2026-02-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Det bästa hade ju varit om man fått igenom Sjukpension...aja. Jag kommer inte söka några jobb eller delta i aktiviteter iallafall, tänker vara helt ärlig med dem hur jag resonerar. Undrar om dem då kommer neka mig? Verkar som att man kan få bistånd trots att man inte följer reglerna (vad jag hört ifrån arbetsrehab gruppen jag gått i)

Varför inte ens söka jobb?
Det är ju ändå minimal chans att det leder till nåt mer än en intervju.
Citera
2026-02-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varför inte ens söka jobb?
Det är ju ändå minimal chans att det leder till nåt mer än en intervju.

För att det kommer inte behövas för att få bidraget som zombie-nation sa: "Tycker läkare att man ska ha aktivitetsersättning men FK nekar, så har man rätt till soc utan motkrav på söka arbete eller praktisera". Vilket jag även fått höra i den där gruppen jag besöker.
Citera
2026-02-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bara att boka ett möte med LSS-handläggare och söka om LSS. Han har ju autismdiagnos och då har man rätt att ansöka. LSS-handläggaren frågar en massa saker. Ser vad det finns för problematik och behov. Det är väldigt olika från kommun till kommun hur lätt det är att få LSS-insatser.

Men även om man blir beviljad gruppboende ska man ju betala det med. De flesta som bor så har aktivitets- eller sjukersättning. Men man kan bo där och ha soc, inget som säger att det inte går. Tycker läkare att man ska ha aktivitetsersättning men FK nekar, så har man rätt till soc utan motkrav på söka arbete eller praktisera, dock får man som sagt inte äga något.

Fan vad nice, då löser det sig nog för mig också. Inget att oroa sig över med andra ord.
Citera
2026-02-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om du med att ”allt roligt” menar ”knark” så, ja det är olagligt, men det finns en massa roliga saker som inte är det. Man blir inte bestraffad för att man ”har kul”, utan för att man bryter mot lagar. Prova en hobby som inte har med knark att göra istället. Eller anabola, om du nu bygger på gymmet.

Jag säger inte att man måste ha pengar för att ha ett bra liv, men ensamhet är definitivt ingen bra grund för lycka. Att arbeta kan även fylla en social funktion, och det låter ärligt talat som att du verkligen skulle behöva det. Men nu låter det plötsligt som att din utevaro från arbetsmarknaden kanske inte ändå är så frivillig som du först ville göra skenet av.

Bidrag kan du säkert få, men inte helt utan motprestationer. Så vore det inte enklare att ta ett jobb nånstans? Hemtjänster behöver alltid folk, och du behöver nog komma ur huset.

Vill inte trycka anabola. Det är farligt och kostar mycket. Dessutom är det OXÅ olagligt...? man får bara trycka testo om man anser sig själv vara fel kön, då är man plötsligen "stark" och inte kriminellt smuts som "trycker bola"...ÄNNU sjukare är att regionen oxå finansierar denna hormonbehandling.

Som autist är ensamhet bland det bästa som finns kan jag säga dig. Står inte ut med människor. "Att arbeta kan även fylla en social funktion" jag har inga sådana behov. Speciellt INTE att vara social i en Yrkesroll, att behöva bete sig på ett visst sätt. Det dränerar bara en och suger ur all energi ur en.

Den är både och, frivillig och ofrivillig. men det spelar ingen roll.

Det verkar som att jag kommer kunna få bidrag utan motprestationer då FK har nekat aktivitetsersättning trots läkarutlåtande, då lär SOC ge bidrag utan krav på att söka jobb
Så jag verkar vinna i slutändan och får som jag vill trots alla dessa motgångar.
Citera
2026-02-08, 12:46
Medlem
Citat:
Jadu, vi retards tänker ofta svart-vit. Inte något som man medvetet väljer att göra. Bara ens sätt att tänka på...

Citat:
För att "ni" försörjer redan hundratusentals andra. Om jag då kan knipa en existensminimum summa och slippa utstå arbetstortyr så kommer jag göra det. Du får väl försöka ändra politiken om sådana som mig inte ska få deg att överleva för.

Fair enough. Men detta är ju ditt liv - varför inte bara testa att jobba en dag i veckan? Skulle det vara arbetstortyr för dig?

Det är väl inte det att anstränga sig som är svårt för dig utan att behöva förhålla dig till ett visst system som inte passar din personlighet?
Citera
2026-02-08, 12:47
Medlem
Citat:
Vill inte trycka anabola. Det är farligt och kostar mycket. Dessutom är det oxå olagligt...?
Som autist är ensamhet bland det bästa som finns kan jag säga dig. Står inte ut med människor. "Att arbeta kan även fylla en social funktion" jag har inga sådana behov. Speciellt INTE att vara social i en Yrkesroll, att behöva bete sig på ett visst sätt. Det dränerar bara en och suger ur all energi ur en.

