Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Dessutom verkar det stå en B757 långtidsparkerad med ena motorn nedmonterad, precis i förlängningen av färdvägen. Hade de försökt lyfta, kunde det blivit en ny Linate-katastrof.
https://ibb.co/1GdQmcZ3
Det är högst troligt att det förhåller sig så.
De hade fått
cleared for takeoff via C6 och var mentalt inställda på att svänga vänster och göra en rullande start.
Jag kan inte något om flyg mer än att jag vet hur jag checkar in och finner mitt säte.

Men jag är ändå förvånad att det inte går åt skogen oftare än vad det faktiskt gör, för trafiken kan verkligen vara intensiv på de större flygplatserna. Jag tänker att flygtrafikledarna borde kunna se med GPS exakt var ett plan befinner sig på marken, men det kanske inte fungerar så.
Flygplan på fel plats som gör fel manöver för platsen kan ju givetvis vara receptet för en stor katastrof och denna gången var det ju ren tur att det inte gick fullständigt åt skogen. Tänker att det hade kunnat bli katastrof om ett servicefordon befunnit sig på taxibanan. Nu vet jag inte som servicefordon rör sig just där. Tänker också att korsande flygplanstrafik skulle varit ödesdiger här. Men bra att det inte blev allvarligare än det blev. Antar att piloterna är tagna ur trafiktjänst för närvarande för vidare utredning.