2026-02-08, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Otroligt att man kan få flyga ett stort plan fullt med passagerare i upp till 15 tim.
Buss och buss och lastbils chaufförer har kör och vilotider med max 9 tim körtid.

Nu är jag inte pilot men nåopt säger mig att det är ju rätt stor skillnad på att flyga ett plan mot att köra buss eller lastbil. När du är väl är i luften sitter man bekvämt och kan vila det är t o m två av dig.

Kör du buss i t ex Stockholm sitter du på helspänn.
Citera
2026-02-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Den mänskliga faktorn finns alltid där men därför borde det vara extra tydligt vad som är taxibana och vad som är startbana. Markeringar i marken med heldraget streck i annan färg än vad som används på landningsbana, stora skyltar och elektroniska kartor i flygplanet som visar vad som är vad.
Flygplanen borde vara spärrade till en maxhastighet när man vistas på en taxibana.
Dessutom skall väl de som arbetar i tornet ha koll på vad flygplanen håller på med?

Helt sjukt att man inte minimerat risken till i princip noll när det kommer till sådana här misstag.

Kan även tycka att placeringen av bränslecisternerna är felaktig.
Varför ritar man in dem i slutet av en taxibana?
De borde ligga väldigt avsides och med grusplan/sand runt omkring som gör så att allt som närmar sig gräver ner sig i gruset o stannar.
Det ÄR extra tydligt redan!

Det är därför denna incident är så svår att förstå.

Det är inte ATC:s ansvar att följa varje sekunds rörelse av varje flygplan utan det är alltid piloternas ansvar.

Bränslecisternerna är inte heller felaktigt eller farligt placerade.
Citera
2026-02-08, 10:02
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Är det enda som skiljer en taxibana dessa blåa ljus?
Har man inte andra färgmarkeringar för taxibanor?
Borde det inte vara markerat med text/symboler i asfalten vad som är startbana o vad som är taxibana?
Som lekman kan jag tycka att den här risken är något man borde byggt bort för länge sedan. Man har ju ändå använt flygplan över 100 år.
Det borde vara näst intill omöjligt att göra det här misstaget.
Att dessutom två stycken gör samma misstag...helt obegripligt.

Det är stor skillnad på en taxibana och en runway. Både markeringar och ljus är annorlunda.

Som du säger är det svårt att förstå.
Jag är i inlägget inne på att det kanske bidrog till misstaget att bana 01/19 korsar precis vid E1 där de vände nosen i samma rikting som bana 07R som de skulle startat från.
Eftersom de fått klartecken att köra ut och starta via C6 så är markeringar etc inte samma som om de använt hela banan och kört ut vid P9.
Men oavsett så ska det inte kunna bli så här.

För referens:
https://ops.skeyes.be/html/belgocontrol_static/eaip/eAIP_Main/graphics/eAIP/EBBR_GMC01_v70.pdf
Citera
2026-02-08, 10:09
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Badanka
Var nog inte helt lätt val att avbryta eller ej, men troligen kände man inte till den riskabla vägskärningen för hade man känt till den tror jag man satsat på att komma upp istället.

Tror det satt i ryggraden att avbryta eftersom de sannolikt inte nått V1.
Problemet är att farten V1 var beräknad för en normal start från bana 07R via intersection C6 med aktuella väderförhållanden, vikt och prestanda.
Alltså blir den beräkningen helt satt ur spel när de är på en taxibana som tar slut mycket tidigare än 07R.
Citera
2026-02-08, 10:24
Medlem
Jordgubbes avatar
När jag nu letade efter om nåt ljud har dykt upp tex via Vasaviation hittade jag istället den här enkla simuleringen nedan. Hur skulle ni i branschen vilja korrigera hur det egentligen kan ha sett ut? Såsom: vad man ser när man svänger vänster mer än 90 grader felaktligen vid E1, hur skyltar på gräsmattan där kan ha sett ut (om översnöade, trasiga), vad som kan ha setts av markeringar på asfalten om snö, eller om lampor längs olika banor kan ha lurats på något sätt i mörkret just där? Man undrar ju om det bara var hjärnsnörp eller om det framkommer något mer i den berömda osten när rapporten kommer om nåt år.

https://www.youtube.com/watch?v=GORKQ3PnZKM
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-02-08 kl. 10:26.
Citera
2026-02-08, 11:24
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
Inte en enda vägskylt inte konstigt man rattar fel
Man skulle kunna ha grusväg på taxibanan så blir det tydligare

men bilförare kör in i fel riktning på motorvägen ibland kanske är en bra liknelse

Det finns skyltar som är internationell standard.
Men det kan vara lite rörigt ibland på många flygplatser. I detta fall är området där händelsen inträffade utmärkt som en ”hot spot” på charten.

