2026-02-07, 21:36
Medlem
Han har betett sig som ett svin, men jag undrar om det delvis beror på att han har en sådan udda position inom kungahuset och familjen?
Han är ett "bonusbarn" och i kungahuset är han en andra klassens person som aldrig kommer uppnå den status som hans syskon har. Norges medborgare ser honom troligen inte som annat än en utböling i kungafamiljen (där kan jag ha fel, men min misstanke är stark).

Bara det kan göra att han har ett behov av att hävda sig och att det gör honom svartsjuk och avundsjuk Svartsjuka framförs som ett av skälen till att han varit våldsam mot de kvinnor han umgåtts med - det ursäktar inte beteendet men gör det mera förklarligt.
Till detta kan tillkomma att tjejer ser honom som ett one-night-stand /trofè (jag har knullat med bonusprinsen och det var inget att ha) vilket i sin tur gör honom ännu mer skymfad

Jag säger inte att det är så, men det är i alla fall en förklaring till delar av hans dumma beteende.
Senast redigerad av Olleibyn 2026-02-07 kl. 21:43. Anledning: tillägg
Citera
2026-02-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olleibyn
Han har betett sig som ett svin, men jag undrar om det delvis beror på att han har en sådan udda position inom kungahuset och familjen?
Han är ett "bonusbarn" och i kungahuset är han en andra klassens person som aldrig kommer uppnå den status som hans syskon har. Norges medborgare ser honom troligen inte som annat än en utböling i kungafamiljen (där kan jag ha fel, men min misstanke är stark).

Bara det kan göra att han har ett behov av att hävda sig och att det gör honom svartsjuk och avundsjuk Svartsjuka framförs som ett av skälen till att han varit våldsam mot de kvinnor han umgåtts med - det ursäktar inte beteendet men gör det mera förklarligt.
Till detta kan tillkomma att tjejer ser honom som ett one-night-stand /trofè (jag har knullat med bonusprinsen och det var inget att ha) vilket i sin tur gör honom ännu mer skymfad

Jag säger inte att det är så, men det är i alla fall en förklaring till delar av hans dumma beteende.

Ja det är tragiskt! Går nog aldrig förstå den smärtan att växa upp i ett "ingenmansland" och vad det gör med en. En ensamhet och att vara utan riktning. En smärta och ångest han dämpat med droger och alkohol.
Citera
2026-02-07, 22:03
Medlem
Litt info om far Borg Høiby. Litt av en figur.

https://daily.travel2days.com/marius-borg-hoiby-far-stotte-fra-pappa-morten-borg-i-rettssaken-2-hang2003/?fbclid=IwdGRzaAP0fLVjbGNrA_R5pGV4dG4DYWVtAjExAHNy dGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHvI-jMBpkS2NalZmoH B7p_IeN7-r4uBVHm7k3p0pvNnw-EXt5mWizOL7AlFO_aem_wd3VEaTuEaTSFh9n0hqGwg

Grace Jones er ikke mor til Marius:-)))
Senast redigerad av Jmvnor 2026-02-07 kl. 22:22.
Citera
2026-02-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Isoleringscell, väl?
Madrasserad tror jag
Citera
2026-02-07, 22:38
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesweden
Ja det är tragiskt! Går nog aldrig förstå den smärtan att växa upp i ett "ingenmansland" och vad det gör med en. En ensamhet och att vara utan riktning. En smärta och ångest han dämpat med droger och alkohol.

Well, well, well…,man kan ju även se det tvärtom.
Att han är enormt priviligerad, har gratis flott bostad, god mat, bilar, vakter och tjänstefolk, allt senaste inom mode och teknik och en månadspeng på 20 000 NOK, samt att kunna gå i vilka skolor/utbildningar som helst och att resa jorden runt på diplomatpass UTAN ATT KRÄVAS PÅ NÅGOT I GENGÄLD eftersom han är en simpel nobody.

