2026-02-08, 12:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
4) Det är inte bara att flytta in på ett grupphem. Du måste tillhöra en personkrets. Men socialtjänsten tillsammans med vården. kan hjälpa till att utreda om du gör det.

Bara att boka ett möte med LSS-handläggare och söka om LSS. Han har ju autismdiagnos och då har man rätt att ansöka. LSS-handläggaren frågar en massa saker. Ser vad det finns för problematik och behov. Det är väldigt olika från kommun till kommun hur lätt det är att få LSS-insatser.

Men även om man blir beviljad gruppboende ska man ju betala det med. De flesta som bor så har aktivitets- eller sjukersättning. Men man kan bo där och ha soc, inget som säger att det inte går. Tycker läkare att man ska ha aktivitetsersättning men FK nekar, så har man rätt till soc utan motkrav på söka arbete eller praktisera, dock får man som sagt inte äga något.
Citera
2026-02-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Förstår inte varför du måste ha en så svartvit syn på saken. Man måste inte välja mellan att delta i ekorrhjulet och att stå helt utanför samhället.

Skaffa dig ett billigt boende och jobba som behovsvikarie i vården. Väljer du att bara ta pass med OB kommer du förmodligen komma undan med att jobba 1-2 dagar i veckan. Du behöver ju bara täcka hyra, mat, mobil och gym. Mat kan du klara dig på en tusenlapp i månaden om käkar havregryn, baljväxter och potatis. Sen lever du ditt liv som du vill.

Jadu, vi retards tänker ofta svart-vit. Inte något som man medvetet väljer att göra. Bara ens sätt att tänka på...
Citera
2026-02-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag har inga synpunkter på hur du väljer att leva ditt liv.

Din försörjning är dock i första hand ditt eget ansvar. Varför ska vi andra försörja dig om du har förmåga att göra det själv?

För att "ni" försörjer redan hundratusentals andra. Om jag då kan knipa en existensminimum summa och slippa utstå arbetstortyr så kommer jag göra det. Du får väl försöka ändra politiken om sådana som mig inte ska få deg att överleva för.
Citera
2026-02-08, 12:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakashi1337
''Lagligt skyldiga att ge dig en bostad'' Om det bara vore så väl. Man får vandrarhem som bäst om du inte är ensamstående förälder.

Ok det är väl beroende av vilken kommun. Men fortsatt som TS frågade om. Det är ändå tak över huvudet och sedan absolut inget svält.

Har aldrig gudskelov varit personligen i behov av soc. Har haft nära och kära som varit det. Varit då i snack med socialsekreterare. Slänger man lagen mot dom viker de säg oftast. Ger du inte detta anmäler jag fan dig!

Vad man får och har lagligt rätt till. Kommer ju tyvärr bero på om du har anhöriga som är villiga att skrika.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-02-08 kl. 12:24.
Citera
2026-02-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Du vet väl att alla människor dör en dag å det kommer din mor också att göra tyvärr. Vem försörjer dig då? Vart ska du bo nånstans?

Det har jag väl varigt väldigt tydlig med i tråden? Då hoppas jag att staten kommer försörja mig. Gruppboende/fängelse/lägenhet om jag har turen att få bidrag.
Citera
2026-02-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag tror på dig. Allt du skriver om hur framgångsrik du är får mig att tro att du talar sanning. Faktum är att hela flashback tror på vad du skriver.

Det finns ingenting som kvinnor gillar så mycket som starka och framgångsrika män utan driv som stiger upp klockan två på eftermiddan för att spela datorspel med fördragna gardiner och bor hemma hos sin morsa. Därför bör du skaffa en "sugarmama" som försörjer dig så du kan fortsätta din framgångsrika fortnite karriär. Om du frågar kvinnsen i tråden så kommer dom givetvis att intyga att jag har rätt här och att det är en man av din kaliber som dom trånar efter.

Ja, jag har ju massvis av anledningar att sitta och ljuga om en sådan sak på flashback lol. Det gynnar ju mig väldigt mycket som anonym sitta och ljuga om min framgång med kvinnor till en massa anonyma läsare. Snark.

Poängen är lite den att många Incels VILL ha brudar, men ingen brud vill vara med dem.
Mitt dilemma är att jag inte VILL ha brudar, men dem vill vara med mig. Och det borde väl styrka mitt kvitto att jag är "knäpp" ännu mera?! för att förtydliga hela min problematik och ge en bredare bild menar jag!!!
Citera
2026-02-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du har fått bra råd i tråden.
1) Du kommer att få avslag på försörjningsstöd så länge du har egna pengar och aktier.
2) När du levt upp dina tillgångar kan du söka försörjningsstöd, inkl hyresdel om du skriver ett inneboendeavtal med din mor.
3) Det kommer att ställas krav på dig att söka jobb och att delta i aktiviteter.
4) Det är inte bara att flytta in på ett grupphem. Du måste tillhöra en personkrets. Men socialtjänsten tillsammans med vården. kan hjälpa till att utreda om du gör det.

Det bästa hade ju varit om man fått igenom Sjukpension...aja. Jag kommer inte söka några jobb eller delta i aktiviteter iallafall, tänker vara helt ärlig med dem hur jag resonerar. Undrar om dem då kommer neka mig? Verkar som att man kan få bistånd trots att man inte följer reglerna (vad jag hört ifrån arbetsrehab gruppen jag gått i)
Citera
2026-02-08, 12:26
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Eftersträvar?
Har man inga pengar så finns det väl några alternativ.
1-Man skaffar bidrag
2-Man pantar burkar
3-Man skaffar jobb.
4-Orkar man inte punkt 1-3 så får man väl du dumpstra.
Om du anser dig vara för fin för punkt 4, ja då är det väl rycka upp sig eller svälta ihjäl som gäller?

Har jobbat sen jag slutade plugga så inget av alternativen är aktuella för mig iallafall.
Citera
2026-02-08, 12:27
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Det har jag väl varigt väldigt tydlig med i tråden? Då hoppas jag att staten kommer försörja mig. Gruppboende/fängelse/lägenhet om jag har turen att få bidrag.

Begå ett brott så får du tak över huvudet å mat på tallriken, jag tror även att man kan träna på kåken
Citera
2026-02-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Det bästa hade ju varit om man fått igenom Sjukpension...aja. Jag kommer inte söka några jobb eller delta i aktiviteter iallafall, tänker vara helt ärlig med dem hur jag resonerar. Undrar om dem då kommer neka mig? Verkar som att man kan få bistånd trots att man inte följer reglerna (vad jag hört ifrån arbetsrehab gruppen jag gått i)
Som minst måste du säga att du tänker sköta sin planering. Sedan ser ju planeringen olika ut beroende på om du anses arbetsför eller inte.
Citera
2026-02-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Har jobbat sen jag slutade plugga så inget av alternativen är aktuella för mig iallafall.

Tråden handlar inte om dig heller.

Punkt 3 passar väl in på dig då.
Citera
2026-02-08, 12:31
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tråden handlar inte om dig heller.

Punkt 3 passar väl in på dig då.

Nej men Du svarade mig!
Nej jag har redan jobb.