i hus. Möjligtvis att matpriserna för dem går upp litegrann men det är allt. Om hon fick välja mellan att betala den extra summan elller se mig på gatan hade hon betalat alla dagar i veckan, så hon väljer uppenbarligen oxå det alternativet.

NU när pengarna börjar närma sig 0 så börjar jag ju fråga om jag kan vända mig till några bidrag, inte frågar jag morsan om fickpengar inte.
Citera
2026-02-08, 13:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prevalence
Jag talar om socialbidrag, inte sjukersättning. Man kan vara sjukskriven på heltid och få socialbidrag hela livet även om försäkringskassan nekar.

Vilket dock även kommer innebära att den sökande kontinuerligt måste förse kommunen med sjukintyg som visar nedsatt arbetsförmåga samt att den sökande inte kan tacka nej till eventuella rehabiliteringsinsatser som kommunen föreslår. Det räcker inte att man visar upp ett intyg och sedan har man sitt socialbidrag säkrat resten av livet.
Citera
2026-02-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Därför att om du jobbar en dag i veckan så skulle ju det i princip kunna täcka dina utgifter eftersom du knappt har några. Då slipper du ha med fk, arbetsförmedling osv att göra. Hur kan du inte tycka att det är bättre?

Lycka till att hitta en arbetsplats man kan ordna så att jag får jobba endast 1 dag i veckan. Kan du trolla med knäna möjligtvis? jag är defintivt inte så högutbildad och eftertraktad att jag kan börja göra annordna sådant. Jag får säkert mer av sjukersättning eller socialbidrag endå, om man jämför med den där 1dag/veckan arbetsplanen.
Citera
2026-02-08, 13:23
Avslutad
Citat:
Vilket dock även kommer innebära att den sökande kontinuerligt måste förse kommunen med sjukintyg som visar nedsatt arbetsförmåga samt att den sökande inte kan tacka nej till eventuella rehabiliteringsinsatser som kommunen föreslår. Det räcker inte att man visar upp ett intyg och sedan har man sitt socialbidrag säkrat resten av livet.

Ja, man måste bedömas sakna förutsättningar för arbete och rehabilitering regelbundet. Menar inte att man ska fuska utan att det finns en utväg även om försäkringskassan säger nej. Ibland säger försäkringskassan nej till individer som uppenbarligen inte har arbetsförmåga.
Citera
2026-02-08, 13:24
Medlem
Citat:
Hon betalar knappt för "min livsstil". mina fasta utgifter har jag hittills betalat själv. Bensin etc har jag betalat själv. Har köpt mycket egen mat för egna pengar. Hon och hennes sambo bor i hus. Möjligtvis att matpriserna för dem går upp litegrann men det är allt. Om hon fick välja mellan att betala den extra summan elller se mig på gatan hade hon betalat alla dagar i veckan, så hon väljer uppenbarligen oxå det alternativet.

NU när pengarna börjar närma sig 0 så börjar jag ju fråga om jag kan vända mig till några bidrag, inte frågar jag morsan om fickpengar inte.
Vem betalar el, hemförsäkring, wifi?

Ja du har rätt i att de flesta morsor hellre skulle betala än att se sitt barn på gatan, men inte alla skulle utnyttja att morsor funkar så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in