Så vad valde han att göra av alla dessa möjligheter?
Citera
2026-02-07, 22:54
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, det var olyckligt. Det hade varit efter omständigheterna både rimligt och tillrådligt att kronprinsessan, hans mor, besökte honom i häktet, men att hans styvfar, Norges blivande konung, gör det, riskerar att uppfattas som ett inlägg i skuldfrågan.
Både Mm och Haakon besökte honom i häktet. Det syns på bilderna.
Citera
2026-02-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Well, well, well…,man kan ju även se det tvärtom.
Att han är enormt priviligerad, har gratis flott bostad, god mat, bilar, vakter och tjänstefolk, allt senaste inom mode och teknik och en månadspeng på 20 000 NOK, samt att kunna gå i vilka skolor/utbildningar som helst och att resa jorden runt på diplomatpass UTAN ATT KRÄVAS PÅ NÅGOT I GENGÄLD eftersom han är en simpel nobody.

Så vad valde han att göra av alla dessa möjligheter?

Förstår hur du tänker. Men du får nog läsa det jag skrev igen.
Du pratar om privilegier, jag pratar och syftar till något helt annat. Något större. Det själsliga. Att vara en nobody i en familj där man oxå fått höra hela livet att man står "utanför".
Han pratade ju själv om detta på rättegången.
Citera
2026-02-07, 23:04
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olleibyn

Detta förklarar en del av ”hur kunde det hända” och ”varför stoppades han inte”

https://www.parabol.press/hovet-har-nart-en-valdtaktsman-vid-sin-barm/
Citera
2026-02-08, 00:49
Medlem
Citat:
Detta förklarar en del av ”hur kunde det hända” och ”varför stoppades han inte”

https://www.parabol.press/hovet-har-nart-en-valdtaktsman-vid-sin-barm/
Bokens författare är Eva Lundgren - skrev inte hon om satanistsekter som mördade ofödda foster i diverse ritualer, för 20 år sen? Finns en del att läsa om henne på nätet.
(I det här fallet får jag liknande vibbar som av journalisten som skrev en bok om morden i Bjärred)
Citera
2026-02-08, 01:33
Medlem
Citat:
Varför tycker du att, redan dag 4 på en rättegång som ska hålla på i 7 veckor, ”han ska dömas fullt ut”? Vad menar du med det? Att han ska dömas till det längsta och hårdaste straffet på alla 38 åtalspunkter?

Han måste väl ha samma rättspraxis som alla andra? Att han döms på bevis utan rimligt tvivel?

Hur är det med ”rättvisan”? Man måste ju frånse det faktumet att man tycker illa om M som person annars så skulle rättsväsendet döma åt helvete varje gång. Man ska inte dömas för att någon domare/nämndeman har känslor eller privata åsikter som krockar med den åtalades vandel. Jag försvarar inte M’s handlingar men rätt ska vara rätt och han ska dömas eller inte dömas utefter lagen och den rättspraxis som gäller och att vi är lika inför lagen.

Japp jag håler med. Det jag menade med "fullt ut" var att han ska prövas och dömas, eller frias, som om han vore en vanlig anonym 29-åring.

Jag tror nämligen att rätten kommer ha högre beviskrav just för att han är den han är och därför kommer han kanske frias från flera åtalspunkter, samt att han nog har väldigt duktiga försvarsadvokater. Och ett ev. straff blir även det lindrigare än vad det blivit för en anonym okänd 29-åring.
Det är vad jag menade. Han kommer att prövas och ev. dömas efter en annan måttstock och inte fullt ut/ normalt. Rätten kommer inte va opåverkad av all uppmärksamhet och av vem han är.
Citera
2026-02-08, 06:02
Medlem
Jag har en liten teori om varför det har gått så dåligt för Marius Borg Høiby.

Jag kommer ihåg när han var barn och hans mamma blev ihop med kronprins Haakon. Marius sa då nåt i stil med "När JAG blir kung...", varpå de var tvungna att berätta för honom att han aldrig skulle bli kung, och att det bara var hans syskon som han skulle få som kunde bli kung eller drottning. Han var således den ende som var "utanför" så att säga. Inte konstigt om man blir förvirrad och vilsen i en sån situation. Och så när han blev äldre så har det väl barkat iväg riktigt ordentligt.
Citera
2026-02-08, 06:58
Medlem
Han har ju adhd delux, han är ett svin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här