Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Vad gillar ni bäst av sekelskifte (1880-tal till 1910-tal) vs. funkis (1920-tal till 1950-tal)?
Estetiskt är ju sekelskifte trevligt med hög takhöjd, vackra snickeridetaljer, stuckaturer, vackra portar och trapphus, stora fönster osv. Nackdelar är att det är dragit, ofta sämre planlösningar (serveringsgång, separat personalingång som tar yta, etc.), ibland lyhört (husen är ju inte byggda i betong). Ofta stämningsfulla eldstäder, om de även funkar så blir det riktig myskänsla.
Funkis, också rätt trevligt, speciellt tidig funkis, men betydligt mer avskalat vad gäller detaljer och dekorationer. Mycket bra och väl genomtänkta planlösningar, där varje rum har en tydlig funktion och hemmet liksom är anpassat efter hur man lever livet. Bra ljudisolering, ofta bra modern standard på bekvämligheter. Inte lika pampigt som äldre hus men kan ändå finnas trevliga inslag som t.ex. öppen spis.
Vad gillar ni bäst?
Jag har personligen inget emot vaken eller.
Men.
Fasaden på sekelskifteshus tar hem vinsten mest för mig.. kan titta länge och beundra hur man byggde förut.. Just som nästan varje hus är unikt och vältänkt med allt, även om det finns likheter bland vissa. Det här med gå in trappuppgångar, se olikheter, små detaljer som man smyckade med. Sen alla möjliga konstiga rum som styckades av och gjordes om, som aldrig skulle göras idag.
Sen tycker jag att sekelskifteshus inuti har en
helt annan upplevelse, en typ egen urminnes identitet - som du nämner med olika stuckaturer osv, men jag tänker särskilt på dom olika kakelugnarna som kan förekomma. Synd att många är igen stängda också.
Men ja, det handlar förstås om estetik här för mig.
Finns inget fel med funkis egentligen, men det är inte samma känsla som ovan.
Givetvis finns nackdelar med sekelskifteshus - värme, ljud osv.. Tror de går att uppgradera men de är dyrt vad jag förstår?