Den är både och, frivillig och ofrivillig. men det spelar ingen roll.

Det verkar som att jag kommer kunna få bidrag utan motprestationer då FK har nekat aktivitetsersättning trots läkarutlåtande, då lär SOC ge bidrag utan krav på att söka jobb
Så jag verkar vinna i slutändan och får som jag vill trots alla dessa motgångar.
Fast de kan ändå ha krav på att du deltar i någon typ av verksamhet, arbetsträning etc.
Citera
2026-02-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast de kan ändå ha krav på att du deltar i någon typ av verksamhet, arbetsträning etc.

Vi får se. Kanske finns det något trevligt ställe man kan gå till för att pimpla kaffe och snacka skit med andra retards. Kanske inte är så illa endå Har varit så i den där arbetsrehab gruppen, inte varit så illa. Nån timme i veckan. Om jag får Bidrag beviljat för dem timmarna är det JÄVLIGT hög timlön på att sitta och snacka skit
Citera
2026-02-08, 12:51
Medlem
Varför pratar ni om att han ska jobba när han inte vill jobba?

Mitt råd är att söka alla bidrag du kan.

Spela tokig.

Skada dig så svårt att du får sjukersättning resten av livet.

Bryta mot någon lag så att du sitter i fängelse. Där får du inte göra vad du vill antar jag men man har väl tillgång till det du gillar att göra? Nu antar jag att du mest sitter framför datorn och lirar men vad vet jag.
Citera
2026-02-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Fair enough. Men detta är ju ditt liv - varför inte bara testa att jobba en dag i veckan? Skulle det vara arbetstortyr för dig?

Det är väl inte det att anstränga sig som är svårt för dig utan att behöva förhålla dig till ett visst system som inte passar din personlighet?

Varför skulle jag göra det för? Dem i arbetsgruppen har redan försökt få mig att arbetsträna men jag har inte gått med på det. Jag har ju redan jobbat tidigare i mitt liv och dragit mina slutsatser. Vad mer finns det att lära sig ifrån att börja arbetsträna 1 dag i veckan?
Citera
2026-02-08, 13:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Personligen kan jag tycka att det är helt okej att vända samhället ryggen och leva som någon slags eremit, men då får man göra det fullt ut också, dvs. heller inte be samhället om hjälp med sådant man själv inte vill bidra till.

Saken är dock den att det kostar att leva oavsett om man väljer att leva i ett kollektiv eller ensam. Vill man inte jobba för lön får man helt enkelt jobba för att klara livhanken på annat sätt, leva av naturen, bygga något som håller kylan ute, se över sin egen vård om något går galet, osv.
Citera
2026-02-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Varför pratar ni om att han ska jobba när han inte vill jobba?

Mitt råd är att söka alla bidrag du kan.

Spela tokig.

Skada dig så svårt att du får sjukersättning resten av livet.

Bryta mot någon lag så att du sitter i fängelse. Där får du inte göra vad du vill antar jag men man har väl tillgång till det du gillar att göra? Nu antar jag att du mest sitter framför datorn och lirar men vad vet jag.

Jadu, förmodligen är dem avundsjuka på att jag vågar göra som jag gör. Att jag är en fri själ, att jag saknar deras såkallade "skam" och att jag inte är ilurad att man "ska göra rätt för sig" eller vara en "duktig arbetare"

Alternativt är dem sura på att jag tekniskt sett helt skamlöst skulle leva på deras skattepengar, DOCK så gör ju redan hundratusen tals människor det. Jag vill heller inte leva flott, jag vill bara överleva så det krävs inte mycket pengar för det. Det roliga är ju att jag dock skulle kosta dem MER ifall jag inte får några bidrag och då skulle behöva bo i nåt gruppboende eller sitta i fängelse. Ännu roligare är alla meningslösa offentliga jobb som dem endå sitter och betalar mycket mycket mer skatt för att finansiera.
Citera
2026-02-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Personligen kan jag tycka att det är helt okej att vända samhället ryggen och leva som någon slags eremit, men då får man göra det fullt ut också, dvs. heller inte be samhället om hjälp med sådant man själv inte vill bidra till.

Saken är dock den att det kostar att leva oavsett om man väljer att leva i ett kollektiv eller ensam. Vill man inte jobba för lön får man helt enkelt jobba för att klara livhanken på annat sätt, leva av naturen, bygga något som håller kylan ute, se över sin egen vård om något går galet, osv.

Tur som jag har så verkar jag ju endå komma få utnyttja systemet och casha in ekonomiskt bistånd utan att behöva söka jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in