Grusväg skulle vara lite trist för jetmotorerna, blir kostsamt att reparera. Skulle nog säga att RAAS är en bättre lösning.
Citera
2026-02-08, 11:46
Medlem
Politice-Rectams avatar
Varför finns det ett V1? Borde man inte hellre bygga startbanorna så att det alltid går att bromsa ifall man märker att något är fel?
Citera
2026-02-08, 11:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Varför finns det ett V1? Borde man inte hellre bygga startbanorna så att det alltid går att bromsa ifall man märker att något är fel?
Startbanor är dyra och tar plats. Antagligen hade många flygplatser behövt flytta eller göra väldigt dyra markarbeten eller inköp av mark för att kunna göra banorna tillräckligt långa.
Citera
2026-02-08, 12:00
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Händer då och då på större flygplatser. Piloten får clear off EN gång, vet han då inte var han befinner sig så är det katastrof. Samma vid landning, hör inte piloten vad tornet säger så blir det inte bra. De har 40 andra plan att ta ned samtidigt.

Oerfaren pilot som inte fattat informationen han fått.. EN GÅNG. Hör han inte vad de säger är det bara att cirkla runt till att få en ny slot-tid, väldigt lite utrymme för att göra misstag på de större flygplatserna.

Ändå ett snyggt sätt att visa världen att du inte kan någonting om flyg. Ditt inlägg innehåller fler felaktigheter än det motsatta.
Citera
2026-02-08, 13:50
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Badanka
Nu lyckades de få stopp på planet precis i tid, 200m längre och man hade kört in i flygplatsstängslet och efter ytterligare 50m är det en djup vägskärning med branta sidor alldeles innan vägen går in i tunnel.

Hade man åkt nedför den branta sluttningen mot vägen så hade det tagit tvärstopp mot motstående branta slänt och det hade högst sannolikt lett till ett totalhaveri. ja även om man i låg fart åkt ned där är det troligt att planet brutits sönder om man ramlar nedför slänten och tar det sedan eld är man illa ute.
Dessutom verkar det stå en B757 långtidsparkerad med ena motorn nedmonterad, precis i förlängningen av färdvägen. Hade de försökt lyfta, kunde det blivit en ny Linate-katastrof. https://ibb.co/1GdQmcZ3

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Jag är i inlägget inne på att det kanske bidrog till misstaget att bana 01/19 korsar precis vid E1 där de vände nosen i samma rikting som bana 07R som de skulle startat från.
Eftersom de fått klartecken att köra ut och starta via C6 så är markeringar etc inte samma som om de använt hela banan och kört ut vid P9.
Men oavsett så ska det inte kunna bli så här.
Det är högst troligt att det förhåller sig så.
De hade fått cleared for takeoff via C6 och var mentalt inställda på att svänga vänster och göra en rullande start.
Citera
2026-02-08, 17:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Dessutom verkar det stå en B757 långtidsparkerad med ena motorn nedmonterad, precis i förlängningen av färdvägen. Hade de försökt lyfta, kunde det blivit en ny Linate-katastrof. https://ibb.co/1GdQmcZ3

Det är högst troligt att det förhåller sig så.
De hade fått cleared for takeoff via C6 och var mentalt inställda på att svänga vänster och göra en rullande start.
Jag kan inte något om flyg mer än att jag vet hur jag checkar in och finner mitt säte. Men jag är ändå förvånad att det inte går åt skogen oftare än vad det faktiskt gör, för trafiken kan verkligen vara intensiv på de större flygplatserna. Jag tänker att flygtrafikledarna borde kunna se med GPS exakt var ett plan befinner sig på marken, men det kanske inte fungerar så.

Flygplan på fel plats som gör fel manöver för platsen kan ju givetvis vara receptet för en stor katastrof och denna gången var det ju ren tur att det inte gick fullständigt åt skogen. Tänker att det hade kunnat bli katastrof om ett servicefordon befunnit sig på taxibanan. Nu vet jag inte som servicefordon rör sig just där. Tänker också att korsande flygplanstrafik skulle varit ödesdiger här. Men bra att det inte blev allvarligare än det blev. Antar att piloterna är tagna ur trafiktjänst för närvarande för vidare utredning.
Citera
2026-02-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag kan inte något om flyg mer än att jag vet hur jag checkar in och finner mitt säte. Men jag är ändå förvånad att det inte går åt skogen oftare än vad det faktiskt gör, för trafiken kan verkligen vara intensiv på de större flygplatserna. Jag tänker att flygtrafikledarna borde kunna se med GPS exakt var ett plan befinner sig på marken, men det kanske inte fungerar så.

Det kan de, kanske till och med via fler än ett system plus såklart visuellt. Dock har de andra flygplan att hålla reda på och kommunicera med. När de godkänt detta flyg för avgång fanns troligen inga skäl att följa planet vidare på ett tag, och därefter verkar det ha gått ganska fort för planet att svänga och sätta igång.

Och troligen är de tagna ur tjänst ja så att man kan utreda både vad som hänt och deras egna nuvarande förmåga. Kan inte tänka mig att de är särskilt sugna på att göra särskilt omedelbar comeback heller - det är nog en ganska skakande upplevelse också för ett proffs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in